Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TraktOla

Korporal
20 Sep 2025
5
0
Jeg har noen gamle trebord som jeg gjerne vil friske opp.
De har masse sjarm, men overflaten har blitt sliten etter mange års bruk – både riper, litt misfarging og generelt matt preg.
Jeg har sett at mange anbefaler å pusse ned og olje eller lakke, men jeg er ute etter løsninger som ikke krever et helt maskinverksted eller masse avansert utstyr.

Hvordan får man best resultat med enkle midler? Holder det å bruke vanlig sandpapir for hånd, eller bør man investere i en liten pussemaskin?

Hvilke typer olje eller lakk egner seg best på bordplater som skal tåle daglig bruk (f.eks. spisebord eller arbeidsbord)? Finnes det oljer som gir et naturlig utseende, men samtidig gir god beskyttelse mot flekker og søl?

Hvis man velger lakk: er det noen triks for å unngå skjolder og penselstriper når man påfører det for hånd?

Jeg er også nysgjerrig på hvor mye man egentlig må pusse ned før man begynner.
Må alt ned til helt bart treverk, eller kan man nøye seg med å mattere overflaten og så legge nytt strøk oppå?

Har noen her erfaringer med å bruke hardvoksolje, spritbeis eller kombinasjonsprodukter som både beskytter og gir litt glød i treverket?

Setter stor pris på tips og erfaringer fra dere som har gjort dette før – både på kjøkkenbord, stuebord eller utebord.

Hvis du skal olje så må du slipe ned til friskt treverk.
Har kun erfaring med MøreTyri interiørolje (Har en tråd med ulike fargeprøver) som jeg har brukt på innetrappen.
Her trenger du egentlig kun en eksentersliper med grov til fin slipepapir, åndedrett beskyttelse og tålmodighet.
Skal du ha det som et stuebord uten å være sykelig opptatt av coasters, så påfører du klarlakk fra Trestjerners med en rulle.

• Like
Reaksjoner: TraktOla