Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Slamsung

Korporal
1 Jun 2026
6
0
Er det vanlig å ha egne kurser til vaskemaskin og tørketrommel, eller kan de gå på samme kurs?
Jeg synes det fort blir veldig kostbart med alle de separate kursene og tilhørende sikringer.
Jeg kjører jo aldri vaskemaskin og tørk samtidig.

De fleste vaskemaskiner og tørketromler er merket med maks 10A. I praksis trekker de fleste aldri maks og bare i korte perioder.

I et nybygg bør (skal?) det være separate kurser.

I praksis går det ofte fint å dele på en 15A kurs, det er installert på den måten svært mange steder.

• Like
Reaksjoner: Slamsung
Ser ikke behovet for noen egen kurs jfr vvb. En vvb er i dag ofte fastkoblet. En vvb er i kontakt med vann og dette kan føre til at jordfeilvern slår ut. Da dør alt sammen med vvb som ikke kan frakobles. Vaskemaskin og oppvask er normalt koblet over stikkontakt og er kurrant å frakoble. Jeg hadde ikke brydd meg med egen kurs. Har i løpet av over 60 år som strømkunde hatt noe problem med felleskjøring.

Ser ikke behovet for noen egen kurs jfr vvb. En vvb er i dag ofte fastkoblet. En vvb er i kontakt med vann og dette kan føre til at jordfeilvern slår ut. Da dør alt sammen med vvb som ikke kan frakobles
Dette du beskriver med vvb som er i kontakt med vann, og kan slå ut, så er det et argument FOR at den skal være på separat jordfeilautomat, altså ikke dele automat med f.eks. fryser?

Jeg hadde ikke brydd meg med egen kurs. Har i løpet av over 60 år som strømkunde hatt noe problem med felleskjøring.
Hvis du har hatt problemer med "felleskjøring", så er det vel en god grunn til å ta seg bryet med egen kurs?