Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Siggy

Fenrik
12 Feb 2025
36
13
Godt folk,
Jeg skal legge belegningsstein i en typisk innkjørsel og gangareal rundt huset til våren.
Målet er å gjøre dette skikkelig første gang.

Jeg har sett mange oppskrifter på nett og i videoer, men de spriker enormt – både på lagtykkelser og hvilke masser som anbefales.
Noen sier 10–15 cm holder, andre sier 40–60 cm, noen bruker grus, andre sier pukk og enkelte benvner det som knust stein.
Noen legger mye settesand for å rette opp, andre bruker tynnes mulig lag.

Jeg vil spesielt unngå klassikeren med bølger og kantheving etter én vinter.
Telehiv, setninger, kanter som glir ut osv.

Derfor håper jeg noen her med erfaring - proff eller amatør - som har gjort dette riktig kan dele hva som faktisk funker i norsk klima over tid.
Gjerne en lagvis beskrivelse, med anbefalte tykkelser.

Litt om forholdene hos meg:
Norge (tele/frost hver vinter)
Belegningsstein til innkjørsel, parkering, gangsti og uteplass
Usikker grunn, men mest sannsynlig en blanding av jord, leire, sand. Jeg har ikke gravd opp alt enda.

Jeg kommer til å bruke platevibrator og tenker komprimere i lag, men hvor nøye må man være med komprimeringen?
Har tilgang på en 600kg hoppetusse - vil den holde?

Jeg skulle legge ca. 50 m² belegningsstein i et bilfritt uteområde, og har dokumentert grundig hvordan jeg gjorde det underveis i en tråd på et annet forum her

Jeg valgte Multiblokk Basis Grå – tidløs belegningsstein til uteområdet mitt. Synes den så tidløs og fin ut, og bestilte litt ekstra stein for å ta høyde for svinn, kapping o.l.
Kjøpte også fugesand fast (polymerbasert), som skal være mer ugress- og maurhemmende enn vanlig sand.
Skaffet verktøy som plate-vibrator (hoppesuste), steinsaks og fiberduk.

Underlaget var allerede relativt fast, men jeg måtte jevne og planere en del før legging.
Jeg bestilte grus 0–32 mm til bærelaget for å jevne ut høydeforskjeller, blant annet i forhold til støpekanten ved ned-løpet.

Som settelag valgte jeg å bruke 2–5 mm “nøttesingel” (lokalt navn på fin singel), totalt ca. 3–5 cm.
Dette ble anbefalt her vestpå, og mange naboer bruker dette i stedet for sand.

Det er veldig viktig med riktig fall. Jeg tok opp noen steiner i begynnelsen og la dem på nytt til jeg fikk korrekt fall.
Jeg brukte lirer for å kontrollere fall og høyde før jeg dro av med rettholt.

Når fall og underlag var klart, begynte jeg å legge stein.
Jeg var litt ekstra nøye rundt skrå linjer, blant annet ved benken, og passet på at steinene lå pent og tett inntil.
Brukte gummiklubbe og skurebrett ved behov for å justere stein og få en jevn overflate.

Jeg bestilte også drenering-rist, som jeg la ned slik at vann kan renne bort ved regn og spyling.
Jeg var litt usikker på hvor tett jeg kunne legge stein mot grunnmuren, men endte med å legge dem helt inntil, siden det er fall bort fra muren og ikke tilsig av overflatevann.

Jeg brukte plate-vibratoren før legging for å komprimere settelag/bærelag. Den fungerte svært bra, selv om det var litt knotete å komme helt til i kantene.

Etter at steinen var lagt og fuget, valgte jeg å impregnere belegget med Jotun impregnering for mur og stein.
Dette for å gjøre renhold lettere og for å hindre mose, sopp og algevekst.
La totalt to strøk, ca. 8 liter.

Mine tips er:
Bestill litt ekstra stein utover eksakt oppmålt mengde
Bruk fiberduk for å hindre at underlaget “vandrer”
Vær nøye med fall. Det er verdt tiden det tar
Impregnering er et steg jeg er veldig fornøyd med

NB Valg av settelag (nøttesingel vs. steinmel/null-stoff) kan diskuteres, men jeg fulgte lokale anbefalinger. Veldig fornøyd.

Legger ved noen bilder.

Vedlegg

• 1.jpg
    1.jpg
    1,2 MB · Sett: 10
  • 2.jpg
    2.jpg
    463,5 KB · Sett: 11
  • 3.jpg
    3.jpg
    468,9 KB · Sett: 10
  • 4.jpg
    4.jpg
    264,4 KB · Sett: 10
  • 5.jpg
    5.jpg
    440,3 KB · Sett: 10
  • 6.jpg
    6.jpg
    349,3 KB · Sett: 11
  • 7.jpg
    7.jpg
    402,3 KB · Sett: 11
  • 8.jpg
    8.jpg
    445,2 KB · Sett: 11
  • 9.jpg
    9.jpg
    293 KB · Sett: 11
  • 11.jpg
    11.jpg
    437,3 KB · Sett: 12
  • 12.jpg
    12.jpg
    431,8 KB · Sett: 14
  • 13.jpg
    13.jpg
    458,8 KB · Sett: 15
  • 14.jpg
    14.jpg
    185,7 KB · Sett: 15
  • 15.jpg
    15.jpg
    375,6 KB · Sett: 13
  • 16.jpg
    16.jpg
    257,6 KB · Sett: 12
Hei @ferale,
Tusen takk for grundig og inspirerende svar!!
Fint med bilder. Det sier mer enn 1000 ord. Dette ble rålekkert!!

Et par spørsmål som slår meg.

Jeg skulle legge ca. 50 m² belegningsstein i et bilfritt uteområde

Jeg skal legge på areal som både er typisk innkjørsel (biler) og uteområde uten biltrafikk.
Tenker du at biltrafikk ville endret oppbygningen din betraktelig?

Som settelag valgte jeg å bruke 2–5 mm “nøttesingel” (lokalt navn på fin singel), totalt ca. 3–5 cm.

Spennende. Ser de fleste anbefaler sand.
Har denne nøttesingelen noen spesielle fordeler?

Utrolig fint med den store steinen som fungerer som benk!

Ja biltrafikk endrer nok oppbygningen en del. Jeg mener at den største forskjellen ligger først og fremst i hvor kraftig bærelaget må være, og hvor nøye man er med komprimering og kantavslutning.

Grunnforholdene spiller også inn. Har du leire eller bløt grunn, mener nå jeg at bærelaget bør være ekstra kraftig. På godt drenerende masser kan man ofte klare seg med noe mindre tykkelser (slik som her i Bergen)
Personlig vill jeg på området hvor det skal tåle biltrafikk, så bør utgravingen være rundt 35–45 cm, avhengig av dine grunnforholdene. Bærelaget bør være cirka 25–30 cm med pukk, lagt i flere lag og komprimert grundig. På avrettingslaget ville jeg ha fortsatt hatt 3–4 cm og skal ikke komprimeres.

Belegningssteinen bør her helst være minst 6 cm tykk, og gjerne 8cm dersom det er tyngre kjøretøy. Husk også at god kantstøtte kan være helt avgjørende for å hindre at steinen vandrer og at flaten siger over tid. Når det gjelder valg av nøttesingel valgte jeg dette fordi singel i 2–5 mm fungerer perfekt som settelag, fordi den er i mitt hode svært drenerende, siden den mangler finstoff, og slipper derfor vann raskt gjennom. Det er en fordel her i Bergen, hvor det er mye nedbør. Vil også tro at nøttesingel vil redusere risikoen for frostskader og telehiv, men det er ikke så vanlig med dette her i Bergen.

Husk at godt grunnarbeid er det som gjør at belegningssteinen både blir pen å se på og holder seg flat i mange år. Lykke til.