- 9 Mar 2026
- 1
- 0
Hei,
Virker som om det er folk her inne som er kyndige på både det ene og andre, inkl. datanettverk.
Totalrenoverer en gammel enebolig og bygger på en ny del.
For alle praktiske formål bygger vi nytt hus, men likevel ikke
Tenker gjøre en del selv, bl.a. trekke nettverkskabler fra teknisk rom til alle rom, aksesspunkt i ta og overvåkningskameraer utendørs.
Jada, jeg vet at WiFi begynner å bli bra, men jeg liker tanke på å ha et kablet nettverksuttak tilgjengelig der det kan bli aktuelt å sette opp utstyr.
Tenker da velge en skikkelig god kabel og da spesielt denne: Digitus DK-1843-VH-5
DIGITUS CAT 8.2 S-FTP data cable - installation cable, 500 m, simplex, Eca
Lengste strekk internt i huset blir ca 20 meter.
Lengste strekk til utendørs kameraer blir 30 meter
Lengste strekk til uthus blir 50 meter
Hva tenker dere om denne kabelen?
Min kostpris blir 18-20 kr per løpemeter.
Tenker terminere den i hver ende (teknisk rom i patcheskap og Keystone-stikk i de ulike rommene) med Digitus DN-93816-4 Cat 8.1 STP Keystone.
Den er ganske tykk og jeg ser ikke for meg at jeg gidder å legge den i trekkerør. Blir håpløst å trekke den ut og trekke ny kabel senere neste uansett.
Ser dere noe problem med å legge denne uten trekkerør?
Andre tanker om den spesifikke kabelen?
Blir forøvrig Ubiquiti 10G nettverk i kåken, noe jeg ser flere her inne har litt forkjærlighet for.

Virker som om det er folk her inne som er kyndige på både det ene og andre, inkl. datanettverk.
Totalrenoverer en gammel enebolig og bygger på en ny del.
For alle praktiske formål bygger vi nytt hus, men likevel ikke
Tenker gjøre en del selv, bl.a. trekke nettverkskabler fra teknisk rom til alle rom, aksesspunkt i ta og overvåkningskameraer utendørs.
Jada, jeg vet at WiFi begynner å bli bra, men jeg liker tanke på å ha et kablet nettverksuttak tilgjengelig der det kan bli aktuelt å sette opp utstyr.
Tenker da velge en skikkelig god kabel og da spesielt denne: Digitus DK-1843-VH-5
DIGITUS CAT 8.2 S-FTP data cable - installation cable, 500 m, simplex, Eca
Lengste strekk internt i huset blir ca 20 meter.
Lengste strekk til utendørs kameraer blir 30 meter
Lengste strekk til uthus blir 50 meter
Hva tenker dere om denne kabelen?
Min kostpris blir 18-20 kr per løpemeter.
Tenker terminere den i hver ende (teknisk rom i patcheskap og Keystone-stikk i de ulike rommene) med Digitus DN-93816-4 Cat 8.1 STP Keystone.
Den er ganske tykk og jeg ser ikke for meg at jeg gidder å legge den i trekkerør. Blir håpløst å trekke den ut og trekke ny kabel senere neste uansett.
Ser dere noe problem med å legge denne uten trekkerør?
Andre tanker om den spesifikke kabelen?
Blir forøvrig Ubiquiti 10G nettverk i kåken, noe jeg ser flere her inne har litt forkjærlighet for.