Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SmalaHauet

Korporal
17 Apr 2026
5
0
Elektriker har gitt oss et tilbud på komplett hus med jordfeilautomater og full pakke.
I en epost tilbyr han oss å oppgradere fra dagens tradisjoneller jordfeilautomater til noe han kaller Eaton NdRBM xPole digitale jordfeilautomat.

Noen som kan forklare med enkle ord hva som er så flott med denne jordfeilautomaten, som forsvarer en merkostnad på 14.000,- inkl mva for et standard boligskap?
Har denne noen helt spesiell funksjon som gjør den verdt pengene?
Dagens sikringsskap har fungert helt utmerket og jeg tilbringer minst mulig tid foran det sikringsskapet.

Verdt pengene?

WA-SG77319_R.jpg

14.000? Skal du ha 100 kurser?
Merkostnaden ligger på mindre enn 200 pr kurs kontra vanlig Eaton PKPM2.

Skulle jeg byttet innmat i sikringsskapene mine ville jeg valgt digitale jordfeilautomater fra Eaton.
Men å måtte betale mer enn 250kr pr kurs ekstra er et ran hvis utgangspunktet er Eaton jordfeilautomat.
Det kan bli større forskjell i pris hvis utgangspunktet er typisk billigautomat slik som Chint.

• Like
Reaksjoner: SmalaHauet
Betalte 9000 for 14 kurser i leiligheten her, om jeg husker rett. Tilvalg er dyrt. Utgangspunktet var Chint.

• Like
Reaksjoner: SmalaHauet
Takker for gode svar.
Det oppklarer litt misforståelser, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan de kan forklare den store prisforskjellen?
Elektriker krever godt og vel 750,- inkl. mva for å oppgradere fra standard jordfeilautomat til den digitale versjonen.

Er dette greie produkter i en prissammenlikning?
Hvis dette er en grei sammenlikning, så er det 160,- for steget fra Chint til Eaton Digital og 130,- fra standard Eaton til digital Eaton.

Dette skriver Eaton selv om forkjellen mellom sin standard og digitale jordfeilautomat:

Digitale jordfeilautomater har i tilegg 12 måneders testintervall, mot 6 måneder for tradisjonelle jordfeilauomater. Dette betyr at man kan redusere behovet of kostanadene for test av jordfeilauomater i foreksempel næringsbygg.

Eatons digitale jordfeilautomater øker nøyaktigheten for utkobling ved jordfeil fra 50% ved tradisjonelle jordfeilautomater, til 90% ved bruk av digital teknologi. De Digitale jordfeilautomatene kommer i tilegg med sanntids diagnose for status på aktuelle feilstrømmer ved hjelp av diode. Grønt lys betyr mindre enn 30% jordfeilstrøm, Gult lys betyr 30-50% jordfeilstrøm, og rødt lys betyr mer enn 50% jordfeilstrøm. Dette gir sluttkundene mulighet for rask status på sitt anlegg, og også muligheten til å gjøre tiltak før faktisk utkobling finner sted.

Hvis jeg hadde fått en merkostnad på 2-3000,- for denne oppgraderingen, så hadde jeg nok slått til.
Ikke fordi jeg ser noe stort poeng, men jeg liker tanken på å ha "siste hyl" - også i sikringsskapet.
Men, når det blir 14.000,- så blir jeg betenkelig.
Jeg føler at jeg blir flådd levende her.

Jeg betalte 3000,- for "oppgradering" fra Eaton standard jordfeilautomater til de nye hippe digitale jordfeilautomatene.
Selv 3000,- oppfattet jeg som er ran på høylys dag, men 14.000,- er jo useriøst.

Sjekket prisene våre nå. Digital automat 15-2c koster 302kr mer enn pkpm2, 16-2c koster 415kr mer enn samme i pkpm2. Dette er pluss mva.
Digitale automater er dyre hos grossist.

Sjekket prisene våre nå. Digital automat 15-2c koster 302kr mer enn pkpm2, 16-2c koster 415kr mer enn samme i pkpm2. Dette er pluss mva.
Digitale automater er dyre hos grossist.
Kan det indikere at det er en høyere andel reklamasjoner (siden det vel må være prisdriveren på grossistpriser) enn vanlige automater?

Det er Norsk Tipping som driver med ... tipping.

Ansvar ved reklamasjoner bør være det samme enten automaten er kjøpt hos den ene eller den andre.

Eller faktisk ikke, reklamasjonstiden er kun ett år på noe som et firma kjøper hos grossist eller hos Elektroimportøren mot 5 år på noe en privatpersom kjøper hos Elektroimportøren.

Hvis jeg skulle "tippe" så er årsaken til den hårreisende prisforskjellen noe så banalt som at Eaton (og den omtalte elektrikeren i TS) henter ut det maksimale markedet er villige til å betale for en ny, fancy, morsom, aktuell og spennende funksjon/løsning i et nylig lansert produkt.

Hvis jeg skulle "tippe" så er årsaken til den hårreisende prisforskjellen noe så banalt som at Eaton (og den omtalte elektrikeren i TS) henter ut det maksimale markedet er villige til å betale for en ny, fancy, morsom, aktuell og spennende funksjon/løsning i et nylig lansert produkt.
Nylig lansert er de vel ikke? Med mindre dette er noe helt annet enn Eaton sine xdigital-jordfeilautomater som ble lansert for 10-15 år siden? De ble i alle fall brukt da vi fornyet sikringsskapet i vår forrige bolig, det var i 2015…

For en "kunnskapslaus" amatør som meg sliter jeg virkelig å forstå hvilken nytte elelr glede man har av "digitale" sikringer.
Innmaten i sikringsskapet er noe jeg håper - som forbruker - å forholde meg minst mulig til.
Hvorfor betale mer for en slik marginal finesse som beskrives i denne tråden?

For en "kunnskapslaus" amatør som meg sliter jeg virkelig å forstå hvilken nytte elelr glede man har av "digitale" sikringer.
Innmaten i sikringsskapet er noe jeg håper - som forbruker - å forholde meg minst mulig til.
Hvorfor betale mer for en slik marginal finesse som beskrives i denne tråden?
Som sagt, lavere behov for testing. Personlig har jeg også nytte av å kunne få indikasjon på jordfeil under utvikling.

Jeg s

Jeg synes denne videoen er god til å beskrive hvordan jordfeilbrytere (Engelsk: residual-current device (RCD) fungerer og hvorfor vi trenger de:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Digitale jordfeilbrytere kan i tillegg til å slå ut ved jordfeil over grenseverdien varsle om mindre jordfeil.

• Love
Reaksjoner: Flokk
Nylig lansert er de vel ikke? Med mindre dette er noe helt annet enn Eaton sine xdigital-jordfeilautomater som ble lansert for 10-15 år siden? De ble i alle fall brukt da vi fornyet sikringsskapet i vår forrige bolig, det var i 2015…

Det kom ganske nylig ny modell av disse av type F - et par år siden tror jeg.

Det kom ganske nylig ny modell av disse av type F - et par år siden tror jeg.
Såvidt jeg vet har det kun med at de er beregnet for kurser med mer høyfrekvent støy å gjøre. Funksjonaliteten ellers er lik som for 10-15 år siden.