Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Haakonsen

Korporal
17 Sep 2025
6
5
Når jeg støper mindre fundamenter og støttemurer hjemme, har jeg lagt merke til at det ofte dukker opp luftbobler eller hulrom i betongen når forskalingen fjernes.
Det gjør meg litt usikker på hvor solid resultatet egentlig blir.

Hvordan gjør dere det for å få betongen helt tett og uten disse hulrommene?
Bruker dere vibreringsstav, banker på forskalingen, eller har dere andre triks for å få lufta ut og massen godt komprimert?

Jeg har prøvd å stikke litt med en jernstang mens jeg støper, men føler ikke alltid det er nok.
Er det verdt å leie en skikkelig vibrator til småjobber, eller finnes det en enkel hjemmevariant som fungerer bra?

Finnes det noen gode gjør-det-selv-løsninger som gir nesten samme effekt som en dyr vibratorstav?
For eksempel modifisert drill med forlenger, eller andre smarte metoder som kan sette betongen i bevegelse og få lufta ut like effektivt?

Vil gjerne høre erfaringene deres – både fra små prosjekter og større støp – slik at resultatet blir så solid og holdbart som mulig.

• Like
Reaksjoner: Sfinx og Hendugen
Jeg jobber en del med betong og kan dele noen erfaringer om hvordan man unngår hulrom og får en solid støp.

Grunnen til at betong får hulrom eller porer er ofte for lite eller feil vibrering, eller at man bruker feil konsistens på betongen.
Hvis massen er for tørr og ikke vibreres godt nok, får du luftlommer som aldri slipper ut.
Hvis du derimot overvibrerer, kan vann og sement stige opp til overflaten og du får et svakere toppsjikt.
Det handler altså om å finne balansen og bruke riktig verktøy.

Det aller beste er å bruke en intern vibratorstav – enten elektrisk eller batteridrevet.
Du setter den rett ned i betongen, lar den jobbe noen sekunder til du ser at boblene slipper opp, og trekker den sakte opp igjen.
Da blir betongen mye tettere og hulrom forsvinner.
Husk å bevege deg systematisk rundt i støpen slik at du får dekket hele flaten, og overlapp områdene litt.
Trekker du vibratoren for raskt opp, kan du faktisk dra med deg luftbobler i stedet for å slippe dem ut.

Det er også viktig å begynne å vibrere med en gang du har lagt ut betongen, før den rekker å begynne å sette seg.
Hvis du støper i flere lag må du vibrere det nye laget sammen med det som allerede ligger der, så du unngår kalde fuger.
Langs forskalingen kan du banke litt lett på veggen med en gummihammer for å få løs eventuelle bobler som ligger mot kanten.

Til små jobber kan man klare seg med hjemmeløsninger, som en drill med en vibrerende stav eller spiral, men det gir sjelden like godt resultat som en ordentlig vibrator. For litt større støper er det vel verdt å leie en profesjonell vibratorstav – det koster ikke mye å leie et par timer fra et byggevarehus eller maskinutleie, og du sparer deg for mye etterarbeid.

Når vibreringen er ferdig er etterbehandling viktig.
Betong må herde sakte for å få full styrke og unngå sprekker.
På sommeren bør du dekke til med plast eller bruke herdemembran for å holde på fuktigheten.
Det er også lurt å vanne overflaten lett de første dagene, spesielt hvis det er varmt og tørt.
På vinteren må du passe på å isolere og beskytte støpen mot frost.

Riktig konsistens på betongen, god og jevn vibrering, tålmodighet når du trekker opp vibratoren og skikkelig etterbehandling gir deg et mye bedre sluttresultat. Da får du en støp som er tett, sterk og ser bra ut når forskalingen tas av.

• Love
Reaksjoner: Sfinx