Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fiskaren

Sersjant
18 Sep 2025
12
4
Har begynt å se mer og mer snakk om vanntåkeanlegg som alternativ til tradisjonelle sprinkleranlegg i bolig, og nå lurer jeg rett og slett på: Er dette noe som faktisk er realistisk for oss vanlige huseiere?

Hva koster et typisk vanntåkeanlegg for en vanlig enebolig?
Er dette noe man kan ettermontere uten å bygge om halve huset?

Det jeg ser er at vanntåke skal bruke betydelig mindre vann, skape mindre vannskader, reagere raskt og være lettere å installere i eksisterende boliger. Samtidig aner jeg ikke om dette er hype, hotell-/institusjonsløsninger – eller noe som faktisk er fornuftig i et privat hjem.

Finnes det godkjente løsninger for bolig, eller er dette mest for næringsbygg?
Er det like trygt som tradisjonelle sprinklere og hvordan fungerer det i praksis ved en reell brann?

Har sett produkter som lover kompakthet, lavt vannforbruk og enkel installasjon – men blir litt skeptisk når det nesten høres “for godt ut til å være sant”.

Hvor mye vedlikehold krever slike systemer?
Hva sier forsikringsselskapene – gir de rabatt, eller bryr de seg ikke?
For sorikringsselskapene vil jeg tru dette er todelt. PÅ den enes siden en sikker måte å slukek brann, men på den andre siden involverer man mer vannkilder og potensielle nye kilder til vannskader ved f.eks. frost osv...

Er det noen her som har installert vanntåke i egen bolig, vurdert det, eller har faglig innsikt i det?

Jeg sliter med å finne norsk leverandør, men har kikket på noen i utlandet.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Hat aldri vært borti det på eneboliger, er brukt på leilighetsbygg, jeg ville heller brukt pengene på ett skikkelig brannvarsling system

Har fått en personlig melding her på forumet om hvordan det gikk i denne saken, så jeg svarer like gjerne i denne tråden.
Vi kontaktet en rekke potensielle leverandører av slike systemer i Norge uten stort hell.
Vi endte opp med å få tilbud på det jeg opplever som tradisjonell sprinkleranlegg tilpasset enebolig.
Prisen var så hårreisende at vi valgte å droppe dette.
Kostnaden til vedlikehold og service var også kraftig avskrekkende.

Vi satser derfor å mer tradisjonell brannsikring som et kablet brannvarslingsanlegg med sensorer i alle rom.
Brannslange i begge etasjer og flere tilgjengelige brannslukkerapparater.
Ganske tradisjonell installasjon tror jeg, bortsett fra sensorer i absolutt alle rom.

Vanntåke tror jeg man kan skyte en pil etter i Norge.