Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pille

Menig
22 Mai 2025
4
2
Høsten er her og det begynner å bli kjølig.
Jeg vurderer å legge varmefolie under gulvet på soverommet, og lurer på om noen har erfaringer med dette.

Hvordan fungerer det i praksis med hensyn til komfort og strømforbruk – blir det jevn og behagelig varme, eller merker dere at det trekker mye strøm?
Er det noen ulemper jeg bør være obs på, som f.eks. risiko for varmgang, problemer med gulvbelegg eller at det blir for varmt/kaldt?

Og ikke minst: Er det noe penger å spare på å velge varmefolie fremfor tradisjonelle varmekabler eller bare elektriske varmeovner/panelovner?

Tar gjerne imot tips om hva slags folie og styringssystem som fungerer best.

Vi har varmefolie under parketten i stue/kjøkken og gang, rundt 75 m2. Opplever god komfort, behagelig varme. En ting å tenke på er at temperaturbegrensning fra parkettleverandøren (antar det er tilsvarende for andre gulvtyper) gjør at det tar lang tid å få opp romtemperaturen. Derfor egner løsningen seg best om det holdes jevn temperatur.

Jeg har hatt varmefolie under laminatgulv i et rom på ca. 40 m² i et par år nå, og tenkte å dele litt erfaringer.

Det jeg liker best:
  • Jevn og behagelig varme – gulvet føles lunt hele året.
  • Ingen panelovner som tar plass eller samler støv.
  • Ingen panelovner langs vegg som hindrer å møblere inntil vegger.
  • Lett å styre med termostat og tidsprogram – kan senke temperaturen om natta eller når vi er borte.
Ulemper jeg har merket:
  • Det tar litt tid å varme opp et kaldt gulv – ikke “instant” som panelovnene var.
  • Må være nøye med installasjonen og ha god isolasjon under, ellers forsvinner mye varme nedover.
  • Viktig å følge gulvleverandørens maks temperatur, ellers kan gulvet ta skade.

Sammenlignet med varmekabler og panelovner:
  • Komforten er bedre enn panelovnene, helt klart.
  • Oppvarmingen er litt tregere enn varmekabler i støpt gulv.
  • Strømforbruket virker lavere enn panelovnene vi hadde før, men det er ikke natt og dag.

Hvordan oppleves termostaten til dette? Klikker av og på hvert 15, minutt, eller går det an å få helt stille termostater?

Hvordan er det med tepper? Mange har jo tepper på gulvet.
Ja, nettopp derfor min advarsel. Det står i artikkelen som jeg lenker til at all overdekning er problematisk, ikke bare tepper men også f.eks. skapmøbler med tett sokkel mot gulvet. Og så er det andre ting som man kanskje ikke tenker så godt over, slik som en hundeseng eller om man har for vane å brette sammen sofapledd og plassere på gulvet ved siden av sofa. Varmefolien regulerer jo ikke lokalt, og kan bygge opp ganske høy temperatur under områder hvor varmen ikke kan unnslippe fra gulvoverflaten. Follo brannvesen har også advart mot dette, og publisert bilder fra branntilløp pga tildekking av varmefolie. Artikkelen henviser til Sintef som har testet og dokumentert mulig selvantenning av trevirke på så lavt som 70 grader, gitt tilstrekkelig med tid. I tillegg er jo de fleste tregulv ikke godkjent for høyere temperaturer enn 26-27 grader dersom man skal unngå skader pga uttørking.
Så, slik jeg forstår dette så er selv helt ordinær bruk av en bolig potensielt brannfarlig med varmefolie. Jeg forstår ikke at det kan være tillatt i salg. Har også lest en gang at det har vært tilfeller av elektrisk brann i slike folier, pga at koblinger har blitt skadet eller glidd fra hverandre under gulvet. Men jeg fant ikke igjen kilde til den påstanden.

Jeg har varmefolie på parkett i stua og synes det fungerer overraskende bra — jevn og behagelig varme uten kaldras fra gulvet.
Det tar litt tid å varme opp rommet om du starter fra kaldt gulv, men når det er oppe i temperatur merker man ikke noen spesielle svakheter.

Én ting jeg ville sjekket nøye: maksimal tillatt temperatur for gulvbelegget og at folie + termostat er riktig styrt — det hjelper at systemet kjører jevnt og ikke skifter mellom 0 og max hele tiden.

Jeg er positiv og synes varmefolie er en grei løsning, særlig i rom hvor man ønsker en usynlig og flat varmekilde.