Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Feb 2025
300
174
Sandnes
Hei....
Jeg har dummet meg skikkelig ut og sagt meg enig at vi (kona) ønsker å bygge eget drivhus og ikke kjøpe et ferdig produsert.
Tilfeldigvis spurte bror min om jeg var interessert i noen brukte aluminiumsvinduer med PVC kappe via jobben hans, noe jeg sa "Jovisst vil jeg ha noen, vi (jeg) skal jo ordne drivhus!" til sommeren.
Så innså jeg at jeg har jo faktisk ikke bygget noe som helst fra bunnen av. Altså såle/ringmur, reisverk, innsetting av vinduer, tak og detaljer. Jeg har snekret en enkel utetrapp på en såle jeg støpte for 2 år siden, but that's it.

Så jeg undersøker litt det med grunnleggende oppbygging av selve fundamentet til drivhuset, det vil si hvilke bredde som er mest egnet, forskaling eller plasstøpt betong, osv.

Planen enn så lenge er å grave ned ca 40cm (har ikke så altfor mye å gå på mtp nærliggende thujahekk), 50cm hvis mulig. Legge ca 15cm 8-16 pukk og deretter 50mm XPS.
Innvendig tenker jeg å bare grave bort litt av toppdekket og ha singel for enkelthetens skyld.
Plasstøpt B30 betong i enten 10 eller 15cm bredde, opp til litt over plenen da det er en skråtomt. Deretter er det reisverk og her tror jeg at jeg har grei skuring, impregnert 2x4 og 4x4 i hjørnene.

Vinduene er 95cm bred og 200cm høy med (uheldigvis) innadslående vinduer, men tenker det ikke er krise. Bedre å ha noe som kan åpnes enn ikke kunne åpne i det hele tatt.
Vi har dessverre litt teit tomt, så vi har ingen god løsning på plassering.
1774302191169.png

Merk: Ikke alle vinduene på bildene er våre, men det blir ca 13 totalt. 5 i bakkant, 2 på hver kortside og 4 i front + dør. :P


Er det noen innspill?
Er 20-25cm bred ringmur nødvendig? Er 50mm XPS godt nok?
Hvor tykk kanalplast til tak er gunstig å ha? Synes at 4-8mm virker spinkelt.

All hjelp tas godt i mot! :)
Mulig det kommer en byggetråd senere i år. Time vil sjåv, huset skal tross alt males også...
 

Vedlegg

  • 20260320_163010.jpg
    20260320_163010.jpg
    1,5 MB · Sett: 2
  • 20260320_163016.jpg
    20260320_163016.jpg
    1,6 MB · Sett: 2
  • 20260320_163024.jpg
    20260320_163024.jpg
    1,4 MB · Sett: 2
  • Love
Reaksjoner: Chris
Kult prosjekt! - Takk for at du deler!!

Planen enn så lenge er å grave ned ca 40cm (har ikke så altfor mye å gå på mtp nærliggende thujahekk), 50cm hvis mulig. Legge ca 15cm 8-16 pukk og deretter 50mm XPS.
OK, så du tenker grave en grøft på 40-50 cm dybde der hvor "ringmuren" skal være?
Fiberduk, pukk isolasjon, så støpe en såle?

Innvendig tenker jeg å bare grave bort litt av toppdekket og ha singel for enkelthetens skyld.
Ja, 5-10cm holder masse.
Legg fiberduk, så shingel. Topp drenering.
Uten fiberduk tråkker du shingelen ned i jorden = klin.

Plasstøpt B30 betong i enten 10 eller 15cm bredde, opp til litt over plenen da det er en skråtomt.
Oppe på sålen ville jeg laget en ringmur på 10 cm bredde, altså samme som bunnsvilla på drivhuset.
Max 15, slik at du får en kant på 5cm på innsiden. Du vil ikke få noen glede av denne kanten på 5cm senere - tro meg! :)

Er 20-25cm bred ringmur nødvendig? Er 50mm XPS godt nok?
Absolutt ikke. Ringmur på 10cm plasstøpt betong er plenty.

Hvor tykk kanalplast til tak er gunstig å ha? Synes at 4-8mm virker spinkelt.
8mm er helt topp.
Hvis du holder deg til cc60 så tåler det masse snø.
Hvis du skal ha helårs oppvarmet drivhus, så kan du gå opp i tykkelse for å få bedre isolasjon.
Selve styrken på en 8mm som er montert korrekt er helt vanvittig høy.

Tips:
Dyrk i kasser. Ved utøy og sykdom på planter kan du bære ut hele potta/plante og bli kvitt problemet.
Veldig lett å skifte ut jord også.
 
  • Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
OK, så du tenker grave en grøft på 40-50 cm dybde der hvor "ringmuren" skal være?
Fiberduk, pukk isolasjon, så støpe en såle?
Ja, tenker å grave ned til frostfri dybde. Men jeg er noenlunde usikker på om jeg kan grave så dypt.
Det skal være sålefritt drivhus, altså kun en ringmur stående på XPS og/eller pukk. Tenker det simplifiserer byggingen slik at jeg slipper å tenke på drenering og slik. :)
Ja, 5-10cm holder masse.
Legg fiberduk, så shingel. Topp drenering.
Uten fiberduk tråkker du shingelen ned i jorden = klin.
Tenker å grave bort en 10 cm minst, så en litt kraftigere fiberduk. :)
Oppe på sålen ville jeg laget en ringmur på 10 cm bredde, altså samme som bunnsvilla på drivhuset.
Max 15, slik at du får en kant på 5cm på innsiden. Du vil ikke få noen glede av denne kanten på 5cm senere - tro meg! :)
Flott! Da sparer jeg en god del på konstruksjonsvirke.
Nå vet jeg ikke helt høyden på ringmuren, men tenker den kan fort bli ~20cm høy (2x8 forskaling).

8mm er helt topp.
Hvis du holder deg til cc60 så tåler det masse snø.
Hvis du skal ha helårs oppvarmet drivhus, så kan du gå opp i tykkelse for å få bedre isolasjon.
Selve styrken på en 8mm som er montert korrekt er helt vanvittig høy.
Ok, av en eller annen grunn så tenkte jeg at 8mm umulig kan være nok. :P Drivhuset er tiltenkt sommerdrivhus, kanskje litt hyggetid i vinter med ungene og en panelovn.
Takk for tips!
Selve reisverket blir noe større med CC ~100, men tenker å tilpasse takstolene til å ha tilnærmet CC60. :)
Tips:
Dyrk i kasser. Ved utøy og sykdom på planter kan du bære ut hele potta/plante og bli kvitt problemet.
Veldig lett å skifte ut jord også.
Bra tips!
Vi har sett for oss noen avlange kasser og en pallekarm eller to til litt ulikt beplanting, samt småpotter.
 
  • Like
Reaksjoner: Saftblanderen
Nå vet jeg ikke helt høyden på ringmuren, men tenker den kan fort bli ~20cm høy (2x8 forskaling).

20 cm er fint.
Men, hvis du tar deg bryet med å sette det på 40 eller 50cm mur, så er det mange fordeler.
Minimerer risikoen for slag, stør og du gjør drivhuset generelt mer motstandsdyktig for ødeleggelse.
Nesten alle uhell, slag, skader skjer de nederste 40 cm.
Selve drivhuset (glass/plast/treverk) holder MYE lenger hvis du sørger for ekstra beskyttelse de nederste 40-50cm.

Betongen kan du pusse, slemme eller forblende med stein slik at den blir pen.
Er du ekstra tøff får du tak i en haug skikkelig gamle teglstein og lager ringmur av det.
Ekstrent fint og ofte nesten gratis teglstein.

Eneste ulempen er at du må lage en spesialløsning rundt døren - for døren vil du ha nesten helt ned til bakken ;)

Det var fruen som presset meg til å bygge vårt første drivhus.
Etter diverse oppgraderinger er jeg på drivhus nummer 4 etetr å ha oppgradert/revet og bygget nytt.
I skrivende stund koster en agurk 29 kroner på det lokale supermarkedet og mini-tomater koster 70,- for en liten kurv.
Med en liten varmeovn på 500 watt kan jeg så frø fra 15. mars og høste egenproduserte grønnsaker fra juni - ultimo september.
Ganske morsomt, fryktelig sunt og god økonomi.

Jeg dyrker nesten alt direkte i kugjødselkompost fra Plantasjen.

murstein drivhus.jpg betongmur drivhus.jpg
 
  • Love
Reaksjoner: Fantomtegningen
Skikkelig fine drivhus! :love: Takk for at du deler!

20 cm er fint.
Men, hvis du tar deg bryet med å sette det på 40 eller 50cm mur, så er det mange fordeler.
Minimerer risikoen for slag, stør og du gjør drivhuset generelt mer motstandsdyktig for ødeleggelse.
Nesten alle uhell, slag, skader skjer de nederste 40 cm.
Selve drivhuset (glass/plast/treverk) holder MYE lenger hvis du sørger for ekstra beskyttelse de nederste 40-50cm
Ja, det var en god ide. :)
Har ikke helt bestemt meg for høyden enda, men 40-50cm kan være bra det. Men det må derimot ikke bli for høyt, vinduene er 2m høye, pluss tykkelse på sviller og takbjelker, så blir det fort over 2,6-2,7m :ROFLMAO:
Betongen kan du pusse, slemme eller forblende med stein slik at den blir pen.
Er du ekstra tøff får du tak i en haug skikkelig gamle teglstein og lager ringmur av det.
Ekstrent fint og ofte nesten gratis teglstein.
Haha! Kona fant et lite drivhus med teglstein som ringmur og pekte gjentatte ganger og sa "sånn vil jeg ha!". Men det kan fort bli dyrt også, siden det er lite å finne på FInn (badum-tss) og det koster mellom 25-35kr per stykke i butikk.
Så var det jo det med å få det snorrett, det spørst. :LOL:
Eneste ulempen er at du må lage en spesialløsning rundt døren - for døren vil du ha nesten helt ned til bakken ;)

Det var fruen som presset meg til å bygge vårt første drivhus.
Dør skal helt ned ja!
Her er det samme regelen, kona bestemmer. :)
 
  • Like
Reaksjoner: Saftblanderen
Har nå sittet å tegnet i sketchup når jeg har hatt ledig til for et mulig drivhus, som sagt har jeg ikke bygget noe før så jeg trenger litt veiledning.
Grunnmur har blitt satt til 50cm høy (denne vil ikke være fast og kan endre seg), 10cm bred (B30) betong som skal ha impregnert 2x4 reisverk, sett bort fra 4x4 hjørnestendere (for estetikkens skyld :) ).
Bredden blir 4.90 meter og dybden blir 2.50 meter (halvmeter ekstra, kan godta å ofte 2.5 kvm hage), for å ha mulighet til å ha noen 40cm hyller på innerveggen til oppbevaring, samt en mer romslig følelse til å kunne også tilbringe litt tid med en kopp kaffe med en gjest eller to.

Døråpningen blir 240cm høy og 90cm, får da plass til en standard dør med et lite vindu over, men har lyst til å ordne en egen løsning her. Forslag?

Dragere i topp er 2x8 med CC~55cm og 2x2 lekter med CC40. Kanalplasttaket er foreløpig satt til 10mm.

Det er veldig sprikende priser på kanalplast og monteringssbeslag (enkelte kommer over flere titusener for prosjektet), finnes det en rimelig forhandler i Norge?

Fallet er 22cm over 2.5m, altså 8.8% helning(?).
Vanlige rektangulære 19x148mm kledningsbord til vindskier med en 2cm "leppe" til å montere beslag eller vannbord.
Takrenner har jeg ikke orket å tegne inn og vennligst se bort fra all clippingen. :P

Er det noe jeg har glemt og/eller er det noen forbedringsforslag?
 

Vedlegg

  • Drivhus 1.png
    Drivhus 1.png
    1,2 MB · Sett: 7
  • Drivhus 2.png
    Drivhus 2.png
    996,4 KB · Sett: 7
  • Drivhus 3.png
    Drivhus 3.png
    1.020,3 KB · Sett: 6
  • Drivhus 4.png
    Drivhus 4.png
    920,2 KB · Sett: 6
  • Drivhus 5.png
    Drivhus 5.png
    2,6 MB · Sett: 6
  • Drivhus 6.png
    Drivhus 6.png
    2 MB · Sett: 7
  • Like
Reaksjoner: kirderF
Hei du er like flink til å snekre som du er til å tegne i SketchUp så blir dette kanonbra!
Liker dette du har tegnet skikkelig godt!

Fallet er 22cm over 2.5m, altså 8.8% helning(?).
Plenty med fall!

Er det noe jeg har glemt og/eller er det noen forbedringsforslag?
Synes dette ser veldig bra ut.
Husk at det fort blir 50 grader innendørs om sommeren uten skikkelig god lufting.
En stor åpning (ventil eller vindu) på hver side av bygningskroppen vil gi skikkelig gjennomstrømning.

Har også spørsmål angående fremgangsmåte med armering. Tenker 8mm(?) holder til dette prosjektet med 2 stk gående langs bunnen,
8mm langs bunnen blir fint, men ville gått opp til 10mm for å være sikker.
Har du 8mm liggende så bruker du det. Skal du uansett kjøpe så ta 10mm. Merkostnaden er noen få kroner.

, men behøver jeg armering i høyden også?
Yes. Stående bøyler rundt det hele og to runder midt på og to runder mot toppen.
Da står det 4-ever.

Den du lenker til er gulle god!

Dette blir et fint bygg!! (y)
 
  • Love
Reaksjoner: Fantomtegningen