Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trump

Menig
23 Sep 2025
3
0
Jeg planlegger oppvarming i ny bolig, og vurderer kombinasjon av vannbåren varme med varmepumpe som hovedsystem – og elektriske varmekabler som spisslast i enkelte rom (bad, gang, kjeller).

Noen hevder at dette er smart for komfort og rask oppvarming, mens andre sier at varmekabler “dreper økonomien” og at man bør holde seg til vannbåren varme overalt.

Brukes varmekabler i praksis kun som komfortvarme, eller ender de opp med å stå på store deler av vinteren?
Hvordan påvirker dette strømforbruket når strømprisene er høye?

Er det mulig å styre varmekabler slik at de bare aktiveres når varmepumpens COP er lav (f.eks. kaldt ute)?
Er det noen som faktisk har regnet på dette og kan dele hva som ble billigst i drift?

Ønsker å forstå om kombinasjonssystem er en smart løsning – eller bare en kostbar “sikkerhet” som man egentlig ikke trenger.

Vannbåren med varmepumpe som hovedsystem overalt der det gir mening, og eventuelle varmekabler kun i utvalgte rom for komfort – med gulvføler, maks gulvtemp og tidsplan f.eks. lav grunnvarme + korte komfortperioder. Da får du komforten uten at kablene blir et skjult hovedsystem.

Varmekabler er ren motstand (1 kWh inn = ca. 1 kWh varme), mens varmepumpa typisk gir 3–6 ganger så mye varme per kWh når den går med OK COP. Så hvis varmekabler ender opp som faktisk romoppvarming over store flater og står på hele vinteren, da spiser det fort både forbruk og økonomi.

Veldig kjedelig å tenke på at varmekabler i 1, 2 eller 3 baderomsgulv i praksis overfører varme til sirkulerende vann i rør i samme gulv - som da overfører varme til resten av husets gulv med COP=1.

Jeg tenker det smarteste er gulvvarme i alle gulv - uansett!!
HVIS man vil ha muligheten til å grille bacon på baderomsgulvet, så legg ned elektriske varmekabler i tillegg.
Når man kjører elektriske varmekabler struper man vannsirkuløsjonen i de samme gulvene.

Altså, i et nytt gulv hadde jeg lagt begge deler på baderom, ikke vaskerom.

Lavtemp gir gode muligheter til god COP

Kjedelig å varme opp hele husets gulv med varmekabelene på badet.

Kjøpe bergvarmepumpe til 150k med COP >6,0 og så guffe på varmekabler med COP 1,0 🤭

Slik jeg har forstått vil elektriske varmekabler på baderomsgulv være en fordel sommerstid.
Da kreves lite varme, og dermed lite strøm kreves til å holde en liten lunk i gulvet.

Varmepumpen kan sommerstid benyttes til kjøling om det er montert viftekonvektorer.

Da kreves lite varme, og dermed lite strøm kreves til å holde en liten lunk i gulvet.
Hvorfor ikke bruke varmepumpe og vannbåren varme til denne oppgaven?
under forholdene du beskriver vil du kjøre med nær sagt optimal COP.
I så tilfelle må du skru av varmepumpen og kun kjøre vk.

Slik jeg har forstått vil elektriske varmekabler på baderomsgulv være en fordel sommerstid.

Varmepumpen kan sommerstid benyttes til kjøling om det er montert viftekonvektorer.
ei varmepumpe kan produsere varmen du ønsker i baderomsgulvet selv om sommeren. så jeg kjøper ikke helt dette om at varmekabler er "bedre" om sommeren.

med tanke på hvordan varmepumpa funker, så vil den jo være mye mer effektiv om sommeren enn når det er vinter

Om anlegget sommerstid benyttes til kjøling kan det ikke samtidig varme gulv på bad? Anlegget må enten varme, eller kjøle?
Da kan varmekabler være en fordel?