Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MargaretThatcher

Korporal
3 Feb 2025
6
6
Hei.
Vi har kjøpt enebolig som ligger litt landlig og øde til.
I går mottok vi innkalling til årsmøte i et veilag, som det heves at vi er (pliktig) medlemmer av.
Det var også stiftet en faktura med årskontingent 4250,- for 2025.

Noen som vet hva et veilag er og hvorfor jeg som helt vanlig huseier må være medlem av dette?
Burde ikke eiendomsmegler opplyst om denne kostnaden?

du er deleier i en privat veg, derfor er du medlem i et veglag.

bør jo selvsagt stå i prospekt at det er pliktig medlemskap i veglaget.

men, skal du bruke vegen så har du lite valg. vegen må jo holdes ved like. sommer som vinter.

Ifølge veiloven er alle som benytter en privat vei for adgang til og fra egen bolig også pliktet til å delta i vedlikehold og utbedring av veien, altså dekke kostnadene av veien. Så er det litt forskjellig om det faktisk etableres et veilag med organisasjonsnummer, styre, vedtekter og budsjett (slik loven egentlig krever), eller om man bare har noen meter med vei som man fikser på dugnad. Men dersom det eksisterer et veilag så er du pliktet til å være medlem og betale for vedlikeholdet ja.

Har vært nylig aktuelt tema i vår kommune fordi kommunen sluttet å brøyte private veier, og da måtte det etableres en del veilag for å inngå brøyteavtaler og fordele kostnader.

Ellers er jeg helt enig i at megler burde ha opplyst om dette ja, men om det faktisk er et krav vet jeg ikke.

Noen som vet hva et veilag er og hvorfor jeg som helt vanlig huseier må være medlem av dette?
Burde ikke eiendomsmegler opplyst om denne kostnaden?

Ja, du er pliktig medlem i et veilag - hvis du eier en eiendom som bruker veien til adkomst.
Din andel av kostnaden ved å drive veien avgjøres av den nytte og bruk du har av veien nå og i fremtiden.

Ja, dette er megler og selger pliktig til å opplyse om.
Helt på linje med felleskostnader, pris på forsikring, kommunale avgifter osv.
Jeg ville spurt megler om hvorfor dette ikke var opplyst og hvordan han og selger tenker kompensere denne mangelfulle informasjonen.
Du kan fint foreslå at dere møtes til en minnelig avtale hvor du innrømmes et prisavslag rund sum i størrelsesorden årlige avgifter i 10 år fremover.
Et prisavslag for din del på 42.500,- .
Da må megler og selger ta ansvar for feilinformasjon og du må bære kostnaden fra år 11 og fremover.
Hvis de tilbyr 5 år kompensasjon, så hadde jeg slått til for å få dette ut av verden.