Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Vesper

Sersjant
26 Feb 2025
13
5
Kommer meg på jobb. Så ringer en helvettes telefonen.
Enten er det sjuke snørrunger - eller så har skolebussen sviktet (igjen).

Neida, det er ikke hverdagens kjas og mas som skal plage en stakkar - beskjeden fra generalen er klar og tydelig:
Det renner vann inn i huset og det fosser langs pipa i loftstuen og utover parketten!
Det har helt sikkert stått og dryppet i hele natt.

Nå har jeg kommet meg hjem etter en svipptur innom Biltema på Alnabru hvor jeg nasket med meg en 650g/m2 tykk presenning på 6x10 meter som kostet en liten formue.
Jeg kjøpte en som virket ha ok kvalitet, for det er ikke utenkelig at den må ligge der og holde fortet i noen uker fremover.

Fikk pint med selv opp på taket og fikk plassert preseningen over hele pipehelvettet.
Heldigvis var det nå rimelig snøfritt der på toppen, men det var glatt.
Lastestropp 2 runder rundt pipehatten og strammet svakt til slik at et sitter.
Brettet pressenningen pent over mønet og ut over taksteinen.

Nå har jeg tørket opp vann og satt på varmevifter. i loftstue og kjøkkenet i 1. etasjen under.
Vannet har fulgt pipen helt perfekt og tilført vann både i loftstue og på kjøkkengulvet.
Tenker stikke tilbake til Alnabru og finne et sted som leier ut to luftavfuktere en ukes tid og sette en ved pipen i 1. etg og ved pipen i loftstuen.

Noen som har formening om hvorfor dette kan skje så plutselig?
Huset har jo stått tørt og fint i 8-10 år og ikke lekket en dråpe.
Når jeg kom opp på taket så alt helt normalt ut og ingen løse eller ødelagte takstein.
Er det noe åpenbare svakheter i en slik konstruksjon?

Tanker rundt rundt hvor lenge disse avfukterne bør stå på?
Holder det å tørke skikkelig ut, eller må jeg åpne gulvet?

Beklager mye tekst og frustrasjon i min første tråd her på forumet, men dette kom litt brått på en stakkar som ikke kom lenger enn til kaffemaskinen på jobben før helvetet brøt løs :coffee:

Setter veldig pris på trøst, varme tanker og tanker rundt hvordan jeg bør angripe dette nå.

• Like
Reaksjoner: Gerhards
Dette skjedde hos nabo i mitt forrige hus for noen år siden. Plutselig kom det inn mye vann langs pipa. Han hadde befaring fra takstmann som avdekket sprekker i metallet (bly?, sink?) på anleggsflaten mot taket. Blikkenslager sa at dette var et kjent problem fra en gitt tidsperiode. Husker ikke tidsangivelsen, men både mitt og naboens hus ble bygget i 1994. Ba blikkenslager ta en befaring hos meg også, og det var fullt av sprekker - men ingen lekkasje ennå. Så jeg fikk byttet pipehatt før vannet fant veien inn.

Etter at jeg satt på presenningen så stoppet i hvert fall vannet å foss inn gjennom taket langs pipen.
Nå har jeg satt på litt ekstra varme og en avfukter i 1. etg og en i 2. etg. og de suger bra med vann ut av luften.

Har også vært oppe på kaldloftet og hentet ned all vår isolasjon rundt pipen. Det var en grisejobb.
Det lå et lite basseng oppe på plasten/dampsperren i det som utgjør taket i 2. etg opp mor kaldloftet.
Nå står det til tørking.

Er fremdeles litt blank på selve utbedringen, så jeg tar gjerne tips :)