Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
25 Nov 2025
3
0
Har et merkelig ventilasjonsproblem som er litt (for oss) mystisk.
Ventilasjonsanlegget bråker kun om natten. Det har oppstått no samtidig som det har blitt litt minusgrader og snø i luften.

På dagtid legger man nesten ikke merke til det, men når huset blir stille, øker lyden – som om anlegget jobber hardere, selv om ingen har endret innstillinger.

Det merkelige er at aggregatet står fortsatt på samme driftsmodus.
Ingen boost, ingen tidsstyring og ingen feilkoder. Likevel høres det tydelig økt susing i kanalene, og noen ganger til og med en slags “pulserende” lyd i tilluftsventilene.
Hva kan dette skyldes?

Jeg har noen teorier etter å ha søkt litt i ulike kilder:
– temperaturforskjeller mellom ute- og inne-luft gir endrede trykkforhold
– rotoren/varmegjenvinneren endrer hastighet
– ubalanse i anlegget merkes best når huset er helt stille
– en ventil eller spjeld som står og jobber mot en motstand
– vibrasjoner som bare blir hørbare når alt annet er stille

Har noen her opplevd “nattbråk” fra ventilasjonen uten at anlegget faktisk endrer driftsmodus?

Driver og oppdager litt av hvert jeg må stille inn på nytt anlegg.

La merke til (hvis du har flexit), at jeg måtte logge inn på appen som installatør, da fikk jeg opp en funksjon hvor det i visse minusgrader visstnok kjøres en kompensasjonsmodus for et eller annet. Forstod jeg det rett virket det som det da endrer tilluft/avkast uten å vise det som noe spesiell endring.

Mitt er helt stille da, så jeg har ikke merket noe som helst lyd fra det.

Kan det være noe lignende som står på hos deg?

Redigert; Vinterkompensasjon kaltes det. Står som standard mellom -5 og -15 hos meg. Ingen anelse hva det faktisk er.

KAn det også være avriming? Da ser jeg det står hos meg at tilluft senkes til 15% mens avtrekk går til nesten fullt for å hente maks varme inn i rotoren periodevis.

Sist redigert: