Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hood

Menig
9 Jun 2026
3
0
Vil flytte kjøkken → stue i en eldre borettslagsleilighet fra ca. 1960, i 1. etasje med kjeller under. Dagens kjøkken blir i så fall soverom.

På tegningen har jeg markert i rødt ca. hvor dagens kjøkkenavløp går ut. Ønsker å finne ut hvordan avløp fra oppvaskkum og oppvaskmaskin kan løses ved en slik kjøkkenflytting.

Veggen mellom kjøkken og stue er sannsynligvis bærende. Jeg er usikker på om ny døråpning der kan være den beste løsningen for avløpsføring, eller om det finnes enklere alternativer. Samtidig ser jeg utfordringer med andre løsninger: pumpe eller vann-/avløpsføring rundt langs rommet kan gi støy, mens føring gjennom etasjeskillet til kjeller kan berøre brannskille og ny tilkobling til felles avløpssystem.

Liker magi, men prøver å finne ut hva som faktisk er mulig her ;)

Spørsmål:

1. Finnes det en enkel måte å føre avløp fra nytt kjøkken i stue tilbake til eksisterende kjøkkenavløp?
2. Bør ny døråpning i den sannsynligvis bærende veggen vurderes som hovedløsning, eller finnes det enklere måter å få avløpet “rett over” til stua?
3. Er avløp ned gjennom etasjeskillet til kjeller og videre under kjellertak en realistisk løsning, eller er det typisk for stort inngrep i borettslag?
4. Er pumpe for kjøkkenavløp noe man bør unngå pga. støy/drift/lukt?

Jeg skal selvfølgelig avklare med rørlegger og borettslag/styre før noe eventuelt gjøres, men tar gjerne imot erfaringer, råd og innspill – både om tekniske løsninger, fall/avløp, pumpe, søknadsprosess og hva borettslag/styrer typisk godtar eller ikke godtar.

Setter pris på alle konkrete innspill.

Plantegning.jpg

Veggen mellom kjøkken og stue er sannsynligvis bærende. Jeg er usikker på om ny døråpning der kan være den beste løsningen for avløpsføring, eller om det finnes enklere alternativer.