- 9 Jun 2026
- 9
- 2
Tegl-/murblokk fra 1958, borettslag i Oslo. Kaldkjeller under leiligheten og plasstøpt betongdekke.
Jeg har åpnet deler av gulvet i stua for å se hvordan det er bygget opp.
Slik det ser ut:
Gulvet har litt bevegelse og knirker enkelte steder. Det er heller ikke helt plant.
Linoleum, underliggende belegg og lim er for øvrig testet for asbest hos Mycoteam – negativt.
Jeg skal til slutt legge 8 mm laminat, som allerede er kjøpt.
Når jeg først pusser opp ønsker jeg å gjøre dette ordentlig, slik at gulvet holder i mange år. Samtidig må kostnad og arbeidsmengde stå i forhold til gevinsten.
Hva ville dere gjort med denne konstruksjonen?
Beholdt og utbedret eksisterende tilfarergulv?
Rettet/avstivet det og lagt nytt undergulv?
Eller revet helt ned til betongen og bygget opp gulvet på nytt?
Jeg vil gjerne få gulvet plant, stabilt og så godt isolert som det er fornuftig å få til over en kaldkjeller.
Tar gjerne imot konkrete forslag til oppbygning – og særlig innspill på fukt/kondens når det ligger kald betong under.
Se bilder av oppbygningen.
Jeg har åpnet deler av gulvet i stua for å se hvordan det er bygget opp.
Slik det ser ut:
- Betongdekke nederst
- Sort, lett rivbar papp direkte mot betongen
- Tilfarere/bjelker, ca. 75 × 50 mm, oppklosset med trebiter. Avstand tilfarere senter til senter 50 cm der jeg har åpnet.
- Ca. 50 mm mineralull mellom tilfarerne, pakket inn/dekket av den sorte pappen
- Ca. 11 cm fra betong til overkant tilfarere
- Originalt tregulv, ca. 30 mm tykt
- Linoleumsbelegg oppå tregulvet
Gulvet har litt bevegelse og knirker enkelte steder. Det er heller ikke helt plant.
Linoleum, underliggende belegg og lim er for øvrig testet for asbest hos Mycoteam – negativt.
Jeg skal til slutt legge 8 mm laminat, som allerede er kjøpt.
Når jeg først pusser opp ønsker jeg å gjøre dette ordentlig, slik at gulvet holder i mange år. Samtidig må kostnad og arbeidsmengde stå i forhold til gevinsten.
Hva ville dere gjort med denne konstruksjonen?
Beholdt og utbedret eksisterende tilfarergulv?
Rettet/avstivet det og lagt nytt undergulv?
Eller revet helt ned til betongen og bygget opp gulvet på nytt?
Jeg vil gjerne få gulvet plant, stabilt og så godt isolert som det er fornuftig å få til over en kaldkjeller.
Tar gjerne imot konkrete forslag til oppbygning – og særlig innspill på fukt/kondens når det ligger kald betong under.
Se bilder av oppbygningen.