Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PilToch

Korporal
23 Jan 2026
5
2
Hei.
Jeg har et problem med jordfeil hjemme som jeg gjerne skulle forstått litt bedre før jeg eventuelt får elektriker på besøk.

Jeg skal begynne med å si at jeg ikke er elektriker, og jeg har ingen planer om å begynne å skru inne i sikringsskapet eller koble fra ledninger selv. Dette er mer et forsøk på å forstå hva som kan være årsaken, og kanskje gjøre noen enkle observasjoner som gjør det lettere å forklare problemet til en elektriker.

Problemet er nemlig litt irriterende fordi det ikke er en feil som oppstår hele tiden.
Det begynte for noen uker siden med at jordfeilbryteren plutselig slo ut.
Ingen hadde gjort noe spesielt akkurat da.
Ingen støvsuger, vaskemaskin eller annet stort utstyr ble slått på akkurat i det øyeblikket. Vi satt egentlig bare helt normalt hjemme, og plutselig ble deler av huset mørkt.
Jeg gikk bort til sikringsskapet og så at jordfeilbryteren hadde løst ut.
Jeg slo den inn igjen, og alt fungerte normalt.

Så gikk det flere dager uten problemer.
Deretter skjedde det igjen.
Og så begynte jeg naturligvis å følge litt mer med.
Det merkelige er at jeg ikke klarer å finne noe tydelig mønster.
Noen ganger kan det gå nesten en uke mellom hver gang. Andre ganger har den slått ut to ganger i løpet av samme døgn.
Den kan tilsynelatende slå ut både på dagtid og om natten.

Litt om huset/anlegget
Det er en vanlig enebolig, ikke noe veldig gammelt anlegg, men heller ikke helt nytt.
Sikringsskapet har automatsikringer og jordfeilbeskyttelse. Det er flere kurser som ligger bak samme jordfeilbryter.
Det er altså ikke slik at én bestemt jordfeilautomat peker rett på én bestemt kurs når dette skjer.
Det gjør det naturligvis litt vanskeligere for meg som amatør å forstå hvor feilen eventuelt ligger.
Jeg har heller ikke merket noe annet spesielt.
Ingen lukt av svidd elektrisk.
Ingen sikringer som blir varme så vidt jeg kan kjenne utenfra.
Ingen kontakter som har sluttet å virke.
Ingen apparater som oppfører seg merkelig.
Alt fungerer helt normalt etter at jordfeilbryteren er slått inn igjen.

Første mistanke: vaskemaskin eller oppvaskmaskin
Jeg tenkte først at dette nesten måtte være et apparat.

Vi har jo ganske mange ting koblet til strøm:
vaskemaskin
tørketrommel
oppvaskmaskin
kjøleskap
fryser
varmtvannsbereder
kaffemaskin
TV
PC-er
ladere
diverse småapparater
Men jeg har ikke klart å koble utløsningen til noe bestemt apparat.

Vaskemaskinen kan gå gjennom flere programmer uten problemer.
Tørketrommelen kan gå i flere timer.
Oppvaskmaskinen kan kjøre om natten uten at noe skjer.
Så plutselig kan jordfeilbryteren slå ut på et tidspunkt hvor ingen av disse apparatene er i bruk.

Da begynte jeg å lure på om det kanskje ikke er et apparat i det hele tatt.
Kan det være flere små jordfeil?
Dette er noe av det jeg gjerne skulle forstått.

Jeg har lest litt rundt omkring, og slik jeg forstår det trenger det ikke nødvendigvis være én stor jordfeil.
Kan man ha flere apparater eller kurser som hver lekker litt strøm mot jord, slik at summen til slutt blir stor nok til at jordfeilbryteren kobler ut?

La oss si helt hypotetisk at:
Kjøleskapet lekker litt.
Varmtvannsberederen lekker litt.
En PC-strømforsyning lekker litt.
Et eller annet utendørsanlegg lekker litt.
Og hver av dem isolert sett er innenfor det som ikke får jordfeilbryteren til å reagere. Mulig?
Kan summen av alle disse gjøre at anlegget ligger nær grensen, slik at det bare skal en liten variasjon til før jordfeilbryteren løser ut?
I så fall ville det kanskje forklart hvorfor feilen virker så tilfeldig.

Jeg begynner også å mistenke noe utendørs
Det som kanskje gjør meg mest mistenksom er at jeg synes problemet muligens oppstår oftere når været er dårlig.
Jeg skriver «muligens», for jeg har ikke nok hendelser til at jeg kan si det sikkert.
Men flere av gangene jordfeilbryteren har slått ut har det enten regnet, vært veldig fuktig eller vært mye kondens ute.
Vi har noen utelamper og noen utendørs stikkontakter.
Det er også strøm ut til bod/garasje.
Alt dette fungerer tilsynelatende normalt.
Ingen sikring slår ut når jeg slår på utebelysningen.

Men kan det likevel være fuktighet et sted som gir en liten lekkasjestrøm?
For eksempel i:
en utelampe
en koblingsboks
en utendørs stikkontakt
en kabel
en skjøt
utstyr i garasje/bod
Kan en slik feil komme og gå med fuktigheten?

Jeg ser for meg at dersom det kommer litt vann eller kondens inn et sted, så kan isolasjonsmotstanden kanskje bli dårligere når det er vått og bedre igjen når det tørker.
Eller er dette amatørlogikk?

Varmtvannsberederen?
En annen ting jeg har lest om er varmtvannsberedere.
Så vidt jeg forstår kan varmeelementer etter hvert få dårlig isolasjon mot jord.
Men hvordan arter egentlig det seg?
Vil jordfeilen normalt komme hver gang varmeelementet slår inn?
Eller kan den være periodisk?
Berederen vår fungerer normalt, og vi har aldri manglet varmtvann.
Men siden termostaten slår varmeelementet av og på gjennom døgnet, kunne det kanskje forklare hvorfor feilen virker tilfeldig.

For eksempel:
Ingen bruker noe spesielt elektrisk utstyr.
Berederen bestemmer seg for å varme.
Et element har begynnende jordfeil.
Jordfeilbryteren slår ut.
Er det et realistisk scenario?

Kjøleskap og fryser?
Det samme gjelder kjøleskap og fryser.
De har jo kompressorer som starter og stopper hele døgnet.
Kan en kompressor eller annen komponent begynne å få jordfeil uten at apparatet ellers virker defekt?
Jeg har alltid sett for meg at et elektrisk apparat enten fungerer eller ikke fungerer.
Men etter å ha lest litt har jeg forstått at jordfeil kanskje ikke er så svart/hvitt.

Et apparat kan tydeligvis fungere helt normalt, men samtidig ha en liten lekkasje mot jord.
Stemmer det?
Hvorfor løser den ikke ut igjen med en gang?
Dette er kanskje det jeg synes er mest merkelig.

Når jordfeilbryteren har slått ut, kan jeg normalt bare slå den inn igjen.
Så fungerer alt.
Hvis det faktisk er en jordfeil et sted, hvorfor blir den da stående inne?
Jeg hadde forventet at den skulle slå ut igjen umiddelbart dersom feilen fortsatt var der.
Betyr det at feilen nødvendigvis må være periodisk?

Eller finnes det jordfeil som ligger akkurat rundt grenseverdien, slik at bryteren kan løse ut én gang og deretter fungere i mange timer?

Så kommer selvfølgelig neste spørsmål:
Kan jordfeilbryteren selv være defekt?
Jeg vet ikke hvor vanlig dette er.
Jeg antar at en jordfeilbryter ikke varer evig, men vet heller ikke om de normalt feiler ved at de ikke kobler ut, eller om de også kan begynne å løse ut unødvendig.
Testknappen fungerer.
Trykker jeg på TEST, løser den ut med en gang.
Men det sier vel kanskje bare at mekanismen fungerer og ikke nødvendigvis at utløsestrømmen faktisk er riktig?

Hvordan feilsøker egentlig elektrikeren dette?
Dette er egentlig noe av det jeg er mest interessert i.

Hvis jeg ringer en elektriker og sier:
«Jordfeilbryteren løser ut omtrent én gang hver tredje eller fjerde dag, men akkurat nå fungerer alt.»
Hva gjør elektrikeren da?
Det er jo nesten garantert at anlegget fungerer perfekt akkurat den timen elektrikeren står her.
Finnes det instrumenter som kan måle lekkasjestrømmen på hver enkelt kurs?

Kan man måle hvor mange milliampere som faktisk går mot jord uten at jordfeilbryteren har løst ut?
Kan man også isolasjonsmåle apparater eller faste installasjoner for å finne ting som ligger på grensen?
Jeg antar at en fagmann har langt bedre metoder enn å vente på at bryteren tilfeldigvis skal slå ut.

Kan én dårlig kurs påvirke alle de andre?
Siden flere kurser ligger bak samme jordfeilbryter, antar jeg at problemet i prinsippet kan ligge hvor som helst på disse kursene.

Men hvis én kurs for eksempel har 15–20 mA lekkasje og resten av huset samlet har ytterligere noen mA, vil man da kunne få utløsning selv om den «egentlige» feilen ligger på bare én kurs?
Og er dette en av grunnene til at nyere anlegg ofte har jordfeilautomat på hver enkelt kurs i stedet for én felles jordfeilbryter?
Det virker i hvert fall langt enklere å finne feilen dersom akkurat sikringen til for eksempel «utekontakter» ligger nede etterpå.

Kan jordfeil komme mellom nøytral og jord?
Nå beveger jeg meg muligens ut på tynn is faglig, men jeg har også lest at feil mellom N og PE kan gi merkelige symptomer.

Jeg skal ikke late som jeg forstår hele teorien bak dette.
Men kan en forbindelse mellom nøytral og jord ute i anlegget føre til at jordfeilbryteren kobler ut avhengig av hvilken belastning som er på andre kurser?
Altså at selve «feilen» kanskje finnes på én kurs, men at bryteren først reagerer når et apparat på en helt annen kurs trekker strøm?
Hvis det stemmer, skjønner jeg i hvert fall hvorfor slike feil kan være vanskelige å finne.

Det jeg har observert så langt
Jeg har begynt å skrive ned når det skjer.

Foreløpig er bildet omtrent slik:
Ingen bestemt tid på døgnet.
Ingen bestemt kurs som åpenbart utløser problemet.
Ingen automatsikring løser ut.
Bare jordfeilbryteren.
Den kan normalt kobles inn igjen med en gang.
Deretter kan alt fungere i flere dager.
Muligens en sammenheng med regn/fuktighet, men langt fra bevist.
Ingen synlige tegn på feil.
Ingen apparater har sluttet å fungere.
Jeg har også begynt å notere hvilke apparater som var i bruk når det skjer, men foreløpig finner jeg ingen fellesnevner.

Hva ville dere mistenkt først?
Jeg skjønner selvfølgelig at ingen kan diagnostisere et elektrisk anlegg over internett.
Det jeg er ute etter er mer hvordan dere som faktisk kan dette ville tenkt.

Hva er de vanligste årsakene til denne typen periodisk jordfeil?
Er det typisk:
Varmeelement i varmtvannsbereder?
vaskemaskin/oppvaskmaskin?
kjøleskap/fryser?
utendørs installasjon og fukt?
selve jordfeilbryteren?
feil i fast installasjon?
summen av lekkasjestrøm fra mange forskjellige apparater?
noe helt annet jeg ikke har tenkt på?

Alle forklaringer mottas med takk – gjerne på et nivå som også en amatør kan forstå. 🙂

Det var et langt innlegg, men, det typiske er alt som er i kontakt med vann eller naturlige elementer. Jeg ville aller først ha sjekket alle utestikk, utendørs koblingsbokser, utendørs lamper samt bokser, brytere etc under tak i garasje, bod etc. Koblingsbokser og utestikk er veldig enkle å skru opp og sjekke, så jeg ville ha begynt der. Sjekk for vanninntregning etter et regnvær, og sjekk også for edderkoppbol eller ansamling av insekter (derfor også bokser inne i garasjer og boder).

Jeg har opplevd dette selv. Den gangen det var væravhengig så kom det vann inn i en koblingsboks på vegg utendørs. En annen gang var det mer tilfeldig. Da var en boks i garasjen full av døde innsekter. Jeg hadde jordfeilautomater på alle kurser, så det var enklere for meg å feilsøke.

Til slutt, innendørs ting i kontakt med vann, som oppvaskmaskin og vaskemaskin.

Ja, elektrikeren har utstyr som måler isolasjon aka hvor mye det lekker mot jord på hver kurs - en isolasjonstester/megger.

Her kan man også teste med høyere spenning slik at tvinger frem feil som følge av fukt, dårlig isolasjon osv.

Et annet alternativ er jo å rehabilitere sikringsskapet slik at du får jordfeilautomater og ikke delt jordfeilbryter på tvers.

Det er heller ikke uhørt med noe lekkasjestrøm også i et friskt anlegg, apparater som vaskemaskiner, varmepumper osv kan lekke noen mA uten at dette er unormalt.

Og, til slutt, en gammel jordfeilbryter det kan fort være at den slår ut også under 30mA som ofte er spec.

Hvis du har 230v inn i huset så ville jeg som elektriker isolasjonsmålt anlegget og sjekket installasjonen ute samt sett inni berederen. Målt spenning mellom faser og jording.
Hvis alt hadde sett fint ut ville jeg om mulig byttet til jordfeilautomater.
Jordfeilautomater er løsningen.
Å feilsøke ut over det det jeg beskriver er egentlig nesten nyttesløst.
Det er mulig å bytte til selektiv jordfeilbryter men det bare er å sette ut problemet.

• Like
Reaksjoner: Lars2h
Noen generelle kommentarer: Du har trolig et 230V IT anlegg siden det ikke er jordfeilautomater på hver kurs. I 230V IT finnes ingen N-leder, en bruker linjespenningen 230V mellom to linjeledere til forbruksapparatene. I 230/400V TN er linjespenningen 400V og spenningen mellom linjeleder og N-leder er 230V.
En jordfeilbryter måler strømmen i tur og returledningen på en én-fasekurs. Denne summen skal være nær null i et friskt anlegg. Hvis forskjellen overstiger 30 mA vil den løse ut. I et 230V IT anlegg går de to linjelederne til kursen gjennom bryteren. Det finnes ingen N-leder. I en én-fasekurs i TN går en linjeleder og N-leder gjennom bryteren. I 400V TN er N-leder og PE sammenkoblet ved inntaket. Ute i anlegget vil det kunne være en liten spenningsforskjell mellom N og PE, trolig fra 0 til 2-3V. Dette ved at PE normalt ikke fører strøm mens N fører returstrømmen fra lasten.

Jeg fotår deg slik at du har én jordfeilbryter som mater noen kurser i huset. Forsøk om du kan slå av alle kurser etter JFB med unntak av én og vent i dager. Dersom JFB slår ut, har du funnet kursen med feil. Dog, JFB måler samlet lekkasje så flere kurser hver med litt lekkasje kan lure deg i denne testen.

Og problemet med felles jordfeilbryter er i slike tilfeller ofte kapasitive strømmer som flyt i været hvis det er jordfeil utenfor egen installasjon.
Så hvis en installasjon har jordfeil vil det påvirke alle installasjonene som er på samme trafo.
Hvis en annen enn den som har jordfeil har mye installasjon etter jordfeilbryteren sin (stor kapasitans), så vil jordfeilbryteren bli veldig var og kan løse ut.
Det er dette problemet som løses med å bytte til jordfeilautomater på hver kurs.

• Like
Reaksjoner: Container