Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Steffum

Korporal
6 Okt 2025
6
0
Godt folk,

Vi har nylig kjøpt en tomt innerst i en lang privat blindvei, og trodde vi hadde fått med oss alt av kostnader som fulgte med kjøpet.
Men nå – bare et par uker etter overtakelsen – har vi fått et brev fra et veilag som jeg aldri har hørt om tidligere.

De hevder at vi automatisk er medlem av veilaget og dermed må betale 72 000 kroner inn til et vedlikeholdsfond, som skal bygges opp over tid.
I tillegg kommer en årlig avgift på rundt 8 000 kroner for brøyting og løpende vedlikehold.

Problemet er at vi aldri fikk vite noe om dette før kjøpet, verken fra selger eller megler.
I salgsoppgaven sto det ingenting om veilag, felleskostnader eller plikt til å delta i vedlikehold. Det eneste som sto, var at adkomstveien var «privat».

Spørsmålet mitt er egentlig todelt:

Burde ikke selger ha opplyst om veilaget og de økonomiske forpliktelsene?
Jeg mener dette må være en del av de opplysningene som er vesentlige for en kjøper – omtrent som fellesutgifter i et borettslag.

Er det jeg eller forrige eier som er ansvarlig for å dekke kostnadene som følger av dette vedtaket?
Ifølge veilaget ble beslutningen om å opprette vedlikeholdsfondet tatt på årsmøtet for rundt seks måneder siden, altså lenge før vi overtok tomten.
Det virker derfor urimelig at vi skal dekke noe som ble bestemt før vi eide eiendommen – spesielt siden vi aldri ble informert.

Jeg har bedt veilaget om kopi av vedtekter, årsmøteprotokoll og budsjett, for å forstå hvordan dette faktisk er organisert.
Samtidig har jeg kontaktet megler og spurt hvorfor dette ikke var opplyst i salgsdokumentene.

Jeg har også lest litt på lovdata og forbrukerrådets nettsider, og det virker som at slike kostnader faktisk kan regnes som en mangel hvis selger har unnlatt å informere om dem. Men det er litt uklart hvordan ansvaret fordeles når det gjelder beslutninger som gjelder eiendommen, og ikke personen.

Hva er vanlig praksis? Har noen av dere opplevd noe lignende?

Er det i et veilag vanlig å ha formelle vedtekter og krav om innbetaling til fond?
Og kan man nekte å betale til et veilag man aldri har vært informert om før kjøpet?

Jeg skjønner jo at veien må vedlikeholdes, og det er helt greit å bidra, men jeg reagerer på mangelen på informasjon.
Det er tross alt ganske store beløp det er snakk om – og dette påvirker jo totaløkonomien i boligprosjektet vårt.

Så – hvem har egentlig ansvaret når man overtar en tomt og det viser seg at det finnes et veilag med kostnader man ikke kjente til?
Alle erfaringer, råd eller tips tas imot med stor takk!!🙏

At slike kostnader kunne være forutsett ligger i utsagnet «privat vei». Da syser egentlig varsellampene.
Det sagt, det virker som om selger har underslått informasjon. Dog, tomta var/er ubebygd så kanskje selger ble oversett av veilaget?

• Like
Reaksjoner: Steffum
Liten oppdatering her.

Jeg har nå fått svar både fra megler og veilaget, og det ser ut som jeg dessverre ikke er den første som havner i en slik situasjon.

Megler mener at det ikke var opplysningsplikt siden veilaget ikke var formelt registrert som forening på tinglysningen, men jeg synes det er litt vel enkelt. Når det faktisk finnes årsmøter, vedtekter og et budsjett med innbetalinger, så er det etter min mening relevant informasjon for kjøper. Det handler jo ikke bare om formaliteter, men om reelle kostnader som følger med eiendommen.

Veilaget på sin side sier at “alle eiere med adkomst via veien er automatisk medlemmer”, og at vedtaket om vedlikeholdsfondet gjelder for eiendommen, ikke for den enkelte eier. Dermed mener de at forpliktelsen følger tomta, uavhengig av hvem som var eier da vedtaket ble gjort.

Jeg vurderer nå å ta saken videre via Forbrukerrådet eller eventuelt en advokat med erfaring fra eiendomskjøp. Det virker som dette kan falle inn under manglende opplysninger ved kjøp av fast eiendom, og at selger i så fall kan bli erstatningspliktig for kostnaden som ikke ble opplyst.

Jeg deler dette her i tilfelle andre står i samme situasjon.
Lærdommen min så langt: Spør alltid eksplisitt om veilag, private veier, brøyting, vann og avløp – og be om skriftlig dokumentasjon før du signerer. Det er utrolig hvor mye “smått” som kan dukke opp etterpå.

Er det noen her som har vært gjennom lignende og faktisk fått medhold i at selger måtte dekke utgiftene?
Hadde vært interessant å høre hvordan det endte.

Er det jeg eller forrige eier som er ansvarlig for å dekke kostnadene som følger av dette vedtaket?
Ifølge veilaget ble beslutningen om å opprette vedlikeholdsfondet tatt på årsmøtet for rundt seks måneder siden, altså lenge før vi overtok tomten.

Som jurist er det min vurdering at eiendommen ble solgt med en mangel.
Gitt at det du beskriver er korrekt, så var tidligere eier klar over at det heftet en utgift stor kroner 72.000 ved eiendommen.
Selger er uten tvil pliktig å opplyse om dette. Her må du kreve prisavslag tilsvarende mangelen.

• Like
Reaksjoner: Steffum
Selger er uten tvil pliktig å opplyse om dette. Her må du kreve prisavslag tilsvarende mangelen.

Liten oppdatering fra min side.
Jeg kontaktet advokat som kikket på saken. Hans konklusjon var tydelig. Dette kvalifiserer til prisavslag.
Det gikk et brev til selger av eiendommen med krav om prisavslag på et nivå som reflekterer kostnaden som følger som følge av de manglende opplysningene.
Selger besvarte brevet via sin egen advokat. De fremsatte et tilbud om prisavslag tilsvarende 50.000,- pluss mine kostnader til advokat.
Totalt 68.000,-

Jeg har akseptert tilbudet, så da er saken ute av verden for mitt vedkommende.