Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pluto

Korporal
15 Feb 2025
8
3
Har en gammel type "vribryter" av typen 0-1-2-3 som styrer varmekablene i kjelleren.
Er det stor jobb å bytte til en elektronisk termostat som kan styre disse varmekablene litt smartere enn denn fæle vribryteren?

Drømmer jo om en moderne elektronisk termostat som har nattsenking og kanskje kan styres via WiFi.

Har sett litt på Heatit WiFi6 Thermostat White RAL9003 som også er omtalt i denne tråden her på FikseSelv.no

Ser at Elektroimportøren også selger denne for en hyggelig penge.

Blir det en kostbar jobb?
Eller er også varmekabele for gamle, når jeg har en slik bryter, at en ny elektronisk termostat ikke kan tilkoples?

062152.jpg2353.jpg

Utfordringa her er dersom du vil ha termostat som regulerer etter golvvarmen, så blir det normalt installert ein golvfølar tilknytta termostaten. Dersom trinnbrytaren står i same rommet som varmekablane er det to muligheter. Den eine er å installera termostat med IR-følar som føler varmen i rommet. Det andre alternativet er å installera termostat med innebygs temperaturfølar og regulera etter romtemperaturen.
I det forrige huset vårt bytta vi ut trinnbryterar med termostatar med romfølar og det fungerte greit for oss.

• Love
  • Like
Reaksjoner: Virrum og Pluto
Et akternativ er en effektregukato. Ser ut som en termostat, men stilles inn på en fast effekt. Dvs virker som den gamle bryteren, men med mange trinn. Dersom det er varmekabler i støpt gulv er det ok for de fleste. Har to bad som kjøres slik.

Å bytte fra 1-3 til effektregulator tar ca 15 min. Så kommer alle påslagene = kr 2000 pluss dobbel pris på selve regulatoren.

• Love
  • Like
Reaksjoner: Virrum og Pluto
Bryter står normalt montert ved siden av døren, på utsiden av badet.

Det kan være mulig å ta av lista på innsiden og feste temperaturføler mot gulvet bak lista.

Ledningen føres bak lista frem til boksen med bryteren. Viktig ledning ikke skades når lista sette tilbake.

Sjekk først om varmen i gulvet sprer seg helt til døren. Er gulvet kaldt mot døren vil nok ikke metoden fungere.

• Like
Reaksjoner: Pluto
Bryter står normalt montert ved siden av døren, på utsiden av badet.

Ja, det er tilfellet hos oss. 1-2-3-bryteren står på utsiden av døren.

Sjekk først om varmen i gulvet sprer seg helt til døren. Er gulvet kaldt mot døren vil nok ikke metoden fungere.

Har sjekket litt og det er ganske kaldt mot døren på gulvet, resten av gulvet er meget varmt.

Bør kunne løysast med trådlaus IR-føler på badet og termostat der brytaren står.

Bør kunne løysast med trådlaus IR-føler på badet og termostat der brytaren står.

Spennende løsning som bør kunne fungere hos meg, @aksla.
Dagens 1-2-3-bryter sitter montert i en boks inne i veggen.

Vet du om denne løsningen krever 2 bokser under hverandre inne i veggen?
Jeg ser at det er 2 enheter

Termostaten med betegnelse MSD4 plasserer ein i veggboksen der trinnbrytaren stod. Temperaturfølar MIR4 monterer ein på vegg inne på badet.