Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SteinS

Menig
2 Nov 2025
2
1
Har dimensjon på vannrør noe å si for trykkforskjellen mellom kjeller, 1. etasje og 2. etasje?

Oppsettet mitt blir vann inn via brønn på egen tomr, innom trykktank i kjeller og deretter ut på fordelingssystemet i huset.
Trykktanken står i kjelleren, og det er jo fristende å gå for «standard» rørdimensjoner.

Men, så kommer tvilen snikende...
Får jeg merkbart lavere trykk helt oppe i 2. etasje hvis jeg går for for små rørdimensjoner?
Eller er høydeforskjellen i et vanlig boligbygg så liten at det i praksis ikke spiller noen rolle?

Hva er god praksis på rørdimensjoner fra kjeller og opp?
Er det verdt å legge litt større rørstamme opp til første etasje, og gå ned i dimmensjon derfra til 2. etg?

Og hvor mye betyr trykktanken sitt arbeid i denne sammenhengen?

Tar tanken først. Jeg foretrekker å kalle slike for akkumulatortank. Den har egentlig ingenting med trykk å gjøre så trykktank er noe feilvisende.
Tanken har vanligvis en innvendig luftfylte blære. Lufttrykket må kontrolleres. Trykktank trenger en bare dersom pumpeanlegget er av typen som starter ved behov og stopper når tanken er «full». Med korrekt lufttrykk stopper pumpa når tanken er halvfull. En har nå volumet til en halv tank som kan brukes til mindre forbruk. Trykket i huset vil ved tapping tape seg fra stopptrykk ned til starttrykk.
Dersom lufttrykket er for lavt, vil pumpa starte og stoppe oftere, til slutt for hvert vannglass dersom blæra er defekt.

Med stengte kraner vil en måle et statisk vanntrykk. Dette taper seg med 1 bar pr 10 m høyde. Med 2 etasjer, 5 m vil en mao få ca 0,5 bar lavere trykk i annen etasje relativt til gulvet i kjelleren 5 m lavere. Mao, en bryr seg vanligvis ikke om høyden på en vanlig enebolig/hytte.

Dynamisk trykk, dvs vanntrykket inn på en gitt kran er avhengig av flere ting. Her har jeg for lite kunnskap.

Vær obs på at det finnes moderne pumper med inverterstyring som gir nær konstant trykk.
Trykktanken kan da gjøres svært liten 0,5-1 liter, gjerne innebygget i pumpa.

• Like
Reaksjoner: SteinS
Har dimensjon på vannrør noe å si for trykkforskjellen mellom kjeller, 1. etasje og 2. etasje?

Akkurat dette spørsmålet har eg grunna på òg.
Eg har ein kompis som har trykktank i kjellaren og svakt trykk oppe i 2. etasje.
Eg mistenkjer at det kjem av at det er valt for liten diameter på vassrøra.

• Like
Vanlig norsk standard i eneboliger i dag er vel noe ala dette:
25 mm PEX inn i huset
20 mm stamme/fordelerrør
15-16 mm frem til tappesteder

I et tre-etasjers hus er det smart å holde minst 20 mm som hovedstamme oppover

Ja, rørdiameter påvirker opplevd trykk i huset, selv om det statiske trykket ikke endrer seg. I et hus med tre etasjer er det klokt med riktig dimensjonering for å unngå merkbart trykkfall når flere tappesteder brukes. Vann skal tross alt flyte i rørene, ikke stå i røret og lure på om det orker trappa opp til 2. etg.

• Like