Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Cobra Kai

Sersjant
21 Sep 2025
10
0
Har et litt frustrerende problem her hjemme.
Gulvvarmen fungerer ikke som den skal. Enten er gulvet helt kaldt, eller så kommer varmen bare delvis.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte feilsøkingen.
Det er vannbåren varme i alle rom, så jeg prøver å finne ut hva som er smartest å sjekke først.
Hva pleier dere å sjekke når gulvvarme ikke gir varme?
Termostater? Følere? Sirkulasjonspumpe? Luft i systemet? Eller er det som oftest en bagatell jeg overser?

sjekk om ventilene på samlestokken henger (ta av aktuatorer og press på ventiltoppene)

ellers er det som du sier, sjekk sirkpumpe, luft/vann etc

hva er vanntrykket? (ta bilde av manometer og legg ut, det kan fortelle mye)

hva er vanntrykket? (ta bilde av manometer og legg ut, det kan fortelle mye

Jeg har to manometer. Ett som går til energibrønnen og en som går til gulvrørene.
Her er to bilder av manometeret som viser trykket ut fra bergvarmepumpen.

manometer_.jpg manometer__.jpg

Trykket ser jo bra ut, men som jeg tror KjellG er inne på så det kan det være for lavt for en to etasjes bygning dersom dette er i kjeller. Det hadde vært bra om vi hadde sett et bilde som viser samlestokken med aktuatorer og flytindikatorer synlig. Det er to stokker, en for vann på vei ut til sløyfene og for retur. Det er der alle rørene til gulvene er koblet til. De står rett ovenfor hverandre og med et bilde av dem to samlet kan vi tolke litt mer.

Trykket er nok greit. 1 bar tilsvarer en høyde på ca 10 m, Vanlig trykk i en enebolig er 1;5-2 bar. Trykket er for at sirk-pumpa fungerer som en sleiv i grøtgryta, pumpa gir lite skyv på vannet og klarer knapt å løfte noe som helst. Derfor må rørene være 100% vannfylte.
Hvis noen, lavereliggende gulv er varme, da vet en at systemet leverer varme og at pumpa går. Da er det å kontrollere at ikke ventlene under aktuatorene ikke henger og at det ikke er luft i de høyestliggende sløyfene.

• Like
Reaksjoner: KristianM