Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Haakonsen

Menig
17 Sep 2025
4
5
Jeg har sett at aggregater som ikke vedlikeholdes ofte får problemer med start og drift.
Resultatet er et aggregat som ikke starter når du trenger det.

Hvilke rutiner følger dere for rengjøring, kontroll av olje og drivstoff, og generelt vedlikehold?
Målet mitt er å ha et aggregat som varer lenge og fungerer optimalt på små prosjekter hjemme, selv om det ikke brukes regelmessig.

Jeg har et Honda EM3000, men jeg tenker det ikke er viktig i denne sammenhengen.
Skal snart skifte fra et bensin til et dieselaggregat - vil det endre noe på driftssikkerhet og behov for regelmessig vedlikehold?

Honda Strømaggregat 1.jpg Honda Strømaggregat 12.jpg Honda Strømaggregat 123.jpg Honda Strømaggregat 1234.jpg

• Like
Reaksjoner: Fiskaren
Regelmessig sørvis - kommer ikke unna regelmessig sørvise.
Regelmessig oppstart og kjøring med litt belastning til varm - kommer ikke unna det heller.
Koser lite og resulterer i et svært driftssikkert aggregat.

• Like
Reaksjoner: Eliaz
95% av problemene på små motorer er relatert til drivstoff.

Det aller viktigste er å unngå at bensin blir stående i tank, slanger og forgasser og bli dårlig. Den enkleste måten er å kjøre maskinen tom, og så verifisere at det er tørt. I tillegg hjelper det å bruke bensin som ikke blir dårlig i utgangspunktet, acylatbensin.

Vanlig bensin med etanol trekker vann som ruster og blir til gummi som tetter alt av forgassere.

For diesel er det viktig å kjøre på tilnærmet maks last innimellom, ellers soter de ned.

• Like
For aggregat med bensinmotor, og alle andre ting med bensinmotor som brukes sjeldent, så er det ingenting annet enn alkylatbensin som gjelder. Alkylatbensin er overlegen ordinær bensin når det gjelder lagringsdyktighet, og skaper ikke problemer i forgassere. Alternativt 98-oktan som ikke er tilsatt etanol, men selv bensin uten etanol har begrenset levetid (vi snakker om noen år). Felleskjøpet selger alkylatbensin i 25-liters dunker til 37 kroner literen.

For diesel vet jeg ikke, men jeg antar at kondensering og tilvekst av dieseldyr (pga vann) kan bli et problem. Diesel er også hygroskopisk slik som bensin med etanol, og tiltrekker seg vann fra luften, spesielt nå som det er iblandet biodiesel. For maskiner som skal stå lagret lenge i varierende temperatur og miljø er det trolig viktig å tømme tank etc før lagring, eller maskinen må ha et dieselfilter med vannutskiller. Jeg aner ikke om aggregat pleier å ha det, eller om det eventuelt lar seg ettermontere. Skal den lagres utendørs over vinteren bør det fylles vinterdiesel.

• Like