Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Container

Menig
5 Sep 2026
1
0
Hei!
Helt ny bruker her, så håper jeg har lagt dette i riktig kategori. 🙏

Vi skal bygge nytt hus og har allerede solgt huset vi bor i nå. Mens det nye huset bygges, må vi derfor leie noe midlertidig i omtrent 6–12 måneder. Planen er å leie en forholdsvis liten leilighet og finne en annen løsning for oppbevaring av nesten alt vi eier.

Det er snakk om elektronikk, møbler, senger, spisebord, stoler, kommoder, klær, bøker, kjøkkenutstyr, verktøy, sportsutstyr og alt det andre man samler opp gjennom mange år. Jeg antar at vi trenger lagringsplass tilsvarende minst en vanlig garasje, kanskje litt mer.

Jeg har sett på minilager, men når vi trenger såpass mye plass over mange måneder, virker det som det fort kan bli dyrt. Et alternativ kan kanskje være å kjøpe én eller to containere, plassere dem på tomten der vi bygger og selge dem igjen når huset er ferdig.

Jeg har blant annet funnet annonser på FINN for 20-fots High Cube-containere som visstnok er «one way used». Jeg vurderer om to slike kan være en god løsning, men jeg har absolutt ingen erfaring med containere og vet ikke hva jeg bør se etter.

Det aller viktigste er at tingene står tørt og trygt. Vi kan ikke risikere at møbler, klær og annet innbo lukter kjeller eller blir ødelagt av kondens og mugg. Containerne må også være musesikre og helst rimelig godt sikret mot innbrudd.

Er det noen her som har brukt containere til lagring av vanlig innbo over lengre tid?

Vi er passe amatører på dette, så vi lurer på en drøss med ting:
  • Er to 20-fots containere omtrent det samme som en vanlig garasje når det gjelder brukbar lagringsplass?
  • Bør jeg velge High Cube, eller holder det med vanlig høyde?
  • Finnes det forskjellige kvaliteter eller typer containere som egner seg bedre eller dårligere til lagring?
  • Hva betyr egentlig «one way used», og er dette et bedre kjøp enn en eldre brukt container?
  • Er sjøcontainere faktisk helt vanntette, eller kan regn og smeltevann trenge inn?
  • Hvor nøye må underlaget være? Holder det med pukk og noen solide fundamentpunkter, eller bør hele containeren stå på et plant dekke?
  • Blir det mye kondens inne i en uisolert stålcontainer når temperaturen varierer gjennom høst og vinter?
  • Hvordan hindrer man fukt, kondens, jordslag og mugg? Trenger man ventilasjon, avfukter, varme eller isolasjon?
  • Er det mulig å bruke avfukter gjennom vinteren, eller vil den slutte å virke når det blir kaldt?
  • Bør møbler og esker stå på paller og med avstand til veggene?
  • Er containerne musesikre i utgangspunktet, eller finnes det åpninger som bør tettes?
  • Hvor innbruddssikre er de? Holder det med en innebygd låsekasse/lock box og en skikkelig containerlås?
  • Bør containerne stå med litt fall slik at vann renner av taket, eller må de stå helt i vater?
  • Er 20-fots containere en standard størrelse som er forholdsvis enkel å selge igjen etter 6–12 måneder?
  • Er High Cube lettere eller vanskeligere å selge brukt enn en standardcontainer?
  • Er det noe spesielt jeg bør undersøke før kjøp, for eksempel rust, pakninger rundt dørene, ventilasjon, lukt, tregulv eller tidligere last?

Jeg ser for meg at tingene pakkes i plastkasser og solide pappesker, mens møblene dekkes til. Samtidig har jeg lest at det kan være dumt å pakke møbler helt inn i tett plast fordi eventuell fukt ikke slipper ut.

Er dette i det hele tatt en fornuftig løsning for lagring av alt innboet vårt, eller er risikoen for kondens og mugg så stor at vi heller bør betale for et oppvarmet minilager?

Ble sikker litt teit innlegg fra oss nye her, men håper noen har testet dette før oss :-)

Alle erfaringer, råd og advarsler mottas med takk.
Jeg vil gjerne vite hva vi eventuelt må gjøre med containerne før vi fyller dem opp, slik at vi ikke oppdager etter et halvt år at alt er fuktig og ødelagt.

Mvh
Mia og Espen

ISO Container 20fot HC add finn_no.png ISO Container 20fot HC.png