Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Solveig

Menig
27 Feb 2025
4
4
Hei alle sammen!
Vi plager på med et ekstraspørsmål om gulv i entreen.

Vi er i gang med å planlegge nytt gulv i gangen, og vi tror vi har en god idé – men vi er litt usikre på om vi egentlig tenker helt riktig.
Jeg håper noen her har erfaringer de kan dele, så vi ikke gjør en tabbe som vi må leve med i mange år.

Planen vår er å legge fliser rett innenfor inngangsdøren, altså et felt på kanskje 1–2 m², der vi kan stå og ta av sko, tørke av hundepoter og sette fra oss våte paraplyer. Vi synes fliser er genialt på et sånt sted – slitesterke, enkle å vaske, tåler fukt og skitt uten problem.

Men vi synes også at fliser kan bli kaldt og hardt å gå på, og ikke så hyggelig i hele gangen.
Derfor vurderer vi å legge parkett i resten av gangen, slik at det blir varmere og mer behagelig å gå på, og så det passer med stua og resten av huset.

Vi lurer på flere ting:
Er dette egentlig en god plan, eller lager vi oss bare ekstra jobb?
Er det lurt å blande flis og parkett i en gang, eller er det bedre å velge én type gulv for å slippe å tenke på overganger og høydeforskjeller?
Hvor stort felt bør vi flislegge?
Holder det å legge fliser akkurat der døra åpner seg, eller bør vi ta en større del – kanskje hele sonen man står i når man kommer inn, for å være sikker på at det ikke ender med søle på parketten? Har dere et “minimumsmål” dere anbefaler for å få dette praktisk i hverdagen?

Hvordan løser man overgangen penest?
Vi er opptatt av at dette ikke skal se tilfeldig eller stygt ut. Hvordan kan man lage en pen overgang mellom flis og parkett?
Finnes det fine profiler i metall eller tre som ikke skriker “overgangslist”?
Er det best å legge flisene i et rett felt, eller kan man gjøre noe mer kreativt, for eksempel legge dem diagonalt eller som et mønster?
Hva med høydeforskjell – bør man planlegge å lime flisene slik at de havner i samme nivå som parketten for å slippe en liten kant?
Hvordan beskytte parketten like ved flisfeltet?

Selv om vi har fliser, så vet vi jo at det kommer til å havne litt vann og skitt utenfor. Er det noe man kan gjøre for å beskytte parketten, for eksempel bruke en spesiell overflatebehandling eller velge en ekstra robust parkett?

Vi har små barn og en hund som elsker å dra med seg halve hagen inn når det regner, så vi er veldig opptatt av at dette skal bli praktisk og lett å holde rent.
Samtidig vil vi at gangen skal se innbydende ut – det er jo det første man ser når man kommer inn i huset.

Så – dere som har gjort noe lignende, altså kombinere gulvfliser og parkett i entreen:
Angret dere på at dere bare flisla et lite felt og resten parkett?
Eller angrer dere på at dere flisla hele gangen fordi det ble for hardt og kaldt?
Hvilke løsninger for overgang mellom flis og parkett ser penest ut og holder best over tid?

Del gjerne bilder, erfaringer og tips!
Vi har lyst til å gjøre dette skikkelig første gang, og jeg tror det er mange andre som også lurer på det samme.

tre-flis-overgang23.jpg tre-flis-overgang24.jpg

Hei!

Vi gjorde akkurat dette da vi pusset opp gangen – og som mamma til fire (og en hund!) har jeg fått testet løsningen skikkelig.

Det som funket:
Vi la et ganske stort flisfelt, ca 1,5 m². Nok plass til at alle kan komme inn, få av sko og henge opp jakker uten å tråkke rett på parketten.
Vi valgte fliser med litt struktur, så det ikke blir såpeglatt når det er vått ute.
Overgangen ble i samme høyde som parketten. Det er gull verdt – ingen snublekanter og lett å vaske over.
Brukte en diskret aluminiumslist som overgang. Ser ryddig ut og beskytter parketten.

Det jeg ville gjort annerledes:
Jeg ville laget flisfeltet enda større! Søle og vann havner fort litt lenger inn når barna kommer løpende.
Gulvvarme under flisene hadde vært deilig. Vi la ikke det, og flisene er kalde om vinteren.
Parketten helt inntil flisfeltet får mye juling. Vurder ekstra behandling eller en god vaskematte rett etter flisen for å beskytte den.

Hvis du har plass, anbefaler jeg å lage flisfeltet så stort at man kan stå godt innenfor døra og få av seg sko uten å måtte balansere. Vi har ca 1,8 x 1,2 m nå, og det føles akkurat passe.

Håper det hjelper – dette er virkelig en løsning som fungerer i en travel familiehverdag

• Love
Reaksjoner: Solveig