Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Lorry

Menig
27 Jun 2026
1
0
Hei godt folk her inne.

Vi holder på å bygge nytt hus og det meste er på plass, altså prosjektert inn.
Vannbåren varme, energibrønn, bergvarmepumpe, balansert ventilasjon etc.
Ganske likt her vi bor nå, altså gamlehuset.

Det er en liten hetebølge over vakre Norge nå.
Ute 30 grader om dagen og glatt over 20 om natten.
Inne på soverommet er det fort 25-27 varme når vi skal sove. Vi bader i svette.

I går kjøpte vi et Anslut Klimaanlegg 3520 W 73 cm på Jula.
anslut1.jpg anslut2.jpg anslut3.jpg
Det var en helt sinnsyn oppgradering av nattesøvnen!!
Helt fantastisk å kjøre aircondition med utkast av varm luft ut vinduet, og deilige 17 kalde grader når vi sovner inn.
Det er mye varme lagret i vegg- og takkonstruksjoner, så i løpet av natten stiger temperaturen på soverommet.
Men, samtidig synker temperaturen litt utvendig, og vi sov fint gjennom natten.
Men, vi orker ikke ha airconditionen på gjennom natten pga. støyen. Det bråker ganske mye.

I nyhuset har vi lyst til å få dette skikkelig i orden, slik at airconditionen kan stå på hele natten på f.eks. 19 grader.
Tenker tradisjonell type varmepumpe medd innedel og utedel.
Har sett på denne typen som de selger på Megaflis: Panasonic flagship hz25zke varmepumpe hvit
aircondition panasonic hz25zke.jpg

Det er noen spørsmål som dukker opp.
Håper noen her inne på forumet har noen tanker rundt dette.
  1. Er det noen spesiell type merke/modell varmepumpe som vi bør velge, gitt at vi KUN er ute etter kjøling om sommeren?
  2. Lavest mulig støy er VIKTIG for oss. Noen spesielle produsenter/modeller som utmerker seg positivt?
  3. Er det noe vi bør tenke på under husbyggingen som er smart å tenke på nå som vi bygger nytt? Slik at det blir pent. Elelr kan det like greit "ettermonteres" etter overtagelse?
  4. Vi har et walk-in-closet i tilknytning til soverommet. Bør vi sette innedelen der? For å få lite støy på selve soverommet og "indirekte" kjøling av selve soverommet.
Tanker og innspill mottas med stor takk!

Mvh Lorry :cool:
 
Du har ikke vurdert å videreføre dagens løsning, med aircondition på hjul, også i det nye huset?
Det er jo tross alt ikke mange dagene/timene denne tropevarmen står på.

Da slipper du masse styr, høy kostnad, utedel som støyer, ruster, trenger service, filter som må byttes og et anlegg som står 11,5 måneder i året.

Med et aircondition på hjul, så kan du bare kjøre dritten på dynga når den får pusteproblemer.

Bare et innspill
 
Om du skal bygge nytt og har reellt behov for kjøling så hadde jeg vurdert en modell med kanaler. Det er ikke så vanlig i Norge, ennå, men gjør at du kan ha et aggregat delt på flere rom og ikke minst får en veldig lydsvak løsning.
 
  • Like
Reaksjoner: 96prosent
...og siden du sier bergvarmepumpe - her kan du få frikjøling ganske rimelig. Det betyr at du har viftekonvektorer og bruker vannet i brønnen, som typisk er 7-8 grader til å kjøle med. Det er i praksis nesten gratis i drift, eneste kostnad er pumper for sirkulasjon og viftene.

For å få til dette må du isolere vannrørene for å hindre kondens og ha avløp fra konvektorene, ergo lurt å få sagt fra til rørlegger asap.
 
  • Like
Reaksjoner: 96prosent
...og helt til slutt, den beste og billigste løsningen på problemet med varme er god solskjerming, det er mye viktigere enn kjøling.
 
  • Like
Reaksjoner: 96prosent