Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Eplet

Fenrik
18 Feb 2025
25
15
Hei,

Noen som har tips til hva man kan bruke av software / dataprogram for å tegne hus, garasje, hytte, planløsning, interiør, uterom osv ?

Hører mange nevne Sketchup, Autocad, Autodesk osv.

Setter stor pris på gode tips om billig programvare - gjerne gratis ;)

dwg-house.jpg

Følger!
Jeg har brukt LibreCAD til enkle tegninger som f.eks røropplegg i en vegg når jeg pusset opp barnerommet som har vegg mot bad. Det funker, men ønsker en bedre visuell løsning med 3D muligheter.
Finnes det noen som har en engangs sum å betale eller er alle abonnement?

• Like
Reaksjoner: Eplet
Jeg er også på utkikk etter et enkelt program som jeg kan bruke til å tegne huset eksteriørt og spesielt planløsning.
Det som finnes i dag virker alt for komplisert.
Er det noe tilgjengelig hvor man ikke må ta 10 kurs for å få til å fungere greit?

Autodesk er ikke et program, men leverer blant annet Autocad, Revit (og en haug med annen programvare som ikke er relevant her nå)
Bruker Autodesk-programvare daglig, men dette er nok noe kostbart samt kanskje litt vrient å få taket på dersom man ikke er vant til 2d og 3d modellering og alt det innebærer.

Det som nevnes her av Sketchup og Room Sketcher er gode alternativ, men så er jeg likevel en Revit-fantast grunnet svært gode rendreringsmuligheter samt funksjoner.
Andre gode alternativ kan være: Fusion og Blender

Om det skulle være tegninger som ikke er for omfattende kan jeg godt ordne småting free-of-charge.

Jeg er bruker av Adobe Photoshop i hverdagen, så jeg har lagt til meg vanen å bruke det verktøyet - også til å tegne skisser av fasader og plantegninger.
Jeg laster inn ulike plantegninger fra ulike husleverandører inn i 1:1 format.
Over tid har jeg laget meg et bibliotek av WC, senger, garderobeskap, kjøkkeninnredning, peis, trapp osv som jeg setter inn i tegningene.
Vegger tegnes "manuelt".
Ikke noen galant løsning, men alt blir på millimeteren riktig i skala.
Men, det er ikke mulig å få ut 3D renderinger osv.

Uansett så bruker jeg dette kun tilen slags kreativ fase hvor jeg leker med planløsning og fasade slik at samtalen med arkitekt/teknisk tegner blir å enkel og grei som mulig.
De fleste tekniske tegnere ELSKER når jeg møter opp med tegningene mine. Det sparer teknisk tegner/konstruktør for mange misforståelser og runder frem/tilbake med tegninger og revisjoner.