Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sveinung

Menig
22 Jun 2026
2
0
Jeg ser på ulike løsninger for flytebrygge i saltvann.
Det finnes jo mange varianter: betong, plast, tredekke, stålramme, aluminium osv.
For meg er det viktig at løsningen tåler saltvann, litt vær og minst mulig vedlikehold.

Men hva er egentlig de viktigste punktene før man bestemmer seg?
Er det oppdrift, vekt, forankring, materialvalg eller landgang som betyr mest?

Tar gjerne imot erfaringer fra dere som har hatt flytebrygge noen år.

Jeg ville lagt mest vekt på at brygga er dimensjonert for vind, bølger og båtene som skal ligge der.
God forankring er helt avgjørende!!
En solid brygge hjelper lite dersom kjetting, sjakler eller moringer er for svake.

I saltvann bør alle beslag og festemidler være beregnet for maritimt miljø.
Personlig ville jeg valgt en tung og stabil brygge med god bæreevne og så lite vedlikehold som mulig.
Sjekk også at landgangen har nok lengde og bevegelsesrom til forskjellen mellom flo og fjære.

Det kan være lurt å se på eldre brygger i samme område.
De sier ofte mer om hva som fungerer lokalt enn brosjyren fra produsenten.

Jeg ville valgt kraftig synkende moringstau fremfor kjetting mellom brygga og moringene.
I saltvann vil vanlig galvanisert kjetting etter hvert ruste og slites, særlig der den beveger seg mot bunnen.
Et dimensjonert moringstau korroderer ikke, gir litt fjæring og er enklere å kontrollere og skifte.

Bruk skikkelig moringstau med kauser og solide, helst syrefaste sjakler.
Tauet må beskyttes mot gnaging ved brygga og eventuelt mot steinete bunn.
Dersom tauet vil ligge og bevege seg over skarp stein, kan en kort, kraftig kjettinglengde nær moringen være fornuftig, men ellers ville jeg brukt tau hele veien.

Dimensjon, lengde og antall moringer må beregnes etter bryggens størrelse, vanndybde og hvor utsatt stedet er.
Her bør man følge anbefalingen fra bryggeleverandøren og heller dimensjonere litt for kraftig enn litt for svakt.

F.eks. West System anbefaler også moringstau fremfor kjetting.

Lyklke til!