Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hood

Menig
9 Jun 2026
3
0
Jeg skal helsparkle en eldre borettslagsleilighet. Leiligheten har en blanding av skjult og åpent el-anlegg, se bilder.

Noen stikk er innfelt uten synlig kabel, noen er innfelt/halvt innfelt med synlig kabel langs gulvlist, og noen ligger mer som vanlig åpent anlegg. Det er også en gammel nett-/telefonkontakt jeg er usikker på om fortsatt har noen funksjon.

Jeg ønsker ikke å slisse i mur/bærevegger, men vil gjerne få det så pent og ryddig som mulig før sparkling og maling – uten å bruke unødvendig mye penger. Må også ha ny stikk til varmtvannsbereder og nye kurser til nytt kjøkken. Om et par år må badet pusses opp, bør sikkert gjøre klart det som evt trengs av nye kurser til bad også. 40A totalt i sikringsskap.

Hva ville du bedt elektriker vurdere på befaring?
Og hva ville du investert i / ikke investert i?

Foreløpig tenker jeg å spørre om:

1. Om gamle/gulnede stikk, brytere og deksler bør byttes til én felles serie.
2. Om synlige kabler kan ryddes/føres penere langs list/hjørner.
3. Om gamle nett-/telefonuttak kan fjernes eller blendes.
4. Om noe bør gjøres før helsparkling/maling, så jeg slipper å ødelegge nye overflater senere.
5. Om eksisterende kurser tåler planene mine, særlig hvis kjøkken eventuelt flyttes til stue.
6. Om det er verdt å be om en enkel gjennomgang av anlegget samtidig, siden dokumentasjon fra tidligere er mangelfull.

Tar gjerne imot erfaringer og konkrete råd om hva som er smart å gjøre nå, hva som kan vente, og hva som typisk gir mest pent resultat for pengene.

Elektrisk-1.PNG
Elektrisk-2.PNG
Elektrisk-3.jpg

Helsparkling er en glimrende anledning til å fjerne alt utenpåliggende, slisse inn rør og få skjult anlegg. Selve jobben med slissing er kjapp og enkel, problemet er støv - noe som ikke er et problem når du likevel skal helsparkle.

Uavhengig av det:
- Få nok kontakter til bruken, feks bak tv, til pc osv
- Sørg for at kjøkkenet har nok strøm - induksjonstopp, ny stekeovn, mikro, oppvaskmaskin etc krever ofte flere kurser enn på 60-tallet.
- Legg opp evt nye tilførsler til badet nå
- Vurder å bytte innmaten i sikringsskapet og få inn nye automater med jordfeilbrytere

Nett/ telefonkontakt, åpne kontakten, se om det er eldre analog eller ISDN kontakt, to ledere. I så tilfelle kan kabel fjernes.
Er mest sannsynlig en slik kontakt.

Er det nyere ethernet kabling skal det finnes en annen kontakt i huset, med 8 ledere tilkoblet. Da er spørsmålet om behovet for kontakten fortsatt er tilstede. Hvis ikke kan den fjernes.

Takk for supre svar!

Dette med slissing er interessant, men jeg er litt usikker på hva som er greit i en eldre borettslagsleilighet. Bygget er en OBOS-blokk fra tidlig 60-tall i mur/betong/tegl, og flere av veggene kan være bærende.

Når man slisser inn rør i sånne vegger, er det noe som må avklares med borettslag/styre, eller regnes det som en vanlig innvendig elektrikerjobb?

Jeg tenker spesielt på:

a) om slissing i mur/betong/bærevegg kan svekke veggen eller være søknads-/godkjenningspliktig
b) hvor dypt/bredt man vanligvis må slisse for el-rør
c) om det er forskjell på å slisse i pusslag kontra inn i selve mur/betong – man må vel forbi pusslaget for å få plass?
d) om det ofte er mer fornuftig med pent åpent anlegg i eldre blokker

Det blir også et kost/nytte-spørsmål. Hvis skjult anlegg betyr slissing, rør, nye bokser/stikk og mer arbeid, må jeg vurdere hvor mye som faktisk lønner seg.

Takknemlig for flere innspill hvis noen har erfaringer fra lignende leiligheter. Budsjettet er stramt, men jeg prøver å få det så pent og ryddig som mulig for pengene.

Det er automatsikringer, må bare få undersøkt når de ble installert/kvalitet.

Sist redigert: