Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kris Frost

Menig
5 Apr 2026
2
1
Jeg holder på å finne ut av hvorfor mitt Gebe 5500GL strømaggregat ikke starter, og holder på å utelukke en del ting.
Flotørkammer er tømt for evnt. vann, tennplugg er sjekket med at aggregatet starter på bruk av startgass, men ikke på bensin.

Her er helt tydelig at styringen av bensin via sikkerhetselementene gjør at det ikke slippes gjennom bensin, og da er det mulig at oljevakta ikke fungerer, og jeg lurer på om skal oljevaktsføler kunne ohmes, er det slik at den skal føle riktig oljenivå ved at den skaper forbindelse mellom gods?

• Like
Reaksjoner: Anton
Vanligvis styrer oljevakten tenningen på et bensinaggregat, og den fungerer åpenbart siden du får start på startgass.
Hva slags bensin bruker du, og hvor gammel er den?

Disse firtakterne går så magert i utgangspunktet, at gammel bensin ofte gir trøbbel.
Har vært borti at aggregat ikke starter på 1 år gammel 98oktan.
Jeg ville tappet av bensinen og fylt på ny i første omgang.

• Like
Reaksjoner: Kris Frost og Anton
Når en småmotor tenner på startgass, men ikke vil gå på bensin, peker det som regel mot feil i bensintilførselen eller forgasseren, ofte gammel bensin, tett hoveddyse, seig flottørnål eller skitt i kanalene. Jeg tenker forgasser og drivstoffrelatert som en vanlig årsak når småmotorer ikke starter eller bare går dårlig, særlig etter lagring med gammel bensin.

Oljevakta ville jeg ikke hatt som hovedmistanke med en gang. På aggregater med oljevarsling er funksjonen normalt at motoren stoppes eller hindres i å starte ved lavt oljenivå. Oljevakta stopper motoren eller hindrer start ved lav olje.

Jeg ville derfor startet med det enkle: tapp ut gammel bensin, fyll fersk bensin, sjekk at bensinkran og eventuelt filter slipper gjennom nok drivstoff, og åpne flottørkammeret for å se om det faktisk kommer bensin frem. Hvis det er bensin frem til forgasseren, men den fortsatt bare går på startgass, er det veldig ofte forgasserrens eller overhaling som må til. Luftfilteret bør også sjekkes samtidig, siden dårlig lufttilførsel kan gi rare startsymptomer.

Hvis du vil utelukke oljevakta, kan du midlertidig koble fra ledningen til føleren kun som test, men bare når du vet at oljenivået faktisk er korrekt. Oppfører den seg helt likt da også, ville jeg gått på forgasser og drivstoffvei som første fixx.

• Like
Reaksjoner: Kris Frost
Takker, jeg må prøve ny bensin. Når det gjelder bensin i flotørkammetet så har jeg tappet ut her ca en 3-4 dl, så dermed så er kran og filter å utelukke.
Men på flotørkammerets underside er det 2 ledninger, hva disse er til er jeg ikke sikker, kanskje en eller annen form for Ohm mekanisme for åpning eller stegning jfr. Turtall etc.

Turtallet justeres nok ikke av forgasseren, det er governor som gjør dette. Derimot kan spolene på forgasseren brukes for shutoff og/eller velge mellom gass og bensin på dual fuel.

I ditt tilfelle ville jeg nok gått igjennom hele forgasseren og renset alle nåler etc, det er mye større sjanse for at noe er tett enn at det plutselig har skjedd noe med spoler etc. Neste steg er å finne ut hva spolene faktisk gjør og så verifisere at det er spenning der det skal - disse er enten normally open eller closed ergo hhv åpen eller lukket uten spenning på.

Edit: Det ser ut som, fra AI, at spolen er fuel shutoff og at den åpner med 12V inn. Du kan jo vurdere å måle spenningen og verifisere at den faktisk åpner som den skal, dette kan du jo gjøre med et eksternt batteri.

Sist redigert: