Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hendugen

Sersjant
17 Sep 2025
10
1
Jeg har begynt å lese litt om muligheten for å bruke vannbåren gulvvarme som kjøling om sommeren, og synes det høres fristende ut.
Tanken på å kunne slippe glovarme rom midt i juli ved å bare sende kaldt vann gjennom gulvsløyfene høres jo genialt ut.

Men jeg lurer på hvor vanlig dette egentlig er i Norge, og hvordan det fungerer i praksis.
Er det noen her som faktisk kjører “gulvkjøling” i varme perioder?
Hvor kaldt tør man egentlig sette temperaturen på vannet før man får kondens og fuktproblemer på gulvet?

Jeg har lest at man må være forsiktig med duggpunktet – at om vannet blir for kaldt kan det danne seg kondens på gulvflaten, og det vil man jo helst unngå. Hvordan løser dere dette? Bruker dere styringssystem som tar hensyn til luftfuktighet, eller kjører dere bare en forsiktig senking av vanntemperaturen (f.eks. ned til 18–20 °C)?

Og er det egentlig effektivt nok til å merkes på innetemperaturen, eller er det mer en “behagelig kjølig gulv” enn ordentlig romkjøling?
Jeg ser for meg at det kan fungere fint i et godt isolert hus med balansert ventilasjon, men kanskje ikke gjør like stor forskjell i trekkfulle eldre boliger.

Hadde vært interessant å høre fra dere som faktisk har prøvd dette og kan si litt om komfort, strømforbruk og hvor mye kjøling man egentlig får ut av systemet.
Blir det kaldt og godt på sommeren liksom, eller er kjøleeffekten minimal?

ingen lur idè å kjøle med gulvvarme.

løsningen på dette er evt frikjøling om man har bergvarme. da setter du opp konvektorer som også kan kjøle (blir jo i praksis som ei "vanlig" varmepumpe, bare at du bruker vannet fra borehullet til nedkjøling). og så må man jo tenke på kondensvannet. det må jo ledes en plass.

uten at jeg har noen erfaring med kjøling av selve gulvet selv. så vil jeg se for meg at du på varme dager vil oppleve kalde gulv, men fortsatt høy lufttemperatur. det blir fort ubehagelig

Har prøvd å kjøle med gulvvarme, anbefales ikke. Effekten var relativt lav og ubehagelig kaldt på beina.

Gå heller for konvektorer og legg opp til isolerte rør for å unngå kondensering.

• Like
Reaksjoner: Eliaz og KristianM
Det kan være aktuelt med egne konvektorer for kjøling grunnet frostvæske/sprit i brinekretsen. Alternativt varmeveksler mellom brine og innekrets til bruk om sommeren.