- 21 Sep 2025
- 4
- 0
Vi holder på å planlegge innvendige overflater i et nytt hus
Merker at det er overraskende mange valg å ta – både når det gjelder pris, vedlikehold, utseende og hvor “tidsriktig” eller varig løsningen er.
Jeg ønsker derfor å starte en diskusjon og høre andres erfaringer og anbefalinger før vi bestemmer oss.
Alternativene vi vurderer:
Det jeg lurer spesielt på:

Del gjerne erfaringer, bilder, hva dere valgte og hvorfor. Hva ville dere gjort annerledes?
Merker at det er overraskende mange valg å ta – både når det gjelder pris, vedlikehold, utseende og hvor “tidsriktig” eller varig løsningen er.
Jeg ønsker derfor å starte en diskusjon og høre andres erfaringer og anbefalinger før vi bestemmer oss.
Alternativene vi vurderer:
- Malt gips – klassisk og fleksibelt, men sprekker og sparkling bekymrer meg litt.
- Panel (furu/gran) – gir naturlig uttrykk og godt inneklima, men er det “gårsdagens stil”, og hvordan holder det seg over tid?
- MDF vegg- og takplater – rask montering og jevnt resultat, men tåler de slag og fukt?
- OSB/kryssfiner/spon – ofte brukt som underlag, men noen bruker det som synlig overflate. Fordeler/ulemper?
- Wall-to-paint / ferdigmalte plater – minimalt med arbeid, men hva med skjøtene og kvaliteten på overflatefinish?
- Smartpanel/Laminert panel – noen sier det er vedlikeholdsfritt, andre sier det ser billig ut etter noen år.
Det jeg lurer spesielt på:
- Hva er mest praktisk i et hjem med barn, hund og normalt bruk?
- Hvilke løsninger gir best lydisolasjon og minst knirk/sprekk?
- Er det noen som angrer på at de valgte MDF eller gips, og heller skulle gått for panel?
- Er panel på innertak noe man bør velge eller styre unna?
- Hvordan vurderer dere levetid og vedlikehold – hva ser bra ut etter 15–20 år?
- Er det lurt å kombinere ulike materialer i samme rom, f.eks. gips på vegg og panel i tak?
Del gjerne erfaringer, bilder, hva dere valgte og hvorfor. Hva ville dere gjort annerledes?