Godt folk,
Vi har nylig kjøpt en tomt innerst i en lang privat blindvei, og trodde vi hadde fått med oss alt av kostnader som fulgte med kjøpet.
Men nå – bare et par uker etter overtakelsen – har vi fått et brev fra et veilag som jeg aldri har hørt om tidligere.
De hevder at vi automatisk er medlem av veilaget og dermed må betale 72 000 kroner inn til et vedlikeholdsfond, som skal bygges opp over tid.
I tillegg kommer en årlig avgift på rundt 8 000 kroner for brøyting og løpende vedlikehold.
Problemet er at vi aldri fikk vite noe om dette før kjøpet, verken fra selger eller megler.
I salgsoppgaven sto det ingenting om veilag, felleskostnader eller plikt til å delta i vedlikehold. Det eneste som sto, var at adkomstveien var «privat».
Spørsmålet mitt er egentlig todelt:
Burde ikke selger ha opplyst om veilaget og de økonomiske forpliktelsene?
Jeg mener dette må være en del av de opplysningene som er vesentlige for en kjøper – omtrent som fellesutgifter i et borettslag.
Er det jeg eller forrige eier som er ansvarlig for å dekke kostnadene som følger av dette vedtaket?
Ifølge veilaget ble beslutningen om å opprette vedlikeholdsfondet tatt på årsmøtet for rundt seks måneder siden, altså lenge før vi overtok tomten.
Det virker derfor urimelig at vi skal dekke noe som ble bestemt før vi eide eiendommen – spesielt siden vi aldri ble informert.
Jeg har bedt veilaget om kopi av vedtekter, årsmøteprotokoll og budsjett, for å forstå hvordan dette faktisk er organisert.
Samtidig har jeg kontaktet megler og spurt hvorfor dette ikke var opplyst i salgsdokumentene.
Jeg har også lest litt på lovdata og forbrukerrådets nettsider, og det virker som at slike kostnader faktisk kan regnes som en mangel hvis selger har unnlatt å informere om dem. Men det er litt uklart hvordan ansvaret fordeles når det gjelder beslutninger som gjelder eiendommen, og ikke personen.
Hva er vanlig praksis? Har noen av dere opplevd noe lignende?
Er det i et veilag vanlig å ha formelle vedtekter og krav om innbetaling til fond?
Og kan man nekte å betale til et veilag man aldri har vært informert om før kjøpet?
Jeg skjønner jo at veien må vedlikeholdes, og det er helt greit å bidra, men jeg reagerer på mangelen på informasjon.
Det er tross alt ganske store beløp det er snakk om – og dette påvirker jo totaløkonomien i boligprosjektet vårt.
Så – hvem har egentlig ansvaret når man overtar en tomt og det viser seg at det finnes et veilag med kostnader man ikke kjente til?
Alle erfaringer, råd eller tips tas imot med stor takk!!
Vi har nylig kjøpt en tomt innerst i en lang privat blindvei, og trodde vi hadde fått med oss alt av kostnader som fulgte med kjøpet.
Men nå – bare et par uker etter overtakelsen – har vi fått et brev fra et veilag som jeg aldri har hørt om tidligere.
De hevder at vi automatisk er medlem av veilaget og dermed må betale 72 000 kroner inn til et vedlikeholdsfond, som skal bygges opp over tid.
I tillegg kommer en årlig avgift på rundt 8 000 kroner for brøyting og løpende vedlikehold.
Problemet er at vi aldri fikk vite noe om dette før kjøpet, verken fra selger eller megler.
I salgsoppgaven sto det ingenting om veilag, felleskostnader eller plikt til å delta i vedlikehold. Det eneste som sto, var at adkomstveien var «privat».
Spørsmålet mitt er egentlig todelt:
Burde ikke selger ha opplyst om veilaget og de økonomiske forpliktelsene?
Jeg mener dette må være en del av de opplysningene som er vesentlige for en kjøper – omtrent som fellesutgifter i et borettslag.
Er det jeg eller forrige eier som er ansvarlig for å dekke kostnadene som følger av dette vedtaket?
Ifølge veilaget ble beslutningen om å opprette vedlikeholdsfondet tatt på årsmøtet for rundt seks måneder siden, altså lenge før vi overtok tomten.
Det virker derfor urimelig at vi skal dekke noe som ble bestemt før vi eide eiendommen – spesielt siden vi aldri ble informert.
Jeg har bedt veilaget om kopi av vedtekter, årsmøteprotokoll og budsjett, for å forstå hvordan dette faktisk er organisert.
Samtidig har jeg kontaktet megler og spurt hvorfor dette ikke var opplyst i salgsdokumentene.
Jeg har også lest litt på lovdata og forbrukerrådets nettsider, og det virker som at slike kostnader faktisk kan regnes som en mangel hvis selger har unnlatt å informere om dem. Men det er litt uklart hvordan ansvaret fordeles når det gjelder beslutninger som gjelder eiendommen, og ikke personen.
Hva er vanlig praksis? Har noen av dere opplevd noe lignende?
Er det i et veilag vanlig å ha formelle vedtekter og krav om innbetaling til fond?
Og kan man nekte å betale til et veilag man aldri har vært informert om før kjøpet?
Jeg skjønner jo at veien må vedlikeholdes, og det er helt greit å bidra, men jeg reagerer på mangelen på informasjon.
Det er tross alt ganske store beløp det er snakk om – og dette påvirker jo totaløkonomien i boligprosjektet vårt.
Så – hvem har egentlig ansvaret når man overtar en tomt og det viser seg at det finnes et veilag med kostnader man ikke kjente til?
Alle erfaringer, råd eller tips tas imot med stor takk!!