Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Esprit

Sersjant
11 Mar 2025
16
5
De siste årene har det blitt mange turer frem og tilbake til byggevarehuset.
Noen ganer er det store volum (isopor og glava) og andre ganger er volumet lite men vekten er høy.
Det hender også at både volum og vekt er betydelig.

Må innrømme at jeg føler meg som en dust når jeg laster bile søkke full med sementsekker og lirker meg hjem på humpete veier.
Hele veien hjem er en skammens gang ettersom støtdempere og fjærer bånnes ut så det slår gnister.

Enda dustere føler jeg meg nå takstativet lastes opp med 4 gipsplater, og det er en evig kamp med spennstropper og tau for å feste godt.

Hvordan frakter dere materialer hjem fra byggevarehuset?

Har tenkt tanken på en egen tilhenger, men det koster ganske mye for en som tar litt volum.
En som tar både volum og vekt er fort 50.000,-

Bildene er naturligvis ikke fra min hverdag, men mer for å sette deg som har innspill til mine funderinger i rett modus :)

tak1.jpg tak2.jpg tak3.jpg tak4.jpg tak5.jpg

Egen tilhenger, std tysse 6301 på 250cm plan, avtagbare sider og boggy.

Det løser stort sett problemet den om den ikke er ideell til materialer, da burde den vært enda litt lenger. Vekt er sjeldent noe problem og man slipper å ha ting inn i bilen.

En annen stor fordel med flat henger er at den kan lastes med truck. Veldig kjekt da jeg skulle hente 32 sekker med b30, løftet ikke en finger under lasting.

• Like
Reaksjoner: Esprit
bruker egen henger. en Gaupen D2025 som jeg kjøpte ny i 2018 (kosta vel rundt 22 000 den gang. ser de er noe dyrere nå)

tilsvarende funksjoner som oddbjohs henger har ser jeg :)

fornøyd med hengeren, og bruker den en del

• Like
Mindre varehenger, i sin tid en eldre stasjonsbil/byggebil, båthenger til materialer.

• Like
Låner hengeren til pappsen, en Tysse 6347 med bunnplate i stål. som har blitt missbrukt siden den ble kjøpt med overlast (Ikke av meg!) :LOL:
God henger som du kan ta ned alle sidene og som rommer det aller fleste standard byggmateriell.
Enda dustere føler jeg meg nå takstativet lastes opp med 4 gipsplater, og det er en evig kamp med spennstropper og tau for å feste godt.
En standard gipsplate veier omlag 26kg, 4 gipsplater gir 104kg på taket, de aller fleste biler har maks taklast på 75kg. Så her blir det smekk på pungen hvis du blir stoppet (Slipper sikkert unna hvis du har en av de få bilene med 100kg taklast. :) ).

Sist redigert:
  • Like
Henger MÅ ha langt nok drag. Livsfarlig å kjøre med lang baklast. Du slenger av veien på sekunder om det begynner å logre.

• Like
Reaksjoner: Esprit og AdrianS
Låner hengeren til pappsen, en Tysse 6347 med bunnplate i stål. som har blitt missbrukt siden den ble kjøpt med overlast (Ikke av meg!) :LOL:
God henger som du kan ta ned alle sidene og som rommer det aller fleste standard byggmateriell.
Skal litt til å overlaste en henger med 2000+ kg nyttelast (2600 tillatt totalvekt). Hadde jeg skullet kjøpe om igjen hadde nok denne vært førstevalget, synes 6301 er bittelitt spinkel på noen punkter og 6347 med 600kg ekstra veier ikke vesentlig mer.

Aludørk greide vi dog å få med, det anbefales veldig - særlig på en henger som også brukes til jord, stein, grus etc innimellom. Finerplate er sikkert fint i starten, men den tåler ikke vårt bruk over lengre tid.

For min del er den fysiske størrelsen på hengeren et kompromiss, jo større jo bedre - men det skal lagres og håndteres. Minimum er en henger som får plass til standard bygningsplater, neste er å ha langt nok drag / mulighet til å åpne lemmer etc slik at man får fornuftig tyngdepunkt på normale lengder planker.

• Like
Reaksjoner: Esprit og AdrianS
Bruker stort sett varebil + åpen henger. Enig med andre her at det er kurant å få lastet opp med truck. Essensielt for meg er størrelse til større bygningsplater, eks gips. Veldig fint når byggvarehandelen kan laste opp en pall av gangen.

Fryktelig mange turer kan jeg ikke påberope meg, men det blir noen ila året der det er uaktuelt å laste inn i bilen. Da leier jeg henger hos OBS. Koster rett over hundrelappen så jeg kan leie en del ganger før jeg kunne forsvart å bruke 50.000 på en egen :P

Etter å ha slitt ut flere "byggebiler" under hus- og hyttebygging tok vi steget og kjøpte en standard varehenger.
Har ikke angret et eneste sekund. Det er så mange positive sider ved å rakte byggevarer i tilhenger.

Det viktigste når man kjøper tilhenger til byggeformål er å sikre at det er plass til standard bygningsplater på 120x240/250.

Min nåværende varehenger er en Tysse 150x320. Den sluker det meste.
Det første jeg fikk gjort er å skaffe meg en skikkelig gammeldags tykk kapellduk fra en semitrailer som er skjært ut i samme mål som bunnen i tilhengeren. Den tykke gummiduken ruller jeg ut når jeg skal frakte ting som er skarpt, skittent, grisete osv. Det sparer tilhengeren for mye skader og stygge merker. Anbefales. Når oppdraget er ferdig ruller jeg den opp og fester den med en stropp på tvers foran ved draget.

Det er også fint med en tilhenger hvor alle karmer og hjørnepinner tas helt av, slik at tilhengeren bli helt slett og plan.

De fleste byggevarehus er svært godt tilrettelagt for å ta i mot kunder med tilhenger.

Slenger alltid varehengeren på tilhengerfestet når jeg tar turen til Maxbo, Coop OBS Bygg eller Bauhaus.
Det er så deilig å slippe å dra sementsekker, murstein, lecablokker og konstruksjonsvirke inn i bilkupeen.

Man må selvsagt ha plass og mulighet til å oppbevare en varehenger hvis det skal være aktuelt å kjøpe en.
Hvis jeg ikke hadde hatt plassen, så hadde jeg lånt en på byggevarehuset (selv om det er kjedelig å kjøre hengeren tilbake etter hver handletur).

Hvordan frakter dere materialer hjem fra byggevarehuset?

Har tenkt tanken på en egen tilhenger, men det koster ganske mye for en som tar litt volum.
En som tar både volum og vekt er fort 50.000,-

Kjøp en så stor henger som du har råd til - og da tenker jeg på bunnplatens mål (hengerens indre mål mellom karmene.

Har du førerkort klasse BE, så kjøper du en henger som kan lastes like mye som lommeboken tåler (ta teller kun aktuell vekt).
Har du førerkort klasse B, så kjøper du en henger som passer med bilens egenvekt og hengerens totalvekt.

En modell med avtagbare sider, og avtagbare hjørnestolper - veldig kjekt.

Standard for varehengere er vegger/karmer på 30-35cm. Tysse leverer 50cm for et hyggelig pristillegg. Det har jeg aldri angret på!
Jeg har førerkort BE og gleder meg over å eie en Tysse Tilhenger 6357 NFH 50 2600Kg som jeg ga rett over 50.000 for.
Av praktiske årsaker, så fikk jeg forhandler til å nedregistrere den til 1800kg, slik at andre familiemedlemmer med klasse B kan kjøre den lovlig.
Veldig sjelden jeg kjører mer enn 1500kg nyttelast, men jeg liker tanken på at denne modellen har en litt kraftigere ramme.

Tysse selger også samme modellen med totalvekt 2000 kg, men da er rammen noe svakere enn 2600kg modellen.
Men, man sparer 3-4.000 på å kjøpe denne modellen.

Disse hengerne har innvendig mål 320x180x50 cm.
For mitt bruk er disse målene helt perfekte.