Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
233
106
Hei.

Kjøpte huset (tomannsbolig/Hus med leilighet under) for to år siden og nå i går hadde vi for første gang problemer med at sikringen som heter "Overspenningsvern for hele huset" gikk Strømmåler mistet også strøm.
Før jeg fortsetter la meg fortelle litt om det elektriske anlegget

Type: 3fas IT nett

På kaldloftet har vi:
inntaks sikringen, en EATON PLHT-OV80/3. Se ut som denne her.
I Hovedetasjen (Hoveddel) har vi:
- strømmåler fra Kamstrup
- "Hovedbryter før måler" type Moeller xpole xp-a40/3
- "Jordfeilbryter 40/4 49mA" type "Moeller xpole PFIM-40/4/003"
I leiligheten har man:
- "Overbelastningsvern for hele huset" type "EATON xpole PLSM-OV56/3"
I garasjen har man:
- "Hovedsikring" type "Schneider c60h B40"

Dette skjedde:
I går ved forbruk ca 17800W gikk strømmen i hele huset. Etter litt undersøklelser fant jeg ut at det var "Overspenningsvern for hele huset" i leilighet som hadde slått ut. Vippet opp og alt ok.
I dag etter at jeg skrudde på varmefolie i stua skjedde det samme etter ikke lang tid.

Jeg er ganske sikker på at vi "makser huset". Vi har varmefolie (nytt, 80m2) i stue/kjøkken samt fra før av varmepumpe, varmekabler på flere bad, i leilighet og i garasjen har vi varmekabler i asfalten og i trappa.
I tillegg har vi elbil (som faktisk ikke ladet når strømmen gikk første gangen).

Spørsmål 1: Hvorfor sirkingen ryker
Jeg skjønner at sikringen ryker når vi bruker for mye, men jeg syns det er rart at "Overbelastningsvern for hele huset" ryket, den er i oversikten i skapet oppgitt til 40A, men det står da OV56 på den som jeg skulle tro viser til 56A? Syns det er rart at ikke "Hovedsikring før måler" ryker først, som er 40A i både skap-oversikt og på sikring.
Misforstår jeg noe?

Spørsmål 2: Rekkefølge
Jeg tror kobling må være en av disse, men hvilken?
Inntakssikring på kaldloft -> "Overbelastningsvern for hele huset" -> - "Hovedbryter før måler" -> Måler
eller
Inntakssikring på kaldloft -> "Hovedbryter før måler" -> "Overbelastningsvern for hele huset" -> Måler

Uansett, må det gå fra kaldloft ned i kjellerleilighet, opp til måler før det så går ned igjen (av en eller annen grunn)

Spørsmål 3: Gjøre hva
Vi trenger åpenbart mer strøm enn hva vi kan få levert med dagens sikringer, hvordan går jeg frem for å få oppgradert "hovedsikring før måler" og "Overbelastningsvern for hele huset"? Mener å ha hørt om at det må søkes om å oppgradere disse, må vel også sjekke tversnitt fra kaldloft og ned vil jeg tro.

Har ingen dokumentasjon på anlegget, men tror dere elektro-firma som har vært inne tidligere har dokumentert hvordan ting "henger sammen"? Så jeg eventuelt kan få slikt utlevert.

Hvordan det henger sammen finner du raskt ut, når sikring løser ut. :-)
Om hele huset blir uten strøm når "Overbelastningsvern for hele huset" løser ut virker denne å ha en sentral rolle.

Ved 230 V trefas IT nett er det enkelt å regne ut effekten om alle tre faser er likt belastetet.
Eksempelvis:
80A vern blir 80A x 230 x 1,73 = 32 kW
56A vern blir 56A x 230 x 1,73 = 22 kW
40A vern blir 40A x 230 x 1,73 = 16 kW
(1,73 = roten tre)

Når 56A vern løste ut var belasting ca 17,8 kW, som er svært nær maks belasting 22 kW på dette vern.
Med noe ulik belastning mellom fasene kan sikring løse ut på lavere totalbelastning enn maks. Det er vanskelig å balansere IT nett likt mellom faser med enfase laster.

For å bøte på dette kan det bli undersøkt om det er noen laster (eksempelvis ny varme folie) bør legges flyttes på annen fase, eksempelvis fra L1 og L2 til L2 og L3.
Det må da identifiseres hvilke laster som benyttes samtidig og hvilke faser de er koblet mot.

Om tverrsnitt på stigekabel må endres avhenger av flere faktorer som elektriker må vurdere. Kabeltype, diameter, forlegnings måte.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Arne
Effekten for varmefolie ligger normalt rundt 60 watt per m2. 80 x 60 = 4,8 kW / 21 A.

Varmepumpe og varmekabler på flere bad, i leilighet. En, eller to varmvannsberedere?
Pluss varmekabler i asfalten og i trappa - og elbil.

Kan høres ut som en løsning for å styre lastene kan være aktuelt. Alt trenger neppe være koblet inn samtidig?

Om det brukes 7 kW i gjennomsnitt blir det 168 kW pr døgn 5000 kW pr måned, som er maksgrensen for strømstøtte og Norgespris.
Det er få som bruker så mye strøm.

• Like
Reaksjoner: Arne
@Flemming, har du noe tilkoplet som et i kategorien elektromotor, kompressor i formav varmepumpe eller liknende?
Slike enheter kan trekke ganske mye strøm i startøyeblikket. Da slår vern ut ganske raskt.

Har varmepumpe, en helt vanlir en. Står på 16A kurs, sammen med stua for øvrig.
Den var dog på i drift lenge før brudd, så den har ikke "startet" ved bruddet. Dog har den av-isings-sykluser som kanskje kan trigge noe slikt(?)

Utover det har ikke ikke motorer jeg kommer på, foruten garasjeportåpner.

Mulig du har sett feil på kursfortegnelsen, eller at noen andre har skrevet feil.
Men overspenningsvern styrer i utgangspunktet ikke strøm inn til boligen. Den er der for å lede overspenninger (oftest lynnedslag) til jord og ikke til resten av boligen.
Når denne løser ut, vil det i utgangspunktet ikke påvirke strømmen, bare sikkerheten ved at du ikke lengre har overspenningsvern.

Overbelastningsvern derimot, beskytter mot overlast. denne skrur av strømmen når den løser ut.

Som gutta over her skriver, mest sannsynlig har du for mange av de "store" kursene dine over samme faser. dette kan enkelt byttes om på (men krever en elektriker)