Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
Må skrape eller bruke full maske og varme (brenne) den. Det er jo 98% luft.

Jeg har med hell brukt Grov roterende stålbørste på vinkel sliper.

• Like
Reaksjoner: Astrid
Hvis du har en bajonettsag kan du sage bort mesteparten av skummet inntil karmen med et fleksibelt sagblad, for så å avslutte med slipemasking / oscillerende multiverktøy.
Kjemisk fjerning vil være vanskelig da byggskummet er herdet og få igang en kjemisk prosess vil ofte bli mer risikofylt enn ved mekanisk fjerning.

• Like
Reaksjoner: Astrid
Jeg har prøvd litt av hvert for å fjerne gammelt byggeskum, og min erfaring er at mekanisk fjerning funker klart best. Når skummet først har herdet, biter kjemien lite uansett hva man bruker.

Jeg pleier å starte med kniv eller bajonettsag for å ta det groveste, deretter stålbørste på drill eller multiverktøy for å rense helt ned. Skal man helt inn mot karmer eller vinduer, gjelder det å være forsiktig – skummet slipper ofte lett hvis man varmer det litt med varmepistol først.

Kort sagt: glem løsemidler, bruk verktøy – og litt tålmodighet.

Jeg fjerner alltid maskinelt og avslutter med pussekloss.
Så evnt. sparkel og til slutt et strøk maling.

Det er bare å innse at byggeskum som har herdet sitter bom fast.
Må skjæres løs med kniv.
På f.eks. dørkarmer og vinduskarmer har jeg med stor suksess skrapet det av med gammeldagse fleksible barberblad som man holder nesten 90 grader på emnet og stryker mot seg. Altså, skraper det forsiktig av. Ved å dra mot seg, men barberbladet pekende fra seg.