- 30 Okt 2025
- 5
- 0
Hei godt folk,
Jeg sitter midt i et hyttesalg og har nettopp brent meg litt på fotografen som skulle ta salgsbilder.
Jeg hadde gledet meg til å vise hytta fra sin beste side, og satt klar fra klokken 08 for å slippe fotografen inn.
Han dukket ikke opp før 15:00.
Solen sto rett inn, harde skygger, alt blendet og refleksjoner overalt.
Det var til og med skygge av både fotograf og kamerastativ i flere bilder.
Jeg trodde først det var en slags kunstinstallasjon, men nei... det var bare slurv.
Jeg ga en saklig tilbakemelding om at resultatet ikke holdt mål, og fikk svar som følger:
Med andre ord, det er ikke bildene det er noe galt med, det er synet mitt.
Regningen? Over 9.000 kroner. Prisen er grei nok, men kvaliteten på bildene står rett og slett ikke i tråd med bildene.
Og jeg sitter nå og vurderer å kjøre opp selv med kameraet mitt og ta nye bilder. For å være helt ærlig: jeg synes en vanlig hobbyfotograf kunne gjort dette bedre.
Når soldagslys spiser halve rommet og man ser fotograf- og stativskygge, da er vi langt unna profesjonell levering.
Hva nå?
Hva kan man egentlig forvente av en boligfotograf når man selger hytte eller bolig? Er det rimelig å klage når leveransen er såpass dårlig visuelt?
Og hva gjør man når fotografen avfeier det hele som subjektivt? Er det forbrukerrettigheter å lene seg på, eller har jeg bare vært uheldig?
Bør jeg stå på krava eller svelge dette og bruke bildene?
Det frister nesten å ta med kaffetermos, kjøre opp igjen og bevise poenget med eget kamera.
Foreløpig har jeg skrevet kommentar til hvert eneste bilde, med info om hva jeg mener de må rette opp, hvis mulig.
samt dette:
Hvilke rettigheter har jeg.
En del av bildene kan brukes, spesielt dronebildene. Nå har jeg ingen tro på at de klarer rette inn dette motlyset, refleksene og skyggene.
Enkelte av bildene er rett og slett helt jævlige.
Er det en farbar vei at jeg f.eks. gjør min egen vurdering.
Overfører 7.500,- og bestrider resten av kravet?
Jeg kjenner at saken står så, så klarer jeg simpelt hen ikke betale full pris for en vare som er helt håpløst dårlig.
Hva tenker dere?
Jeg sitter midt i et hyttesalg og har nettopp brent meg litt på fotografen som skulle ta salgsbilder.
Jeg hadde gledet meg til å vise hytta fra sin beste side, og satt klar fra klokken 08 for å slippe fotografen inn.
Han dukket ikke opp før 15:00.
Solen sto rett inn, harde skygger, alt blendet og refleksjoner overalt.
Det var til og med skygge av både fotograf og kamerastativ i flere bilder.
Jeg trodde først det var en slags kunstinstallasjon, men nei... det var bare slurv.
Jeg ga en saklig tilbakemelding om at resultatet ikke holdt mål, og fikk svar som følger:
Takk for tilbakemeldingen din. Vi setter pris på ærlige innspill – også når de er kritiske – da det gir oss anledning til å avklare faglige vurderinger og forventninger.
Når det er sagt, opplever vi at beskrivelsen av bildene ikke reflekterer det faktiske kvalitetsnivået på leveransen. Bildene holder den tekniske og estetiske standarden vi er kjent for nasjonalt, og som har gjort at vi gjennom over 20 år har vært et foretrukket studio for ledende eiendomsmeglere og utbyggere over hele landet. Vår portefølje er også internasjonalt anerkjent, og vi er stolte av å ha opparbeidet et rykte for godt faglig arbeid og leverer til arkitekter, designere, og de største interiørmagasin.
Vi opplever heldigvis nær aldri reklamasjoner på våre leveranser – noe vi mener er et resultat av høy faglig standard og lang erfaring.
Den subjektive smaken på om man ønsker lyse, eller mørke bildeutrykk, bruk av fargemetning og grad av nøytralitet i farger er ikke en fasit.
De lysmessige forhold på været som jeg utrykkte en viss bekymring for ved anskomst og som er normalt ikke er optimalt kommenterte jeg, men mente at balansert opp mot kostnad med en ny avtale med foto på overskyet dag og den betydelige kosnadsøkning det ville medføre så jeg ikke det som nødvendig da vi kunne eksponere for både skygger og høylys og fortsatt kunne levere et sammensatt bilde.
Vi kan imidlertid ikke se at det foreligger grunnlag for prisreduksjon, da leveransen er i tråd med avtalt nivå og vår normale profesjonelle standard. Vi sender ikke som våre konkurrenter til store asiatiske masseproduksjonsdesker for etterbehandling med noen få timers turnaround etter flere forsøk for noen år siden for å få til dette av kapasitetsmessige grunner. Vi har inhouse retusj og er dermed ikke prisgitt tilfeldig tildeling av mennesklig ressurs og halv automatisert redigering og kan også da i større grad få til gode justeringer om nødvendig da vi forholder oss til samme resusjerer.
Vi imøteser en konstruktiv dialog for å kunne få frem et bildemateriale som gjør deg mest mulig forhøyd, så lenge endringsønskene ikke går ut over de normerte kvalitetsrammer som vi kan operere innenfor.
Med andre ord, det er ikke bildene det er noe galt med, det er synet mitt.
Regningen? Over 9.000 kroner. Prisen er grei nok, men kvaliteten på bildene står rett og slett ikke i tråd med bildene.
Og jeg sitter nå og vurderer å kjøre opp selv med kameraet mitt og ta nye bilder. For å være helt ærlig: jeg synes en vanlig hobbyfotograf kunne gjort dette bedre.
Når soldagslys spiser halve rommet og man ser fotograf- og stativskygge, da er vi langt unna profesjonell levering.
Hva nå?
Hva kan man egentlig forvente av en boligfotograf når man selger hytte eller bolig? Er det rimelig å klage når leveransen er såpass dårlig visuelt?
Og hva gjør man når fotografen avfeier det hele som subjektivt? Er det forbrukerrettigheter å lene seg på, eller har jeg bare vært uheldig?
Bør jeg stå på krava eller svelge dette og bruke bildene?
Det frister nesten å ta med kaffetermos, kjøre opp igjen og bevise poenget med eget kamera.
Foreløpig har jeg skrevet kommentar til hvert eneste bilde, med info om hva jeg mener de må rette opp, hvis mulig.
samt dette:
Slik bildene nå fremstår er det ikke aktuelt for meg å betale full pris.
Ettersom forfallsdato på mottatt faktura er passert er dere herved informert om at jeg bestrider fakturabeløpet ettersom jeg mener at varen jeg har mottatt ikke står i stil med hva som må kunne forventes av en profesjonell aktør.
Hvilke rettigheter har jeg.
En del av bildene kan brukes, spesielt dronebildene. Nå har jeg ingen tro på at de klarer rette inn dette motlyset, refleksene og skyggene.
Enkelte av bildene er rett og slett helt jævlige.
Er det en farbar vei at jeg f.eks. gjør min egen vurdering.
Overfører 7.500,- og bestrider resten av kravet?
Jeg kjenner at saken står så, så klarer jeg simpelt hen ikke betale full pris for en vare som er helt håpløst dårlig.
Hva tenker dere?