Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PepsiMax

Sersjant
12 Feb 2025
10
3
  • Like
Reaksjoner: Gregersen
Norske OSO hadde en slik løsning som het OSO ES 120, men den stoppet de å produsere.
Lavt salg og/eller trøbbel med at varmeoverføring tettet seg med fett/hår var nok medvirkende.
Fiffig konsept, men i bruk er dette ganske vanskelig å få til uten å hente ut varmen med en type varmepumpeteknologi.
Ren varmeoverføring er krevende ettersom gråvann per definisjon er forurenset og du vil slite med fortetting ettersom vannet må renne sakte for å få hentet ut nok varme.

• Like
Reaksjoner: MargaretThatcher
Lavt salg og/eller trøbbel med at varmeoverføring tettet seg med fett/hår var nok medvirkende.
Fiffig konsept, men i bruk er dette ganske vanskelig å få til uten å hente ut varmen med en type varmepumpeteknologi.
Ren varmeoverføring er krevende ettersom gråvann per definisjon er forurenset og du vil slite med fortetting ettersom vannet må renne sakte for å få hentet ut nok varme.

Jeg tenker det samme.
Hvis alt gråvann går til en tett tank på, la oss si 10m3, så kunne du ha en type kollektorslangespiral i tanken som hentet ut varmen via en varmepumpe. Litt som en energibrønn. Problemet er at en 10m3 tank kan fungere i en enebolig, men aldri i livet i en singel leilighet.
En felles stor tank for en blokk derimot, ville kunne fungere!

• Like
Reaksjoner: MargaretThatcher
Har satt inn varmeveksler fra meander på dusj på hytta og hos foreldrene mine. Løfter temperaturen betraktelig. Siden det bare er et langt kobberrør har det ikke ikke vært noe trøbbel med at det tetter seg.
Har ikke gjort noe regnestykke eller noen fordi jeg synes sånt er gøy, men produsent oppgir ganske høy effekt (7-9 kW etter husken).

Vedlegg

• IMG_5272.jpeg
    IMG_5272.jpeg
    247,6 KB · Sett: 18
  • IMG_5271.jpeg
    IMG_5271.jpeg
    239,7 KB · Sett: 19
Har satt inn varmeveksler fra meander

Oi, dette var spennende @PBE. Dette er en helt ny løsning for meg.
Gitt at dette er et helt rett kobberrør så skulle man tro at tetting ikke blir noe større problem enn et normalt avløpsrør.

Men, hvordan fungerer varmeoverføringen?
Renner avløpsvannet i et kobberrør som er plassert i midten av en større rør med vann rundt?
Altså kun en passiv og ren overførsel fra kobberrør til kaldt vann inn i bereder?

• Like
Reaksjoner: Gregersen
Hei!
Spennende å se bilder av flott installasjon!

Hvem er forhandler av denne løsningen?
Kan du antyde en pris?
Er dette noe man kjøper ferdig montert, eller er det DIY-vennlig?

Hvis man erlitt nevenyttig er det lett å gjøre selv, men du får jo ikke penger fra Enova. Siden det bare er 2,5k i støtte er det rimeligere å gjøre det selv om man må ha rørlegger ens ærend.

Det var salg før jul så betalte cirka 5,5k per veksler, ser de koster 7k nå. Det er som du sier bare kaldt vann som strømmer motsatt vei, se tegning.

1739460512384.png

1739460289662.png

Takk @PBE !
Jeg er veldig tilhenger av sånne smarte passive løsninger som gir gevinst, men ikke krever programvare, masse service og vedlikehold eller krever energi-for-å-spare-energi. Dette er jo veldig forlokkende!

Em kan også vurdere å samle «rent» dusj og håndvaskvann i egen tank og gjenbruke dette som spylevann i toalettet. Dersom en har dusjen i 1. etasje og bruker toalettet på badet i kjelleretasjen, så er det mulig å gjøre dette helt passivt uten pumper, men da må samletanken stå høyere enn cisterna på toa.
En må passe på prisen så en får en fornuftig brake even.

• Like
Reaksjoner: Torino og Gregersen
Lurer på hvor mye man kan spare, sånn i realiteten.
Vil tro at det er ganske mye i mitt tilfelle, men 3-4 laaange dusjer på rappen hver kveld mellom kl. 21-23.

Om natten går oppvaskmaskinen og gjerne en vaskemaskin. Litt usikker på hvordan den varmen skal utnyttes.
Med dette systemet er man ganske avhengig av et forbruk som sammenfaller i tid med forbruk, stemmer ikke det @PBE ?

Har satt inn varmeveksler fra meander på dusj på hytta og hos foreldrene mine. Løfter temperaturen betraktelig.

Utrolig fiffig løsning.
Flott med bilder fra en faktisk eksisterende installasjon!
Sitter og funderer hvordan jeg kan inkludere dette i mitt nybygg på en mest mulig fornuftig måte.