Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Løytnant
10 Mar 2025
73
47
Hei, har en Nordan dobbel balkongdør som jeg kjøpte for noen år siden. Akkurat nå ganske hard vind. Merker at det kommer vind gjennom låsvrideren. Prøvde å stramme til dekslene for å forsegle ekstra godt, og også å teipe på utsiden over nøkkelhullet osv. Hjalp ikke.

Kan virke som det kanskje er vind som reiser via beslagene/vriderne, er en slik dør hvor du løfter håndtaket så kommer det 3-4 ekstra låser i klem.

Noen som har opplevd lignende?

• Like
Reaksjoner: PaalPot og DuraKjell
Dette er vel ganske typisk på litt eldre balkongdører i hard vind?
Det er ofte ikke nøkkelhullet som lekker, men luft kommer inn et annet sted ved pakning, terskel eller mellomstolpe.
Og så finner den letteste veien ut gjennom hulrommene i dørbladet og låskassen – og da merker du det ved vrider/spindelhullet.

Jeg ville testet to ting først.
Hvis du presser dørbladet hardt inn mot karmen akkurat der du kjenner trekken ved vrideren og trekken blir borte, så er det kompresjon/pakning som ikke ligger tett nok. Da hjelper det ofte å justere sluttstykket/sluttblekk eller hengsler slik at døra trekker litt hardere inn når du løfter håndtaket og låsepunktene går i klem. På tofløyede dører er det også viktig at den passive fløyen er helt tight og at topp-/bunnlåsene faktisk står i spenn.

Hvis trekken derimot er like ille selv når døra er tydelig presset inn, så kan det være at luft faktisk går bak skilt/rosetter og ut gjennom utsparingene. Skru av innvendig og evt. utvendig skilt/vrider og se om det ligger en skum-/gummipakning der fra fabrikk. Mangler den, eller er den flat/feilmontert, så kan du legge en tynn lukket-celle skumlist type EPDM eller pakningstape bak skiltet rundt utsparingen for låskasse og rundt skruene, og stramme opp igjen. Unngå å fylle skum inn i selve låskassen – det ender ofte med treg mekanisme.

Siden dette er en NorDan og ikke veldig gammel hadde jeg også vurdert å melde det inn som reklamasjon/service. Når det blåser såpass at det merkes gjennom vrideren, er det ofte et tegn på at pakning ikke er helt riktig, ikke at vrideren i seg selv skal være utett.