Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HeltiVater

Menig
16 Feb 2025
4
1
Det er mange valg som må tas i planleggingen av nytt hus.
Vår lokal leverandør av ferdighus, Mesterhus, tilbyr oss å velge mellom gips, panel og sponplater i ta og vegger.
Det er møe å tenke på og dette var et valg som tok oss litt på sengen.

I taket ser vi for oss at valget står mellom slett malt gipstak eller hvitt paneltak.
De sponplateløsningene han viste oss var 60x120cm av typen Tak-ess og ikke noe for oss.

På vegg er vi mer åpne for valg av løsning. Slette maltegipsplater. Stående panel på vegg. Sponplater i form av Walls2Paint.

Vi vil nok ønske oss noen vegger med tapet, men det går vel greit både på malte gipsplater og Walls2Paint?

Hva har dere på vegg og i tak?
Er det finest å ha det samme begge steder? Altså panel på både tak og vegg eller gips tak og gips vegg - eller kan det kombineres på en pen måte?

Er det noen stor kostnadsfordel ved å velge f.eks. gips i tak og på vegger, fremfor ferdig malt hvit panel ?

34952f57466485d5d50db30fe6f211a820d75f2f.jpg Skjermbilde 2025-02-19 124056.jpg Skjermbilde 2025-02-19 124043.jpg Skjermbilde 2025-02-19 124026.jpg

• Like
Reaksjoner: Sommerbris
Er det noen stor kostnadsfordel ved å velge f.eks. gips i tak og på vegger, fremfor ferdig malt hvit panel ?

Fikk dere ikke noen indikasjon på pris fra Mesterhus når de tilbydde dere å velge?

Personelig foretrekker jeg gips på vegg og tak med listefri utførelse, i nye bygg, men her er vel smaken delt. De fleste oppsett av Walls2Paint som jeg har sett har fått sprekker etterhvert. Det kan dog skyldes dårlig utførelse. Man kan vel heller ikke få Walls2Paint listefritt.

Fysj og fei, skjønner ikke hvorfor tak-ess plater er så populært.
De walls2paint selges i 2 pakk for 400kr, 100kr billigere enn Ladura Premium som er trefiberforsterket gipsplate, skrufast og lyddempende, brannsikkert også. Walls2Paint må du også sparkle for å få det helt skjøtefritt.
Jeg synes beiset/lasert trepanel er fint i tak som her:
1739969003482.png

Jeg har også fått sansen for kryssfiner plater på vegg, synes det er skikkelig kult.
1739969321966.png

Ellers hadde jeg gått for gipsplater i tak med listefri løsning, men det avhenger av totalløsningen estetisk. :)

Fysj og fei, skjønner ikke hvorfor tak-ess plater er så populært.
Har revet en del tak-ess. Kjapt og greit og rive. Tenker at de er populære da man kan få et ok resultat kjapt. Platene relativt små, så de er lette å bære, lette å sette opp og ferdig malte, så man kan fint montere tak i en hel enebolig på en dag eller to.

Gipsplater ser bedre ut, men de er tunge å bære, utfordrende å heise opp til taket og man må sparkel i tre omganger for så å grunne og male.

Jeg foretrekker gips på vegg og panel i tak, men det er jo en smakssak.
Totalkostnaden blir fort den samme.

Panel er ofte ferdig malt og er ferdig til bruke rett etter montering. Kostbart i innkjøp per kvm.

Gipsplater er billig i innkjøp og rask montering. Krever en del jobb med strimling av skjøter, sparkling, pussing og maling. Det går fort en del timer.

Gips på tak og vegger, uten lister, er lekkert i et moderne hus, synes jeg.

I et mer klassisk hus kan jeg fint like malt panel i tak og på vegg.

Jeg har også sett gips på vegg og panel i tak, men aldri gips i tak og panel på vegg.

Mange tenker at gips er billig, men da glemmer man kostnaden knyttet til å leie inn maler. Det er dyrt i et helt hus.

Har revet en del tak-ess. Kjapt og greit og rive. Tenker at de er populære da man kan få et ok resultat kjapt. Platene relativt små, så de er lette å bære, lette å sette opp og ferdig malte, så man kan fint montere tak i en hel enebolig på en dag eller to.
Vi har også tak-ess i nesten alle rom i hovedetasjen og det stemmer godt med enkelheten med montering.
Men når det kommer til det estetiske, så er ikke tak-ess noe fryd for mine øyne ihvertfall. :p Du ser sluttresultatet og ikke arbeidet med montering.
Tak-ess er også nesten 3 ganger så dyrt som standard gipsplater, en kan fort ha spart inn leie/kjøp av gipsheis, avhengig av antall kvadratmeter som skal monteres.