- 18 Sep 2025
- 7
- 2
Har begynt å se mer og mer snakk om vanntåkeanlegg som alternativ til tradisjonelle sprinkleranlegg i bolig, og nå lurer jeg rett og slett på: Er dette noe som faktisk er realistisk for oss vanlige huseiere?
Hva koster et typisk vanntåkeanlegg for en vanlig enebolig?
Er dette noe man kan ettermontere uten å bygge om halve huset?
Det jeg ser er at vanntåke skal bruke betydelig mindre vann, skape mindre vannskader, reagere raskt og være lettere å installere i eksisterende boliger. Samtidig aner jeg ikke om dette er hype, hotell-/institusjonsløsninger – eller noe som faktisk er fornuftig i et privat hjem.
Finnes det godkjente løsninger for bolig, eller er dette mest for næringsbygg?
Er det like trygt som tradisjonelle sprinklere og hvordan fungerer det i praksis ved en reell brann?
Har sett produkter som lover kompakthet, lavt vannforbruk og enkel installasjon – men blir litt skeptisk når det nesten høres “for godt ut til å være sant”.
Hvor mye vedlikehold krever slike systemer?
Hva sier forsikringsselskapene – gir de rabatt, eller bryr de seg ikke?
For sorikringsselskapene vil jeg tru dette er todelt. PÅ den enes siden en sikker måte å slukek brann, men på den andre siden involverer man mer vannkilder og potensielle nye kilder til vannskader ved f.eks. frost osv...
Er det noen her som har installert vanntåke i egen bolig, vurdert det, eller har faglig innsikt i det?
Jeg sliter med å finne norsk leverandør, men har kikket på noen i utlandet.
Hva koster et typisk vanntåkeanlegg for en vanlig enebolig?
Er dette noe man kan ettermontere uten å bygge om halve huset?
Det jeg ser er at vanntåke skal bruke betydelig mindre vann, skape mindre vannskader, reagere raskt og være lettere å installere i eksisterende boliger. Samtidig aner jeg ikke om dette er hype, hotell-/institusjonsløsninger – eller noe som faktisk er fornuftig i et privat hjem.
Finnes det godkjente løsninger for bolig, eller er dette mest for næringsbygg?
Er det like trygt som tradisjonelle sprinklere og hvordan fungerer det i praksis ved en reell brann?
Har sett produkter som lover kompakthet, lavt vannforbruk og enkel installasjon – men blir litt skeptisk når det nesten høres “for godt ut til å være sant”.
Hvor mye vedlikehold krever slike systemer?
Hva sier forsikringsselskapene – gir de rabatt, eller bryr de seg ikke?
For sorikringsselskapene vil jeg tru dette er todelt. PÅ den enes siden en sikker måte å slukek brann, men på den andre siden involverer man mer vannkilder og potensielle nye kilder til vannskader ved f.eks. frost osv...
Er det noen her som har installert vanntåke i egen bolig, vurdert det, eller har faglig innsikt i det?
Jeg sliter med å finne norsk leverandør, men har kikket på noen i utlandet.