Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Spanky

Menig
9 Feb 2025
4
5
Problemstillingen er enkel.
Vi skal etterhvert i gang med et nytt våtrom i husets andre etasje.
Hva er fordeler og ulemper med smøremembran, sveisemembran og foliemembran?

Jeg har tidligere bruke smøremembran med stort hell, men jeg leser stadig om andre bad som går lekk etter noe tid.

Protan sveisemembran har jo vært på markedet i mange år, men det fungerer vel ikke på vegg?
Sveisemembran fremstår også som lite selvbyggervennlig. Mulig jeg tar feil.

Foliemembran er helt nytt for meg, men det ser veldig selvbyggervennlig ut og ganske likt smøremembran.
Men, er det så bra som Mapei hevder i denne artikkelen?
I denne videoen ser det jo lekende lett ut!

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

• Like
Reaksjoner: Vesper
Vi har Protan sveisemembran på gulv og smøremembran på vegg.
Gulvmembran er brettet ca20 cm opp på vegg.
Smøremembran på vegg lapper over ca 10cm over gulvets membran.
Potte tett i snart 10 år. Bank i bordet! 👊👊👊

Foliemembran har jeg aldri hørt om eller sett i bruk.
For meg ser det jo ut som om en type duk/filt som brukes sammen med en form for smøremembran, men at det er partier midt på folien som man ikke trenger smøre på smøremembran. Kanskje man sparer noen kilo smøremembran, men hva er poenget med det?

Foliemembran er veldig poulært over i USA og kanskje resten av EU.

Men det er jo mest for de som utfører arbeidet, raskere å legge, mindre venting.

Garantien i Norge er vel maks 10år uansett hva man legger.

• Like
Jeg brukte Litex membranduk på badet, og det er vel en slik foliemembran. Veldig fin og enkel å jobbe med, virket tillitsvekkende. Langt enklere enn smøremembranen jeg brukte på forrige hus, og føles også tryggere. Var enkelt å jobbe med flislim på duken også. Men, har ikke gjennomført tetthetstest ved å etablere basseng på gulvet da. Brukte så klart alt av mansjetter for overganger og sluk etc.

• Like
Spennende!
Alltid spennende med nye produkter! (y)

Når noe nytt kommer pleier jeg alltid stille meg selv spørsmålet:
Er dette et bra produkt - og er produktet bra for meg som kunde eller er det (kun) bra for den som monterer (rask montering) :cool: