Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Havesyken

Sersjant
13 Sep 2025
11
2
Vannet på badet har fryst, og ser ut til at det kommer til å fryse igjen og igjen om jeg ikke gjør noe. Noe anbefalinger??

Det er snakk om en kjellerleilighet, Både toalettet, dusjen, vasken og vaskemaskin rørene er koblet sammen( ser det ut som). Toalettet fyller ikke på vann, vaskemaskinen for ikke vann under vasking…i dusjen og vasken er det kun varmt vann som kommer ut. Badet har varmekabler…den har stått på siden igår fra 12 grader til 22grader i dag.

Hadde satt pris hvis noen hadde forklaring eller hva jeg kan gjøre for å tine opp rørene.

Vannet kommer inn via et tykt grønn-irret kobberrør i en kald kjellerbod. Rett ved inntaket er det en gammel utslagsvask hvor det er vann.

Derfra går det flere ulike tynne (16mm?) Kobberrør ut til resten av huset langs vegger/tak gjennom diverse kalde boder, før det forsvinner inn i min kjellerleilighet og opp i husets hovedenhet.

Flere av kjellerrommene har lufteluker og ligger rundt null grader. Jeg mistenker at et kobberrør med kaldt vann er fryst.

Hvordan tine opp uten at det fosser vann? Sprekker?

Steng luftlekkasjer og varm opp rom. Hvis mulig, steng hovedkran under tining for det tilfellet at et frossent rør har sprukket. Det finnes egnede tinekabler ferdige med støpsel. Slike kan stripses eller vikles om kalde rør.

• Like
Reaksjoner: Havesyken
Flere av kjellerrommene har lufteluker og ligger rundt null grader. Jeg mistenker at et kobberrør med kaldt vann er fryst.
Hvordan tine opp uten at det fosser vann? Sprekker?
Når rørene først har fryst vil ikke forsiktig opptining unngå rørene sprekker, eventuelle sprekker har alt oppstått. Men, pga. vannet er fryst er det ingen lekkasje. Når vannet tiner kan lekkasjen oppstå. Lekkasjer kan være svært små og skjult i vegger og tak. Viktig å undersøke nøye etter lekkasjer.

Som alt nevnt er det beste å varme opp rommene rør ligger i.

Å legge varmekabel utenpå og isolere eller legge varmekabel inni rørene vil hindre rørene fryser på nytt. Det benyttes ofte selvregulerende varmekabel som kan stå på hele vinteren, og automatisk justerer effekten. Å bare isolere kan hjelpe om det er nok forbruk av vann. I perioder uten bruk av vann vil det fryse, derav varmekabel.

Det finnes tinetransformator som kan brukes på kobberrør. Må brukes med stor forsiktighet. Det frosne vannrøret må ikke være i kontakt med brennbart materiale, kan blir veldig varmt. Er en svært rask måte å tine rør på. Krever tilgang på tinetransformator og forsiktighet i bruk og hindrer ikke røret i å fryse på nytt.

• Like
Hmm...satt inn tre mindre varmeovner på 400W i hver av de tre aktuelle kjellerbodene.
Bodene er 15, 20 og 25 m2 store.
Etter å ha kjørt halve Norge rundt for å låne varmeovner en lørdagskveld, fikk jeg satt de på ved 2-tiden i natt.
Lufteluker ble også stengt.

Nå på morgenkvisten er det 4-5 grader i rommene, men fremdeles ikke noe vann.
Jeg synes dette er merkelig, for det har jo vært strengere kuldeperioder tidligere, uten at rørene har frosset.

Takk for gode tips. Jeg ser for meg å feste en frostvakt kabel 10w/meter langs kablene og så isolere rundt med noe celleplastskåler e.l.-

Tenkte se det litt an utover dagen når temperaturen i bodene stiger litt mer.
Har stengt hovedkranen. Ser ingen sprekker i kobberet.

Nå på morgenkvisten er det 4-5 grader i rommene, men fremdeles ikke noe vann.
Jeg synes dette er merkelig, for det har jo vært strengere kuldeperioder tidligere, uten at rørene har frosset.

Takk for gode tips. Jeg ser for meg å feste en frostvakt kabel 10w/meter langs kablene og så isolere rundt med noe celleplastskåler e.l.-
Det kan ta lang tid før frosset rør tiner, det kan være frosset inne i vegg eller gulv der røret går igjennom etasjeskillet.

Eksempel på selvregulerende varmekabel:
Ebeco frostvakt finnes i lengder fra 2 meter til 100 meter og kobles til en stikk kontakt.

• Like
Hei!
Akkurat nå du skrev spørmålet ditt ovenfor kom de første dråpene med vann fra vasken. Helt utrolig.
Det har tatt 2 hele døgn å få liv i dette systemet igjen.
I dag morges, etter nok en kveld og morgen uten dusj, så ble jeg så utålmodig at jeg rullet ut skjøteledninger og satt på 2 stk 2kW vifteover i kjelleren.
Så akkurat nå kom det første et par smådråper, så deretter løsnet det ganske raskt, når det første begynte å renne vann.

Akkurat nå er jeg bare lykkelig over å ha vannet tilbake og jeg ser ingen umiddelbare sprekker eller lekasjer.
Er det faktiske mulig at et kobberrør fryser - uten å sprekke eller ta skade?

Jeg har fundert mye på dette og jeg tenker at rørene kan ha fryst der de passerer mellom de ulike kjellerrommene, langs yttervegg mur.
Det er nå 28 varme grader i hele kjelleren, så de delene som har vært fryst må jo ha ligges slik til at den varme luften ikke har kommet til røret, altså må det ha vært tildekket?

Bør jeg få en rørlegger til å kikke på sakene før jeg fester en frostvakt 10W/m og trer på isolasjonspølser?

Godt å høre vannet har kommet tilbake. At du måtte opp i 28 grader tyder på det det var frosset et tildekket sted. Det betyr også at små lekkasjer kan ta tid å oppdage. Om dette er innredet som bod er det mulig å åpne opp noe, slik du har tilgang til røret?

Usikker om rørlegger har noen måte å finne lekkasjer inne i vegg uten å åpne opp? Det kan trykkprøves, men da må resten av anlegget være tett. Små lekkasjer kraner eller toalett kan gjøre en tror det lekker andre steder?

Med rør i rør installasjoner vil vannet komme ut i ene enden av røret. Kobberrør har normalt ikke noe rør utenpå, da blir lekkasjen inne i veggen.

Spørsmål er om det vil være tilstrekkelig med frostvakt 10W/m og isolasjonspølser utenpå uten komme til der røret blir mest nedkjølt?
Det vil trolig avhenge av hvor lang denne gjennomføring er. Er det noen få cm vil varmen følge røret, spesielt så lenge det brukes vann. Vannet blir varmet opp når det står i ro, og holder den kalde delen frostfri. Men, om det ikke brukes vann en periode, kan det likevel fryse i perioder med sterk kulde?

• Like
Jeg har sikkert vært litt uklar, men kobberrørene ligger i hovedsak utenpå vegg og er godt synlige.
Det er kun der de passerer betongvegg mellom de tre kjellerbodene at de er skjult, i en langde på ca 30cm per gjennomføring.
Her ligger altså røret i betong og kliss på en yttervegg.
Jeg tenker det er mest sannsynlig at det er her de har fryst? ...eller tenker jeg feil?

Nå som du har fått vann så er det spørsmål om varige løsninger. 30 cm betong delevegger mot yttervegg hørs ut som et skikkelig varmetap og ikke helt enkelt å holde rørene frostfrie.
Det finnes et sirkulasjonssystem som egentlig brukes til å sirkulere varmt vann til fjerntliggende dusj/vask. Dette via sirkulasjon gjennom varmt og kaldvannsrøret. Formålet er å minimere ventetiden på varmt tappevann. Kanskje kan det modifiseres til å holde lunk i både varmt og kaldt gjennom kalde vegger?

En kan bore flere hull nær røret og tre en frostvaktkabel frem og tilbake for å øke effekten avgitt i veggen.

En kan pigge ut rundt rørene og pakke dem inn i isolasjon. Alternativt, fjerne rørene midlertidig og bor ut større passasje.

Kobberrør kan dog ha lang levetid i følge Sintef:
  • Kaldtvannsrør: 90−200 år (median: 148 år)
  • Varmtvannsrør: 71−167 år (median: 93 år)
  • Varmtvannssirkulasjon: 39−61 år (median: 43 år)