Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Siggy

Fenrik
12 Feb 2025
37
13
Hvor stor er egentlig kvalitetsforskjellen mellom billige og dyre bits egentlig er i praksis?
Det florerer av pakker med “100 bits for 99 kr”, samtidig som premium-sett fra kjente merker koster flere hundrelapper.
Jeg er lei av bits som stadig "runder" i skruehodet alt for tidlig.

Er det merkbar forskjell i holdbarhet, passform og slitestyrke mellom billige bits (f.eks. Biltema/unikke HK-pakker) og dyrere sett (f.eks. Wera, Wiha, PB Swiss, Makita, Bosch, Dewalt)? Hvilke bits har dere gode erfaringer med – og hvilke har skuffet?

Er det spesielle bits-typer det lønner seg å betale mer for (f.eks. Torx, Phillips, Pozi, splined/hex)?

Jeg ønsker bits som holder formen og ikke runder skruene etter noen få skruer, spesielt i metall og gips.
Tips, anbefalinger og konkrete produktnavn/modeller tas i mot med takk!

jeg har god erfaring med bosch sine impact control bits, de holder lenge om du ikke misbruker de

kjøper kun bits som er impact rated. og det er muligens grunnen til at jeg ikke opplever å runde av skruer

bosch.jpg

Jeg sverger til Wera. En kvalitetsprodusent.
Handler stort sett Wera på Staypro når det er kampanje, og da er det ofte 40-50% rabatt på Wera.

Enten typiske bitssett / bitssett eller løse bits eller noe lengre bits.

Wera Bit-Check Universal 1 056440 Bitssett.webp Wera Bit-Check Metal 1 057434 Bitssett.webp Wera 867_4 Z Bits (1).webp

Det blir litt som Festool. Når man er lei av vertøy som holder kort tid og må skiftes ut når du trenger de som mest - da er det lett å konvertere til kvalitet og holde seg der.
Kvalitet koster mer, men holder lenge, gir pent resultat og bidrar ikke minst til mindre irritasjon :ROFLMAO:
...men, koster litt ekstra da...