Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BobTheBuilder

Korporal
7 Aug 2025
7
2
Ja, min problemstilling er like enkel som den er komplisert:
Hvordan avslutte korrekt mellom vegg og tak, når vegg og tak er kledd med standard gipsplater?

I taket er gipsplatene lagt helt ut til stenderverket.På vegg er gipsplatene lagt helt opp til gipsplatene i taket.
Mellom veggplater og takplater er det med andre ord mellom 0-0,5mm mikrosprekk hele veien.
gips1.jpg

Plutselig slo det meg at jeg kanskje burde ha lagt inn en streng med lim- eller fugemasse før jeg løftet veggplaten opp mot takplaten og skrudde den fast?
Er det noe dugelig lim som limer sammen gipsplater, slik at det ikke sprekker opp?
gips3.jpg
Her er fremgangsmåtene jeg sitter å funderer på:
  • Presse inn "gipslim" mellom takplate og veggplate (burde jeg lagt dette inn under montering?)
  • Sparkle overgangen mellom tak og vegg.
  • Sparkle og strimle mellom tak og vegg.
  • Legge en tynn akrylfuge inne i vinkelen mellom tak og vegg, som dette:
gips2.jpg

Hvilken fremgangsmåte anbefaler dere?

Hva er optimal avstand mellom gipsplate i tak og gipsplate på vegg?

Neste gang jeg legger gips i tak og på vegg, bør jeg da legge med f.eks. 5-10mm avstand mellom vegg og takgips?
Altså trekke veggipsen 5-10mm ned på veggen?
Hva er det optimale? Legge gipsen helt tett eller med en viss avstand?

Det jeg forsøker oppnå er helt rene, listfrie og holdbare skjøter mellom tak og vegg, som ikke sprekker etter 1-2 år.
Noe som dette:
gips4.jpg

Det jeg selv har gjort er å la det være en liten glippe, deretter har jeg brukt Ardex 828 som prefiller før jeg har strimlet med papir + finsparkel. Det ser bra ut per nå, men kan ikke svare for om det holder seg like pent over tid.

Jeg har brukt følgende fremgangsmåte:
  • Prefille eventuelle glipper og skader med en gipssparkel som ikke krymper når den tørker, som nevnte Ardex-a-828, Repa Quick 40, eller Jotun Sparkel herdende masse. Se hvordan Ben gjør det her (fra ca 5 minutter ute i videoen):
  • For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
    For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
  • Sparkle med finn sparkel og sparkelremse i papir
  • Sparkle over to ganger med vanlig sparkel, der du går bredere og bredere ut
  • Slipe
  • Det er ikke så vanlig å fuge overgangen mellom takk og vegg, men hvis du vill gjøre det rett på sparkelen må du ha en fugemasse som fester seg på sparkel. Vanlig akryl vil ikke fungere. Jeg bruker Sikaflex AT-Connection. Eventuelt må du fuge etter grunningen
  • Grunne. For eks med Nordsjø original grunning vegg: https://www.nordsjo.no/no/produkter/nordsjö-original-grunning-vegg-og-tak?size=10L .
  • Grunningen er kritt hvit, så du vil ofte se en del skader i sparklingen. Sparkle så skadene
  • Male :cool:

Hva er optimal avstand mellom gipsplate i tak og gipsplate på vegg?

Det optimale er å sette opp taket først. Så presser du veggplaten helt opptil taket. Slik for du så små glipper som mulig, og veggen er med å holder gipsen i taket oppe hvis noe skulle sige litt ned. Noen bruker en slik vippesko når de jobber alene med å sette opp gips på vegg: https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/handverktoy/annet-handverktoy/2149480 . Veggplaten skal dog bare være i lett kontakt med taket, ikke stå i spenn.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Fantomtegningen