Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mathilde

Sersjant
6 Jan 2025
24
35
Norge
Vi er i gang med å planlegge en ny enebolig på ca. 275 kvadratmeter, og et av hovedmålene våre er å redusere energiforbruk og energikostnader til et absolutt minimum. Når man først bygger nytt, har man jo en unik mulighet til å tenke langsiktig og gjøre de investeringene som faktisk gir effekt.

Men hvor bør man egentlig legge “de ekstra pengene” for å få mest igjen i form av lavere energiforbruk over tid?
  • Er det først og fremst tykkere isolasjon og en ekstra nøye utført vindsperre som gjelder?
  • Eller bør vi heller prioritere vinduer med høyere kvalitet (for eksempel 3-lags superisolerende glass)?
  • Hva med større tiltak som energibrønn med vannbåren varme – er det verdt investeringen på sikt?
  • Og hvor viktig er egentlig balansert ventilasjon med varmegjenvinning i praksis – eller kan man klare seg uten hvis huset bygges supertett?
  • Er pellets, ved eller andre alternative varmekilder noe som er fornuftig å tenke på, eller blir det bare ekstra styr?
Kort sagt: Hvordan får vi mest mulig energireduksjon pr. investerte krone når vi bygger nytt?

Er det noen her inne som har erfaringer fra egne nybygg, eller kanskje dere har valgt ulike løsninger og kan dele hvordan det har fungert i praksis – både med tanke på komfort, driftssikkerhet og økonomi?

Vi ønsker å ta kloke valg nå tidlig i prosessen.
Vi har trua på at ved å tenke på dette tidlig får vi større muligheter til å omprioritere, og om nødvendig gjøre om på alt fra husets plassering på tomten (mtp. vindretning, solretning mm.), bygge mer areal under bakken vs. loftetasje osv...

Alle innspill og råd mottas med stor takk!

En klok person sa en gang følgende til meg:
Den billigste og beste energien er den du aldri forbruker eller kjøper.
Det er ikke så dumt sagt!

Nettopp av den grunn er jeg veldig tilhenger av tiltak som er mest mulig "passive".
Med det mener jeg tiltak som krever litt tankevirksomhet, litt planlegging, litt arbeid og en initial investering - MEN som deretter gir og gir i form av lave driftskostnader og lavt forbruk.

Ting jeg tenker på er da - top of mind - ingen prioritering:
  • Plasser huset klokt i forhold til lokale vindforhold. Studer vinden på tomten der du vil plassere huset og forsøk legge husets korteste vegg mot f.eks. nordavinden. Da oppnår du minst mulig overflate som kan kjøes ned av vinden,
  • Utnytt solvarmen. Tenk på det når du velger plassering og mengde vinduer, utvendig og innvendig solskjerming osv.
  • Isoler huset skikkelig godt. Gulv, vegger og tak. Husk at varme stiger, så isolering i tak er meget viktig.
  • Luft som står stille isolerer utrolig godt. Det er hele prinsippet med f.eks. Glave og Rockwool. Stillestående luft.
  • Vær ekstremt nøye på vindtetting utvendig og dampsperre innvendig. Det er mellom disse lagene luften skal stå rolig.
  • Vær nazi på tetting av detaljer hvor det kan oppstå luftlekkasje, alle skjøter, hjørner, overganger, hull til rør og kabler.
  • Installer balansert ventilasjon, men sørg for at du velger en modell med skikkelig god varmegjenvinner. Kjør ventilasjonen litt ned på vinteren slik at den ikke trekker alt for mye varme ut av huset.
  • Installer pipe og vedovn. Både med tanke på kriseberedskap, men også med tanke på at med tilgang på billig/gratis ved så kan du spe på varmen tilnærmet gratis. Og du får veldig god trim av å jobbe med ved.
  • Velg vinduer av god kvalitet, men husk at feil montering kan skape noe voldsomt varmetap rundt selv de beste vinduer.
  • -
  • Så går jeg over til ting som JEG mener hører inne i "halv-passiv" kategori og som JEG SELV vi investere i (jeg vet mange er uenig i dette):
  • -
  • Energibrønn på 200-300 meter og en bergvarmepumpe (gulvvarme+.
  • Vannbåren varme i alle husets rom. En kurs per rom og trådløs termostat i hvert rom.
  • En akkumulatortank på 600-1000 liter.
  • Disse tre overstående punkter gir deg en helt fantastisk comfort og mulighet til å varme vann når strømprisen er lav.
  • -
  • Så over til et punkt jeg er i tenkeboksen fremdeles, men jeg klarer ikke legge det fra meg:
  • -
  • Solceller, gjerne 10-12kW eller mer som leverer strøm til primært eget bruk.
  • Jeg tenker et oppsett som stort sett hele tiden varmer mest mulig den 1000 liter akkumulatoren i punktet ovenfor, og først når den når maks temperatur, så selges strømmen til nettleverandøren.
  • Sånt normalt "Ottovo-oppsett" orker jeg ikke tanken på. Da ender man opp med å selge strøm når strømprisen er på det laveste og når strømprisen er høy, så skinner ikke solen.
  • Skal jeg ha solceller så må det være for å bruke energien den produserer selv, ikke selge den.
Kommer sikkert på mer, men det det er en start
:)

Utbygger som er "sertifisert" som passivhusutbygger vil tenke på alt dette for å få boligen godkjent. Norge har egen standard for dette, NS 3700.

Takk for deling av info @Tanition.
Her lærte jeg noe nytt!

Ser at man kan tilfredsstille kravene til passivhus ved å velge pre-godkjente løsninger som:

Hvordan tilfredsstille ovenfornevnte minstekrav?
Skal du prosjektere et passivhus, må du gjøre beregninger for hvert enkelt prosjekt. Både formen på bygget og lokalt klima påvirker hvordan du kan oppfylle kravene.

Denne tabellen viser én mulig måte å oppfylle kravene til en bolig bygget i tråd med NS 3700:
Energitiltak Krav Kommentar
Golv på grunn 0,11 W/m2K 35 cm EPS
Yttervegg 0,11 W/m2K 40 cm standard isolasjon
Tak 0,09 W/m2K 45 cm standard isolasjon
Vinduer og dører 0,75 W/m2K 3-lags glass, isolert karm
Lekkasjetall 0,6 luftutveksling pr time Meget tett bygningskropp
Varmegjenvinning 82% God roterende varmegjenvinner

Det finnes superisolerende produkter på markedet som gir tynnere vegger enn standardløsningen, deriblant vakuumisolasjon (VIP Superisolasjon). Disse løsningene er foreløpig såpass kostbare at de ikke brukes i konvensjonell husbygging pr dato.

Når det gjelder tak ser jeg ingen problemer med 45cm. Det er lett å løse. Jeg har 20+20 på kryss i dag med 5cm sydde matter på toppen.

Når det gjelder vegg, er det noen som vet hvordan 40cm i vegg løses i praksis? Det er en TYKK vegg. 35cm vegg + 5cm elektrolekt på innside?
Er man da på en type I-bjelker som stendere?

Vinduer vil alltid ha høyere varmetap enn isolert yttervegg, selv med 10cm (dagens krav er 25cm+?).
Det er ikke noe poeng å vurdere 2- eller 3-lags glass, da 3-lag er svaret uansett. Ha også aluminiumsbekledd vinduer. Velg også en anerkjent produsent som f.eks Nordan og hold deg borte fra Gilje og billigvinduer, ville heller ikke vurdert Natre da de ikke har noe garanti.

Som tidligere nevnt, peis med stålrørspipe. IKKE plasser pipen ute for da forsvinner utrolig mye varme, skjønner ikke hvorfor folk engang vurderer det.

Å utnytte solmønsteret er gode tips mtp gratis oppvarming.

• Like
Reaksjoner: Panda
Klokt prosjekt! Skal man bygge med minimalt energiforbruk, er det lett å hoppe rett på solceller og batterier, men den tørreste ingeniørsannheten i boka gjelder fortsatt: det er bygningskroppen som vinner kampen.

Personlig ville jeg prioritert sånn:

Først tetthet, isolasjon og ventilasjon med god varmegjenvinning. Et tett hus med lavt varmetap er som en termos; alt etterpå handler om hvor fancy lokk du vil ha.

Deretter gode vinduer og nøye montasje rundt disse. Mange bruker mye på glasstyper og glemmer at en slurvet vindustetting lekker energi som en punktert kajakk.

Til slutt tekniske bonuspoeng: bergvarme, vannbåren varme, solceller. De er gull, men først når grunnmuren (bokstavelig og teknisk) er satt riktig.

Bygg et hus som nesten ikke trenger energi, før du investerer i hvordan du skal produsere den.
Det gir mest «kWh per krone» i lengden.
Det er ikke like sexy som en blank inverter på veggen, men lommeboka takker deg senere.

De fleste har noen finansielle begrensninger, så for oss er det snakk om hva som prioriteres.

Vi velger å prioritere passive tiltak som koster lite i drift og vedlikehold og som sørger for at vi bruker lite energi.
Det betyr at vi prioriterer i denne rekkefølgen og stopper der pengene ikke strekker til:
  1. God vindtetting rund baut med asfaltplater og tyvek (2 lag). Kontroll av vindtetting før yttervegger lukkes.
  2. God isolasjon mot grunn (30-40cm), godt isolerte yttervegger (25cm), godt isolert takkonstruksjon (40cm).
  3. Vinduer av god kvalitet og isolasjonsevne.
  4. Helt tett dampsperre innvendig. Kontroll av dampsperre før yttervegger lukkes.
  5. Balansert ventilasjon med svært god gjenvinningsgrad av varme før utkast.
  6. Bergvarmepumpe og energibrønn som leverer varme til vannbåren gulvvarme og varmtvann i kranen.
  7. Pipe + Ildsted
  8. Legger opp rør/kabler slik at det er future-proof med tanke på vehicle-to-home / vehicle-to-grid-
Så kommer det vi mest sannsynlig dropper i et kost/nytte-perspektiv.
  1. Solceller
  2. Batteribank
  3. Solfanger
Men, vi legger opp rikelig med trekkerør slik at det er mulig å oppgradere senere.

Jeg ville fokusert på tetting, isolasjon og optimal plassering av huset før du jager de fancy tech-løsningene.
Min erfaring er at gode fundamentale valg gir deg mest energiutbytte for penga.