- 3 Feb 2025
- 15
- 14
Viser til bl.a. denne tråden hvor @AlfAlfa vurderer en Thermia Atlas vann-vann bergvarmepumpe.
Denne varmepumpemodellen har en integrert varmtvannsbereder og produserer både varmt tappevann og varmt vann til gulvvarme.
Så ser jeg i et av de siste punktene på nettsiden til Thermia at de skriver:
Hva er fordelen og ulempene med å ha en intern varmtvannstank?
Er det kun aktuelt med en ekstern varmtvannsbereder når behovet for varmtvann er spesielt stort?
Slik jeg forstår det jobber en slik varmepumpe mest effektiv når den leverer lave temperaturer, altså til gulvvarme.
Vil det ikke da alltid være fornuftig å gå for en modell som kun leverer gulvvarme fra bergvarmepumpen?
Hvorfor kjøre dette i en kombimaskin som lager begge typer varmtvann?

Denne varmepumpemodellen har en integrert varmtvannsbereder og produserer både varmt tappevann og varmt vann til gulvvarme.
Så ser jeg i et av de siste punktene på nettsiden til Thermia at de skriver:
Finnes i Duo-modell: en lavere modell med separat varmtvannsbereder – passer for hus med lav takhøyde og ved større varmtvannsbehov.
Hva er fordelen og ulempene med å ha en intern varmtvannstank?
Er det kun aktuelt med en ekstern varmtvannsbereder når behovet for varmtvann er spesielt stort?
Slik jeg forstår det jobber en slik varmepumpe mest effektiv når den leverer lave temperaturer, altså til gulvvarme.
Vil det ikke da alltid være fornuftig å gå for en modell som kun leverer gulvvarme fra bergvarmepumpen?
Hvorfor kjøre dette i en kombimaskin som lager begge typer varmtvann?