Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

RassPutin

Menig
3 Okt 2025
4
0
Når man bygger nytt hus er ventilasjonen naturlig vis en viktig installasjon.
Jeg lurer på hvor mye man faktisk kan gjøre selv som lekmann, og hvor grensen går til fagfolk?

Jeg har hørt at man kan legge kanaler, montere ventiler og klargjøre hull selv, men at prosjektering, oppkobling og innregulering alltid må gjøres av proffer.
Stemmer dette? Noen som vet hvor dette er regulert i lov, forskrift eller liknende?

Er det noen her som har erfaring med å ta deler av jobben selv og fått fagfolk til å ferdigstille anlegget?
Hvor mye sparte dere, og hva ville dere gjort annerledes?

Jeg gjorde mye av ventilasjonsarbeidet selv da vi bygde nytt for en del år siden, og det gikk overraskende greit – så lenge man er nøye og følger tegningene.

Jeg la alle kanalene selv, monterte lydfeller og ventiler, og fikk ventilasjonsfirmaet til å levere aggregat og stå for innreguleringen.

Det er ingen lov som forbyr deg å legge kanaler selv i egen bolig, men du kan ikke stå for prosjektering eller ferdigstilling dersom det inngår i byggesøknaden. Det er fagfolk som må gjøre trykktest, måling av luftmengder og dokumentasjon.

Noe jeg har tenkt mye på i ettertid:
- Ikke undervurder hvor mye plass kanalene tar – det spiser fort høyde i tak og skap.
- Sørg for at alle bend har myke overganger (unngå brå 90° hjørner).
- Merk alle kanaler før de blir kledd inn!
- Bruk litt ekstra tid på lyddemping – spesielt mellom soverom.

Jeg sparte kanskje 40–50 000 kr på å gjøre grovarbeidet selv, men jeg hadde nok aldri fått et like stille og balansert anlegg uten hjelp fra fagfolk.

• Like
Reaksjoner: RassPutin