Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TerjeH

Menig
17 Sep 2025
4
0
Hei alle sammen,

Vi hadde dessverre innbrudd i løpet av helgen.
Vi var bortreist for helgen og de tok seg rett og slett inn gjennom inngangsdøren.
Det er en ganske kjip følelse å oppleve at det stedet man skal føle seg trygg, plutselig ikke føles trygt lenger.

Nå som vi skal bytte dør, begynner jeg å lure på om den gamle var så dårlig og skral at den nærmest "inviterte" til innbrudd.
Hvor stor forskjell er det egentlig på sikkerhetsnivået til ulike dørmodeller?
Er en «vanlig» ytterdør lett å bryte opp, og lønner det seg å gå for en FG-godkjent eller RC-klassifisert sikkerhetsdør?

Jeg ser at det finnes alt fra enkle tre-dører til stålforsterkede modeller med flerpunktslåser. Har dere erfaringer med dører som faktisk har stoppet eller forsinket innbruddsforsøk? Er det noen som har valgt å oppgradere til sikkerhetsdør og kan si litt om pris, montering og hvordan det har påvirket trygghetsfølelsen?

Jeg tar også gjerne imot tips om gode leverandører og hva man bør se etter når man velger dør (for eksempel sylinder, låskasse, hengsler osv.).

Jeg har lyst til å spare noen kroner og tenker fikse dette selv. Må man bytte hele karmen, eller holder det å bare bytte døra?

Erfaringer, anbefalinger og gjerne bilder mottas med stor takk!!!!!!
Detta er nokk noe flere av oss kan ha nytte av å diskutere før man opplever det samme som vi gjorde.

Noe av ulempen med de fleste eneboliger er vel at dersom noen vil inn, så kommer de inn. Enten via ytterdør, vinduer, balkonger, etc. En bande på Østlandet demonterte hele vinduer gjentatte ganger i samme gate. Selv har vi montert kameraovervåkning samt bevegelsesaktivert belysning, så satser selv på avskrekking mer enn "mekanisk" sperre.

Forskjellen ligger i om en hver person bare kan stige ut av bilen sin med brekkjern og bryte opp døren/vindu på noen sekunder, eller om det kreves spesialverktøy som bråker og tar tid.

Et brekkjern ødelegger tre i karmen fort, så en må ha stålkarm- og dør for å sinke dem skikkelig, med flerpunktslåser, som helst er skjult slik at de ikke kan kuttes utenfra. Problemet er hengslene, kan kuttes fort av med vinkelsliper o.l.

Da finner de vindu i stedet, så en må sikre at alle vinduer er herdet med laminert glass. Koster bare bittelitt mer enn vanlig glass, men de færreste orker å bytte ut alle vinduene i huset kun for å få glasset laminert, da det blir dyrt.
Da må en samtidig sikre seg at en ikke bare kan kutte ut glasset via kantene i stedet, eller bryte opp kanten der også.

Kamera og lys er bra for avskrekking, men en trenger jo bare å ha en maske på (vi har jo ikke akkurat ansiktsgjennkjenning, så de trenger ikke masker på heller).

Alarm har det jo vært testet ikke fungerer i praksis uansett, så er mest for å skremme.

Det korte svaret: Spontane kjappe innbrudd kan en avskrekke seg fra med ørlite ekstra kostnader når det først skal byttes vindu/dør. Nøyere planlagte innbrudd (som i filmer), vil de klare uansett hva du gjør. Heldigvis har de færreste av oss verdier inne i boligene til å rettferdiggjør sistnevnte innbrudd :P

• Like
Reaksjoner: TerjeH og Trump
Jeg ville montert en helt normal inngangsdør fra en velkjent produsent.
De koster litt ekstra, er godt testet, er svært formstabile, isolerer godt mot kulde og har ofte en stålplate som verner mot innbrudd gjennom døren.
Velg en modell med låsehaker, gjerne 2-3 stk som tar godt tak i karmen, og stålpigger som griper inn i døren på hengselsiden. Da hjelper det ikke å kappe hengslene med vinkelsliper.

Det som derimot fungerer er overvåkningskameraer. Det skremmer bort de mest garvede tyvene. Jeg har montert 6 stk rundt huset. Alle varsler men med mail eller pop-up på mobilen når den identifiserer menneskeansikt.
Ved siden av inngangsdøren, ved siden av terrassedøren og på garasjen har jeg satt opp et skilt hvor det står:
OBS! Området er kamperaovervåket. Ved innbrudd rykker huseieren hardt ut!

Jeg har 4 videoer av folk som går rundt huset på nattestid, kjenner på snøfreser og gressklipper, ser skilter og stryker raskt videre. På flere videoer kommer tjuvpakk ruslende inn i hagen min. Når kameraet med IR belysning registrerer annsikt, går en sterk LED på, da trekker de hetten på hettegenseren over hodet og gjemmer ansiktet. Kamera fungerer.

• Like
Reaksjoner: TerjeH