- 12 Feb 2025
- 36
- 13
Godt folk,
Jeg skal legge belegningsstein i en typisk innkjørsel og gangareal rundt huset til våren.
Målet er å gjøre dette skikkelig første gang.
Jeg har sett mange oppskrifter på nett og i videoer, men de spriker enormt – både på lagtykkelser og hvilke masser som anbefales.
Noen sier 10–15 cm holder, andre sier 40–60 cm, noen bruker grus, andre sier pukk og enkelte benvner det som knust stein.
Noen legger mye settesand for å rette opp, andre bruker tynnes mulig lag.
Jeg vil spesielt unngå klassikeren med bølger og kantheving etter én vinter.
Telehiv, setninger, kanter som glir ut osv.
Derfor håper jeg noen her med erfaring - proff eller amatør - som har gjort dette riktig kan dele hva som faktisk funker i norsk klima over tid.
Gjerne en lagvis beskrivelse, med anbefalte tykkelser.
Litt om forholdene hos meg:
Norge (tele/frost hver vinter)
Belegningsstein til innkjørsel, parkering, gangsti og uteplass
Usikker grunn, men mest sannsynlig en blanding av jord, leire, sand. Jeg har ikke gravd opp alt enda.
Jeg kommer til å bruke platevibrator og tenker komprimere i lag, men hvor nøye må man være med komprimeringen?
Har tilgang på en 600kg hoppetusse - vil den holde?
Jeg skal legge belegningsstein i en typisk innkjørsel og gangareal rundt huset til våren.
Målet er å gjøre dette skikkelig første gang.
Jeg har sett mange oppskrifter på nett og i videoer, men de spriker enormt – både på lagtykkelser og hvilke masser som anbefales.
Noen sier 10–15 cm holder, andre sier 40–60 cm, noen bruker grus, andre sier pukk og enkelte benvner det som knust stein.
Noen legger mye settesand for å rette opp, andre bruker tynnes mulig lag.
Jeg vil spesielt unngå klassikeren med bølger og kantheving etter én vinter.
Telehiv, setninger, kanter som glir ut osv.
Derfor håper jeg noen her med erfaring - proff eller amatør - som har gjort dette riktig kan dele hva som faktisk funker i norsk klima over tid.
Gjerne en lagvis beskrivelse, med anbefalte tykkelser.
Litt om forholdene hos meg:
Norge (tele/frost hver vinter)
Belegningsstein til innkjørsel, parkering, gangsti og uteplass
Usikker grunn, men mest sannsynlig en blanding av jord, leire, sand. Jeg har ikke gravd opp alt enda.
Jeg kommer til å bruke platevibrator og tenker komprimere i lag, men hvor nøye må man være med komprimeringen?
Har tilgang på en 600kg hoppetusse - vil den holde?