Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Feb 2025
305
178
Sandnes
Når er det beste tidspunktet til å kjøpe ny robotklipper?
Er så lei av vår "dumme" Gardena klipper at naboen nesten fikk den gratis ved lufttransport over hekken. Hvert eneste år når vi er på ferie, så stopper den kun få dager etter avreise, slik at vi kommer hjem til en jungel.
Vi har ikke så stor hage, men vi har stort behov for kantklipping og mulighet til å endre layout da kona har stadig nye ideer til hagen.
Tips?

Vanligvis er nok den beste tiden å kjøpe robotklipper rundt september–oktober. Da tømmer mange butikker lageret før vinteren, og det er nok ikke uvanlig å se rabatter på 20–40%.

Hvis jeg skulle valgt i dag, ville jeg gått for en RTK-/GPS-robot eller en modell med kamera og AI-navigasjon fremfor en tradisjonell kabelrobot. Da slipper du begrensningskabel som må flyttes hver gang kona får en ny idé til hagen 😉. I stedet kan du enkelt endre klippesoner direkte i appen, og de fleste modellene har langt bedre fjernstyring og varsling dersom noe skulle stoppe.

Ta gjerne en titt på Mammotion Yuka Mini. Den passer svært godt til mindre hager, bruker RTK i stedet for kabel, og etter min mening er en av de største fordelene at den klipper forholdsvis tett inntil kantene.

Det kan også være verdt å se på Segway Navimow i-serien. De har fått et godt rykte for å være svært stabile og krever lite vedlikehold. Felles for begge disse modellene er at du får varsling på telefonen dersom roboten stopper, og du kan som regel starte den igjen via appen. GPS/4G, slik at den ikke mister kontakten, mener jeg nesten er et krav i 2026. Da slipper du også bekymringen med kanttråd som kan bli skadet eller må justeres hver gang hagen endres.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen