Vi flyttet inn for tre år siden til en "energieffektiv" bolig fra 2002 med balansert ventilasjon, noe vi trodde var bra for helsa vår.
Alle som selger aggregat skryter av «ren luft» og "bra for allergi"! Og balansert ventilasjon er jo påkrevd i alle nye hus!? Det står så fint at kravet er så og så mye luft pr kvm hus. Og filter skal enkelt sørge for god kvalitet.
Det med at luftkvaliteten blir god er en så stor løgn all den tid de nye aggregatene kun har ePM1 55% og ePM1 70% filtrering som standard og produsentene legger seg på minstekravet som er satt frem fra Direktoratet for byggkvalitet. For å få tilpasset bedre filtrering enn det er tilrettelagt i moderne aggregat må det bygges inn 2 ekstra filterbokser i tillegg i et stort boligaggregat for å få inn den beste filtreringen på et nytt aggregat fra Swegon , Casa 5R. Dette blir ekstra stor belastning for viftemotor også. Og dette fordi de skal reklamere med energieffektive aggregat??? og alle produsenter leverer det samme elendige standarfiltreringsnivå.
Vi kjøpte huset for tre år siden på sommeren, og har svært store problemer med luftkvaliteten ute og inne i huset, ene og alene fordi hele nabolaget fyrer med gamle forurensende ovner og hele døgnet. Lufta er så ille at ventilasjonen har måttet stå avslått hele dagen og til langt på natt, og da har vi heller ingen avtrekk på bad og vaskerom siden hele systemet er sammen koplet. Lufta er ekstremt oksygen fattig og hodepinen kommer sigende utpå kvelden. Prøver å sette på til kvelden for da har vi en liten time med nesten god luft før nærmeste nabo starter sin fyring som fortsetter utover natta til tretiden.
Vi prøver å unngå dusjing og å lage mat som ikke produserer mye stekeos. Har gruet meg til vinteren i hele sommer, og jul er et problem fordi vi blir flere i huset og større behov for dusjing mm.
Vi har brukt det beste filter som var å oppdrive til aggregatet duo ePM 1 70%. Dette fungerte overhode ikke, vi dro inn masse røyk så fort noen fyrte ute, med resultat at jeg hele tiden ble veldig syk med akutt bronkitt og langvarig forverring av lunge sykdom. Har spesialbestilt ePM 1 95% duofilter + kullfilter purafil puragrid purakol 288x288x 44. Pris ca 6000 kr. Etter anbefaling fra Interfil. Dette er nylig satt inn, men blir fortsatt tett og astmatisk, svir i øyne og i nesen fordi vi drar inn røyk.
Har vært i kontakt med ventilasjonsfirmaer over hele landet, men møter en taus respons på mine forsøk på å få hjelp. Har møtt på en som var ærlig, og han sa at hvis den anbefalte filtrering ikke fungerer godt nok, så er det bare å flytte! Da er lufta så dårlig at den aldri kan renses!!!
Mye fyring er jo et problem over hele landet og i de fleste boligområder, og det bygges jo massevis av nye boliger tett i tett med både vedovn og balansert ventilasjon på grunn av krav og at dette er enkleste løsning! Dette er jo svært betenkelig, fordi rensing av naboers fyringsrøyk er så godt som umulig med bare filtrering på inntakslufta. Mener dette er et eksperiment med helsa som innsats. Jeg ser egentlig ingen andre løsninger enn at fyring må begrenses mye mer og alle piper må få påkoplet rensesystem av alle utslipp av forurensning i boligområder hvor man bor tett.
Vi hadde egentlig tenkte at å bytte aggregat hjalp, men alle produsenter har lagt seg på minimums filtrering av luft, fordi det er krav de setter. Uansett er det jo filtrene som bestemmer sånn noenlunde luftkvaliteten.
Har astma og hyper sensitive luftveier i nese, hals, bihuler og øyne. Så lenge det fyres bare litt ute så må vi sette av ventilasjonen. Til tross for de gode filtrene så tåler jeg ikke lufta. Og det er et stress hele tiden å skulle følge med på fyrings aktivitet og lukt ute. Jeg lurer derfor på hvorfor det ikke blir lagt til grunn og vurdert egnethet for balansert ventilasjon i forhold til områdets forurensningssituasjon?!
Samtidig og at det produseres aggregat for forskjellige behov? Eurovent har jo krav til filter som beskriver hva som er påkrevd, men alle nye aggregater har ikke plass til de påkrevde filter for rød og lilla forurenset luft.
Vi har brukt mye tid, energi og penger på å flytte, og ikke minst på å finne en måte å prøve å leve på oppi dette vedfyrte området. Balansert ventilasjon fungerer utmerket for å fjerne pollen på vår og sommer og er veldig behagelig, men overhodet ikke tilfredstillende for finstøvet fra fyring. Siden jeg reagerer såpass når ventilasjonen står på, så vil jeg påstå at dette er helseskadelig for alle barn, hjerte/lungesyke og egentlig de fleste. Problemet med balansert ventilasjon er at lufta kontinuerlig dras inn uansett hvor skitten den er og filter alene aldri da kan løse situasjonen!
Nå hadde vi uansett ikke kunnet lufte verken via dør/vindu eller spalteventiler, all den tid lufta er så ille….her.
Vi bor egentlig ganske luftig til i.o.m. at vi har 2 mål tomt, men vi har nabopiper i bakkenivå, på åsrygg over oss og vi drar t.o.m inn røyk når hus 500 meter unna fyrer. Mulig beliggenhet i skånende terreng er ugunstig. Østlig trekk og lite vind fører til at vi får røyk fra et helt boligfelt mot oss.
Jeg lurer på hvordan man i svært tette områder med nye eneboliger kan planlegge både vedfyring og balansert ventilasjon? Mener det er galskap, og at beskjeden om at anlegget skal stå på uansett om huset blir dratt fullt av piperøyk fra området er å be om sykdom. Her lages det et giftig inneklima som fører til at de som tåler lite, i utgangspunktet slike som babyer og barn får astma. Dette er et spekulativt prøveprosjekt all den tid vi har så mye vedfyring som skaper enorme mengder helseskadelig støv i området rundt husene vi bor i.
Alle våre boliger har ligget i områder med betydelig bedre luft enn dagens bolig, men det er mange i Norge som bor i områder med svært dårlig luftkvalitet.
Blir nok for egen del å flytte fra Norge på vinteren, vedfyringa er er gift for mine lunger.
Alle som selger aggregat skryter av «ren luft» og "bra for allergi"! Og balansert ventilasjon er jo påkrevd i alle nye hus!? Det står så fint at kravet er så og så mye luft pr kvm hus. Og filter skal enkelt sørge for god kvalitet.
Det med at luftkvaliteten blir god er en så stor løgn all den tid de nye aggregatene kun har ePM1 55% og ePM1 70% filtrering som standard og produsentene legger seg på minstekravet som er satt frem fra Direktoratet for byggkvalitet. For å få tilpasset bedre filtrering enn det er tilrettelagt i moderne aggregat må det bygges inn 2 ekstra filterbokser i tillegg i et stort boligaggregat for å få inn den beste filtreringen på et nytt aggregat fra Swegon , Casa 5R. Dette blir ekstra stor belastning for viftemotor også. Og dette fordi de skal reklamere med energieffektive aggregat??? og alle produsenter leverer det samme elendige standarfiltreringsnivå.
Vi kjøpte huset for tre år siden på sommeren, og har svært store problemer med luftkvaliteten ute og inne i huset, ene og alene fordi hele nabolaget fyrer med gamle forurensende ovner og hele døgnet. Lufta er så ille at ventilasjonen har måttet stå avslått hele dagen og til langt på natt, og da har vi heller ingen avtrekk på bad og vaskerom siden hele systemet er sammen koplet. Lufta er ekstremt oksygen fattig og hodepinen kommer sigende utpå kvelden. Prøver å sette på til kvelden for da har vi en liten time med nesten god luft før nærmeste nabo starter sin fyring som fortsetter utover natta til tretiden.
Vi prøver å unngå dusjing og å lage mat som ikke produserer mye stekeos. Har gruet meg til vinteren i hele sommer, og jul er et problem fordi vi blir flere i huset og større behov for dusjing mm.
Vi har brukt det beste filter som var å oppdrive til aggregatet duo ePM 1 70%. Dette fungerte overhode ikke, vi dro inn masse røyk så fort noen fyrte ute, med resultat at jeg hele tiden ble veldig syk med akutt bronkitt og langvarig forverring av lunge sykdom. Har spesialbestilt ePM 1 95% duofilter + kullfilter purafil puragrid purakol 288x288x 44. Pris ca 6000 kr. Etter anbefaling fra Interfil. Dette er nylig satt inn, men blir fortsatt tett og astmatisk, svir i øyne og i nesen fordi vi drar inn røyk.
Har vært i kontakt med ventilasjonsfirmaer over hele landet, men møter en taus respons på mine forsøk på å få hjelp. Har møtt på en som var ærlig, og han sa at hvis den anbefalte filtrering ikke fungerer godt nok, så er det bare å flytte! Da er lufta så dårlig at den aldri kan renses!!!
Mye fyring er jo et problem over hele landet og i de fleste boligområder, og det bygges jo massevis av nye boliger tett i tett med både vedovn og balansert ventilasjon på grunn av krav og at dette er enkleste løsning! Dette er jo svært betenkelig, fordi rensing av naboers fyringsrøyk er så godt som umulig med bare filtrering på inntakslufta. Mener dette er et eksperiment med helsa som innsats. Jeg ser egentlig ingen andre løsninger enn at fyring må begrenses mye mer og alle piper må få påkoplet rensesystem av alle utslipp av forurensning i boligområder hvor man bor tett.
Vi hadde egentlig tenkte at å bytte aggregat hjalp, men alle produsenter har lagt seg på minimums filtrering av luft, fordi det er krav de setter. Uansett er det jo filtrene som bestemmer sånn noenlunde luftkvaliteten.
Har astma og hyper sensitive luftveier i nese, hals, bihuler og øyne. Så lenge det fyres bare litt ute så må vi sette av ventilasjonen. Til tross for de gode filtrene så tåler jeg ikke lufta. Og det er et stress hele tiden å skulle følge med på fyrings aktivitet og lukt ute. Jeg lurer derfor på hvorfor det ikke blir lagt til grunn og vurdert egnethet for balansert ventilasjon i forhold til områdets forurensningssituasjon?!
Samtidig og at det produseres aggregat for forskjellige behov? Eurovent har jo krav til filter som beskriver hva som er påkrevd, men alle nye aggregater har ikke plass til de påkrevde filter for rød og lilla forurenset luft.
Vi har brukt mye tid, energi og penger på å flytte, og ikke minst på å finne en måte å prøve å leve på oppi dette vedfyrte området. Balansert ventilasjon fungerer utmerket for å fjerne pollen på vår og sommer og er veldig behagelig, men overhodet ikke tilfredstillende for finstøvet fra fyring. Siden jeg reagerer såpass når ventilasjonen står på, så vil jeg påstå at dette er helseskadelig for alle barn, hjerte/lungesyke og egentlig de fleste. Problemet med balansert ventilasjon er at lufta kontinuerlig dras inn uansett hvor skitten den er og filter alene aldri da kan løse situasjonen!
Nå hadde vi uansett ikke kunnet lufte verken via dør/vindu eller spalteventiler, all den tid lufta er så ille….her.
Vi bor egentlig ganske luftig til i.o.m. at vi har 2 mål tomt, men vi har nabopiper i bakkenivå, på åsrygg over oss og vi drar t.o.m inn røyk når hus 500 meter unna fyrer. Mulig beliggenhet i skånende terreng er ugunstig. Østlig trekk og lite vind fører til at vi får røyk fra et helt boligfelt mot oss.
Jeg lurer på hvordan man i svært tette områder med nye eneboliger kan planlegge både vedfyring og balansert ventilasjon? Mener det er galskap, og at beskjeden om at anlegget skal stå på uansett om huset blir dratt fullt av piperøyk fra området er å be om sykdom. Her lages det et giftig inneklima som fører til at de som tåler lite, i utgangspunktet slike som babyer og barn får astma. Dette er et spekulativt prøveprosjekt all den tid vi har så mye vedfyring som skaper enorme mengder helseskadelig støv i området rundt husene vi bor i.
Alle våre boliger har ligget i områder med betydelig bedre luft enn dagens bolig, men det er mange i Norge som bor i områder med svært dårlig luftkvalitet.
Blir nok for egen del å flytte fra Norge på vinteren, vedfyringa er er gift for mine lunger.