Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Ola

Korporal
16 Feb 2025
7
5
Hei.

Vi har fått spørsmål fra tømrer om vi ønsker vindsperre på rull (type Tyvek) eller vinsperre i form av sorte Hunton asfaltplater.
Vi er litt usikre på hva den praktiske forskjellen er.

Begge skal visstnok fylle rollen som vindsperre på en tilstrekkelig god måte, i følge tømrer.

Hva er forskjellen? Er det noen forskjell, eller er det hip-som-hap som tømreren sier?

Skjermbilde 2025-02-17 054239.jpg Skjermbilde 2025-02-17 054137.jpg Skjermbilde 2025-02-17 054155.jpg

Jeg er også interessert over å vite fordeler og ulemper.
Det jeg vet er at asfaltplatene vil gi avstivning på reisverk, samt litt termisk isolering.
Jeg har også hørt at noen bruker begge, asfaltplater mot reisverk og duk over for å garantere fukt- og vindtetting.

Vi har bygget en hytte levert fra Familiehytta.
Der er det kun Tyvek duk klemt mot stenderverket. Den kom i 3 meter høyde, så det er minimalt med skjøter.
Den er rullet rundt 1. etg i en ubrutt lengde. og det er 3 meter overlapp der den slutter rundt hjørnet man startet ved.
Det virker veldig bra.
Men, det er ikke til å unngå at ved sterk vind som slår oppunder ytterkledningen, så kan man innimellom høre tyveken blafre ørlite.
Tyvek duken er potte vindtett, hvis det ikke ta hull eller man ikke klemmer lekter godt nok.
Rundt gjennomføringer til utelamper, utestikk, diverse rør, så må man være flink og bruke mansjetter.
Tyvek har tilnærmet null isolasjonsevne.

Asfaltplater har definitivt en slags marginal isolerende effekt og en avstivende effekt 8men ikke veldig mye, platen er "myk").
Som alt annet, hvis asfaltplaten monteres riktig, klemmes i skjøtene og festes med kramper blir den veldig god mot vind.

Selv har jeg løs dette slik i mitt hus:
Mot stenderverk stiftes asfaltplate mot stenderverk.
Så rulles Tyvek i full høyde rundt huset og festes med stifter.
Så klemmes vindsperre (asfaltplate+tyvek) mot hver stender med tynne lekter og spikres med cc30.
Så musebånd
Så lektes horisontalt
Så ståedne kledning.

Dobbel vindsperre er aldri feil!

Jeg liker best GU gips. Lett å teipe og gir litt ekstra lyddemping samt at den gir litt brannmotstand. Plater (gips og asfalt) er godkjent som avstiving mens man må ha stålbånd om en bruker duk.

• Like
Reaksjoner: Plumbo
Vi har ble anbefalt asfaltplater med Tyvek utenpå, så vi velger det.

Etter hva vi er blitt fortalt er dette en god investering i lavere energikostnader.

Hva er forskjellen? Er det noen forskjell, eller er det hip-som-hap som tømreren sier?

Dette er vel to ulike produkter som fyller samme funksjon på to ulike måter.
Samtidig er det ingen ting i veien for å kombinere disse for bedre funksjon/effekt.

Hvordan kost vs. nytte er ved å kombinere disse, eller kun kjøre med en av de er jeg usikker på.

Selv er jeg sterk tilhenger av investeringer i denne type passive tiltak som bedrer motstanden mot vind, bedrer isolasjonen osv.
Litt ekstra kostnad innledningsvis, men over tid reduserer det energibehovet gjennom husets levetid.