- 7 Aug 2025
- 7
- 2
Ja, min problemstilling er like enkel som den er komplisert:
Hvordan avslutte korrekt mellom vegg og tak, når vegg og tak er kledd med standard gipsplater?
I taket er gipsplatene lagt helt ut til stenderverket.På vegg er gipsplatene lagt helt opp til gipsplatene i taket.
Mellom veggplater og takplater er det med andre ord mellom 0-0,5mm mikrosprekk hele veien.

Plutselig slo det meg at jeg kanskje burde ha lagt inn en streng med lim- eller fugemasse før jeg løftet veggplaten opp mot takplaten og skrudde den fast?
Er det noe dugelig lim som limer sammen gipsplater, slik at det ikke sprekker opp?

Her er fremgangsmåtene jeg sitter å funderer på:

Hvilken fremgangsmåte anbefaler dere?
Hva er optimal avstand mellom gipsplate i tak og gipsplate på vegg?
Neste gang jeg legger gips i tak og på vegg, bør jeg da legge med f.eks. 5-10mm avstand mellom vegg og takgips?
Altså trekke veggipsen 5-10mm ned på veggen?
Hva er det optimale? Legge gipsen helt tett eller med en viss avstand?
Det jeg forsøker oppnå er helt rene, listfrie og holdbare skjøter mellom tak og vegg, som ikke sprekker etter 1-2 år.
Noe som dette:

Hvordan avslutte korrekt mellom vegg og tak, når vegg og tak er kledd med standard gipsplater?
I taket er gipsplatene lagt helt ut til stenderverket.På vegg er gipsplatene lagt helt opp til gipsplatene i taket.
Mellom veggplater og takplater er det med andre ord mellom 0-0,5mm mikrosprekk hele veien.

Plutselig slo det meg at jeg kanskje burde ha lagt inn en streng med lim- eller fugemasse før jeg løftet veggplaten opp mot takplaten og skrudde den fast?
Er det noe dugelig lim som limer sammen gipsplater, slik at det ikke sprekker opp?

Her er fremgangsmåtene jeg sitter å funderer på:
- Presse inn "gipslim" mellom takplate og veggplate (burde jeg lagt dette inn under montering?)
- Sparkle overgangen mellom tak og vegg.
- Sparkle og strimle mellom tak og vegg.
- Legge en tynn akrylfuge inne i vinkelen mellom tak og vegg, som dette:

Hvilken fremgangsmåte anbefaler dere?
Hva er optimal avstand mellom gipsplate i tak og gipsplate på vegg?
Neste gang jeg legger gips i tak og på vegg, bør jeg da legge med f.eks. 5-10mm avstand mellom vegg og takgips?
Altså trekke veggipsen 5-10mm ned på veggen?
Hva er det optimale? Legge gipsen helt tett eller med en viss avstand?
Det jeg forsøker oppnå er helt rene, listfrie og holdbare skjøter mellom tak og vegg, som ikke sprekker etter 1-2 år.
Noe som dette: