Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Feb 2025
292
170
Sandnes
Vil bare skrive et innlegg da jeg vil fraråde andre i å kjøpe peis fra fabrikanten Jydepejsen.
Vi har hatt hvit dis på glasset siden første fyring. Fyrte som instruert av proffbutikken og over flere timer (herding av naturlakken på peisen) for å unngå hurtig overoppheting av stålet, men fikk fortsatt denne disen som ikke går bort.

Jeg har nå kranglet med fabrikant via butikken om erstatning av glass/dør, men ingen av oss får gjennomslag.
Vi nærmer oss 2 år med krangling.

Svar jeg/butikk får er at vi har fyrt med feil ved og/eller ved med mineralforurensning (???) og at jeg kan forsøke å våtslipe glasset (???????) for å få bort disen.

Vi er "heldigvis" ikke alene med å ha problemer med servicen til Jydepejsen og butikken vi handlet hos, samt flere andre butikker, har kastet dem ut av sortementet sitt.

Litt dumt egentlig da peisen varmer godt og er fin å se på.

Hold dere unna Jysepejsen. :)

Svar jeg/butikk får er at vi har fyrt med feil ved og/eller ved med mineralforurensning (???) og at jeg kan forsøke å våtslipe glasset (???????) for å få bort disen.

Interessant utfordring. Hva har du forsøkt så langt? White spirit? Ripefri stålull? Den med såpe, brukes mot trafikkfilm på frontruter, da bør den være skånsom nok også her.

(Burde sikkert tatt dette i en ny tråd, men ...)

Interessant utfordring. Hva har du forsøkt så langt? White spirit? Ripefri stålull? Den med såpe, brukes mot trafikkfilm på frontruter, da bør den være skånsom nok også her.

(Burde sikkert tatt dette i en ny tråd, men ...)
Så langt har jeg kun gjort det proffbutikken har anbefalt meg å gjøre og det er å prøve å vaske glasset med deres peisrens, jeg har også prøvd andre glassrenser fra Biltema, Jernia, osv.
Når butikken fraråder å rense glass på den gamle måten (vått avispapir + aske) pga dette kan skade belegget på glasset, så er all form for slipearbeid uaktuelt.
Denne disen på glasset kjennes ut som 1000, kanskje 2000, kornet våtslipepapir å ta på med fingrene,

Da er kanskje belegget ødelagt uansett? Alternativet er enten å leve med det, eller å fjerne det? Tenker det er grunnen til at du får anbefalt våtsliping.

Da er kanskje belegget ødelagt uansett? Alternativet er enten å leve med det, eller å fjerne det? Tenker det er grunnen til at du får anbefalt våtsliping.
Ja og det er der vi er i reklamasjonssaken. Hvis belegget på glasset ikke tålte første fyring, så skal vi ha nytt glass/ny dør.
Jeg tror ikke at å slipe glasset vil gi noe bedre resultat enn det vi har i dag, det gjorde heller ikke dem i butikken. Vurderer heving av kjøp snart, mest på grunn av dårlig kundebehandling.

Vurderer heving av kjøp snart, mest på grunn av dårlig kundebehandling.

Det er når feil og reklamasjoner oppstår at man finner ut om produkt/produsent/importør holder god kvalitet.
Svak, mangelfull eller fravær av seriøs oppfølgning av denne type saker er der de useriøse og seriøse aktørene skilles.
Håper du vinner frem.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
men, vil det bli noe annerledes med ny dør? eller bare samme runden nok en gang?
De har fått tilbakemelding av noen få andre som også har fått dis på glasset kort tid etter bruk, så vi er ikke alene. Men de har solgt mange av disse peisene, da vil jeg anta at det er noe mindre produksjonsfeil på enkelte eksemplarer. En i butikken sa at det hender at glasset blir kontaminert under produksjon, at det ligger et slags "støvlag" ytterst rett under glassbelegget, som kan forårsake slike skader ved oppheting.
Det er hovedmistanken nå.
Det er når feil og reklamasjoner oppstår at man finner ut om produkt/produsent/importør holder god kvalitet.
Svak, mangelfull eller fravær av seriøs oppfølgning av denne type saker er der de useriøse og seriøse aktørene skilles.
Håper du vinner frem.
Takk for støtten.
Butikken vi handlet hos har vært ærlige siden første stund at de ønsker å skifte døren umiddelbart, men de må få dekket kosten av Jydepejsen, som er vanlig praksis i de fleste butikker.
Problemet er at Jydepejsen er bastant på at det er fyrt med "feil" tre, vi har kun fyrt med egethogget gran, furu og bjørk i nærområdet. Ble så sint av svaret at jeg tok med meg vedkurven til butikken og presenterte det til dem, det ble en litt komisk affære.
Butikken kunne også meddele at manglende respekt for butikker/kunder er grunnen til at de blir tatt ut av sortementet, da de har en slags kontinuerlig "jeg har rett og du tar feil"-mentalitet.

Problemet er at Jydepejsen er bastant på at det er fyrt med "feil" tre, vi har kun fyrt med egethogget gran, furu og bjørk i nærområdet.
Begynner å bli fjongt om en må fyre med et spesifikt tre for at ovnen skal fungere som forespeilet..

kan jo forstå det om du har fyrt med søkkblaut ved, men det er vel vel heller få som driver med.

Begynner å bli fjongt om en må fyre med et spesifikt tre for at ovnen skal fungere som forespeilet..

kan jo forstå det om du har fyrt med søkkblaut ved, men det er vel vel heller få som driver med.
Jeg ga selgeren i butikken et oppgitt blikk da jeg leste opp svaret til han og han ga meg bare et oppgitt blikk tilbake.
"Jeg bruker ikke 40.000,- for en peis til å fyre med søppel" sa jeg til ham.

Dette skriver Jydepejsen i svaret sitt om fyring og vedslag:
Hvad kan den hvide hinde skyldes?

Den hvide hinde på brændeovnsglasset skyldes en kemisk reaktion, som kan forekomme ved høje temperaturer, hvor glasset bliver mat eller får en ru overflade. Denne reaktion kan blandt andet opstå som følge af:

1. Mineralaflejringer fra aske: Hvis der er en høj koncentration af mineraler i asken (f.eks. fra visse typer træ), kan dette ved høj temperatur sætte sig som en mat hinde på glasset.
  2. Kemisk påvirkning fra træet: Selv om du anvender rent og tørt træ som birk, gran, fyr og osp, kan naturlige harpiksrester og mineralske bestanddele i træet, især i nåletræ som gran og fyr, bidrage til dannelsen af denne hinde.

Til info:
Træsorter med høj koncentration af mineraler i asken er typisk løvtræer og især træarter, der vokser på mineralrige jorde. Nogle af de træsorter, der har tendens til at efterlade mere mineralholdig aske, er:

1. Birk: Selvom birk generelt er et godt brænde, kan det efterlade en relativt stor mængde aske med mineralindhold.
  2. Ask: Har et højt indhold af kalium og calcium i asken.
  3. Eg: Også kendt for at efterlade en del aske med et højt mineralindhold.
  4. Elmetræ: Kan også give en del aske med mineralrester.
  5. Frugttræer (som æble og kirsebær): De har en tendens til at efterlade en fin, mineralsk aske.

Butikken kunne også meddele at manglende respekt for butikker/kunder er grunnen til at de blir tatt ut av sortementet, da de har en slags kontinuerlig "jeg har rett og du tar feil"-mentalitet.

Gitt oppførselen så skulle man tro at der et Dansker du har med å gjøre :rolleyes::p
Når det gjelder "butikk", business, forhandlinger og forretningsdrift eier Dansker ikke skam.
De er knallharde. Jeg gjør av prinsipp ikke forretninger med Dansker.
Disclaimer: Det er godt å være norsk i Danmark og det er mange deilige Dansker - men altså; ingen business på meg.

Dette skriver Jydepejsen i svaret sitt om fyring og vedslag:

Kunne de ikke bare sagt med en gang at det ikke er meningen å fyre i denne ovnen ...

Når det gjelder reklamasjon, det er vel butikken som er motparten din, ikke produsenten? Butikken får da gå på produsenten for å få dekket sine kostnader.

Når det gjelder reklamasjon, det er vel butikken som er motparten din, ikke produsenten? Butikken får da gå på produsenten for å få dekket sine kostnader.
Det er der vi er nå.
Butikken ønsker å bytte dør, men må da få dette dekket av Jydepejsen. Hvis ikke, så betaler butikken ut av egen lomme.
Men siden Jydepejsen nekter ansvar, og dermed nekter å dekke for ny dør, så er eneste utvei reklamasjon.

Butikken gikk nesten så lang å si at Jydepejsen må dermed dekke kost for en ny peis også, valgt av kunde, hvis reklamasjon skjer.