Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Grubleren

Menig
26 Apr 2026
2
0
Ja, spørsmålet mitt er lite kort og enkelt som overskriften?
Kan man bruke motorsag på en søndag?

Jeg har saget endel trær i går Lørdag og ble ikke helt ferdig.
Skulle gjerne kubbet opp de siste stammene, så det gjenstår 2-3 timer med saging igjen.

Må jeg vente til en vanlig ukedag før jeg fyrer opp sagen?
Jeg bor i et område med veldig spredt bebyggelse, men nærmeste nabo er ca. 100 meter unna.

valg_av_motorsag.6ee35651.jpg

Nei, skal være stille på søndager.Snøfreser og gressklipper anser jeg for ok, etter at presten har gått av prekestolen(for å sitere min far) :)

• Like
Reaksjoner: Grubleren
Ja, det var det jeg fryktet.

Jeg ser at Politiet stort sett reagerer med tilsnakk og eventuelt bot - hvis du ikke etterkommer pålegg/tilsnakk.

Så det er vel mest snakk om internjustis i nabolaget, altså ikke bli "han der dusten med motorsaga" som alle snakker om

Jeg tenker at alt som bråker så mye at brukeren må ha hørselvern kan holdes unna søndagene. Det handler også om å ta litt hensyn heller enn å ta seg til rette, det skal litt til for at naboene faktisk skal ta mot til seg og klage også - det kan absolutt hende folk har innvendinger selv om de verken sier fra eller ringer politiet ;-)

Det er nok bråk de andre seks dagene, særlig når det er fint vær og folk vil sitte ute og nyte en fredelig stund uten motorsag etc hylende i bakgrunnen.

• Like
jeg vil si at det varierer litt med hvor du bor, her hvor jeg bor så jobbes det både søndager og andre røde dager uten at noen bryr seg. jeg bor da selvsagt ikke veldig sentralt, og alle naboene er bønder som jobber og bråker når de må iforbindelse med drifta av gården.

Så om jeg drar i vegen motorsaga eller gressklipperen på en søndag er det absolutt ingen som bryr seg om :)

hadde jo selvsagt stilt seg annerledes om jeg hadde bodd i et byggefelt hvor det finnes fler som berøres av støyen

• Like
Er nok flere som bryr seg, det der høres langt unna. Du blir nok ansett som nabo fra helvete, du blir bare ikke konfrontert, enda.

Har måttet si fra til flere her ute på landet hvor jeg bor, null hensyn. En gang var det en person som brukte kantklipper på bensin kl 22.00 en mandags kveld, gikk der med hørselsvern. Teknisk sett ikke ulovlig enda før kl 23.00, men rett i nærheten bodde flere småbarnsfamilier som sikkert sukket over slik nabo.

• Like
Lovforarbeidene til lov om helligdagsfred sier følgende i kommentarene til § 3 om "utilbørlig larm" på en helligdag:

For å verne om den alminnelige fred på helligdager og høytidsaftener, inneholder første ledd i paragrafen et støy forbud som gjør det mulig å gripe inn overfor den som med utilbørlig larm krenker freden. Selv om det skal meget til for å karakterisere en larmende virksomhet for utilbørlig, vil forbudet etter omstendighetene kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk

Det er altså ingen automatikk i at motorsag på en søndag vil bryte med loven. Bor du i et "bolig eller hyttestrøk" KAN bruk av motorsag rammes av forbudet.

Lovforarbeidene ligger på lovdata, men krever innlogging.

• Like
Hva med 1. mai - er det også en dag man må være stille som mus?
Har en del jeg skulle saget opp med motorsag og jeg hadde planlagt å få det gjort i morgen.
Så ser jeg plutselig at det er 1. mai.

Hva med 1. mai - er det også en dag man må være stille som mus?
Har en del jeg skulle saget opp med motorsag og jeg hadde planlagt å få det gjort i morgen.
Så ser jeg plutselig at det er 1. mai.
Nei, 1. Mai er ikke en helligdag

• Love
Reaksjoner: Anton